Underlig färg

Sv: Underlig färg

Sabino är ett väldigt vanligt anlag hos vårt svenska halvblod. Det kan som sagt skilja sig väldigt mycket i utseende. En del blir nästan helt vita, och mkt stickelhåriga, men i många fall så handlar det enbart om höga vita ben och en genomgående bläs med vit underläpp. Just att underläppen är vit brukar vara ett tecken på att sabinoanlaget är inblandat. Ofta kan de också ha vita fläckar under buken.
Sen har ju förstås hästen också en grundfärg, som hos Briar råkar vara fux.
Andra raser som sabino är väldigt vanligt hos är Shire, Clydesdale, Welsh, New forest, Irish cob, Gelderländare.

Bra exempel på sabinos:

clydesdale.jpg

Clydesdale.jpg

w-Clydesdales%20in%20arena.jpg

Robin%20and%20Kathy%202.jpg

Etoile skrev:
*Knapplån*

Men hur kan Briar vara sabino? Är inte han fux? Eller är det en annan Briar vi pratar om? Tänkte höra om denna häst är sabino, bara av nyfikenhet: Ljusfux med cremefärgad man och ljusfuxfärgad svans, stickelhårig över kroppen. Svenskt hbl till ras, med bl.a Beach boy.
Hon är inskriven som ljus stickelhårig fux.. Utlåtande från nån premiering:Ovanlig färg, därav mkt eftertraktad.. :confused:

Har hon stora vita tecken? Vita ben som ser ut att "rinna" uppåt? I sådana fall kan hon mycket väl vara sabino. Men hon kan även vara just stickelhårig fux också, alla stickelhåriga hästar är inte sabino.

Det vore enklare att gissa om man visste vad föräldrarna har för färg, och vilken ras det är. (eller var det paint??)

Annars, med bara bilden att gå på skulle jag föreslå skimmel, född fux. Hästen ser ut som en åring, och håller på att blekna av fuxfärgen. Jag skulle inte få det till skäck, ska inte en skäck ha mer avgränsade fält?? Jag vet ju att en skimmelskäck bleknar, men mer avgränsade från början i alla fall?

OCH vaddå Belgian Blue häst????
Den ser väl ut som en alldeles lagom gödd åring.....
Har du sett en ardennerunghäst???? ;)
Dom är maffiga! :love:

Ärligt talat så vet jag inte. Den är tagen från en annons på... ja ni ser ju själva vilken sida den kommer ifrån, och jag blev väldigt nyfiken.

EmblaAsk skrev:
Det vore enklare att gissa om man visste vad föräldrarna har för färg, och vilken ras det är. (eller var det paint??)

Annars, med bara bilden att gå på skulle jag föreslå skimmel, född fux. Hästen ser ut som en åring, och håller på att blekna av fuxfärgen. Jag skulle inte få det till skäck, ska inte en skäck ha mer avgränsade fält?? Jag vet ju att en skimmelskäck bleknar, men mer avgränsade från början i alla fall?

OCH vaddå Belgian Blue häst????
Den ser väl ut som en alldeles lagom gödd åring.....
Har du sett en ardennerunghäst???? ;)
Dom är maffiga! :love:

Sabinoskäckar är ofta mycket stickelhåriga. Det är ett helt annat anlag än det vanliga tobianoanlaget, som ger våra "vanliga" skäckar med väl avgränsade vita fält.
Jag tycker det syns mycket tydligt ffa på halsen och benen att det är en skäckig häst, och inte en avblekt skimmel.

Fiina pållar...men du....har då MÅLAT hovarna på en del av hästarna?? För jag har aldrig sett svarta hovar på vita ben......eller finns det??

En liten rättelse... Den finns även hos quarters eftersom de cropouts som föds alltid är overos....... :cool:
Fast nu har ju saker och ting ändrats en aning eftersom AQHA har släppt helt på "The white rule" och alla hästar med två quarterföräldrar eller quarter-fullblod oavsett hur mycket vitt de har är registreringsbara... :angel:
Inom Paintaveln har det också ändrats eftersom det numer krävs minst en paintförälder för att kunna registreras som paint...liten parentes.... :angel:

/Carina :eek:

De som ser riktigt svarta ut är målade fast de kan ju vara svarta ändå... ;)
Jodå, det går att ha svarta hovar på vita ben...kolla Chappe nån gång hon har ju fyra svarta hovar och två vita ben..... :angel:
Vi brukar måla hovarna på henne när vi är på rasshower för att det ska se snyggt ut... :p
Jag har fått lära mig att har hästen fyra ljusa hovar bör man inte måla dem för då ser det bara konstigt ut.... :angel:

/Carina :eek:

en fråga kan min vara häst sabino då ??
198504437AGfQkr_ph.jpg

han har en vit underläpp också men det syns inte så tydligt på bilden och strumpan på h. bak ser likadan ut som på vänsterpå utsidan, reggad som fux, sv halvblod e Turban Rose - Utrillo

Jodå du har rätt att det gäller både paint och quarter eftersom det är samma ras från ursprunget så är det ju genetiskt liknande ursprung för dem bägge raserna.Jag bara inte tänker på dem som TVÅ raser.

Hm min bekant i USA påstod att reglerna numera var strängare vid registrering av paint?(uppfödare av paint).Ja jag får väl fråga igen...jag minns inte riktigt vad hon sa-men jag tror inte det räckte med bara en förälder som är paint?(är ju inte riktigt mitt område så allt går väl inte riktigt in kanske ibland.)

Du kan få svarta hovar på vita ben OM du har svarta prickar nere på det vita strax ovanför hoven.

Jag har letat men kan inte hitta något om det??

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
973
Senast: MissFideli
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025