Underlig färg

MissFideli

Trådstartare
Vad är detta för färg?

40-40367121540.jpg

Sv: Underlig färg

Tycker det ser ut som en skimmel skäck som fötts fux skäck, hänger du med på hur jag menar?

Kan vara en lite mer utbredd sabino - omöjligt att avgöra utan att veta vad där är bakom.Annars möjligen sabinoskäck med skimmelanlaget också(beror på).

Vad är det för ras?? Annars vill jag nog hålla med crazy, det ser mest ut som en variant av sabino.
Ska ta och kolla litwe på APHA's hemsida... :D

/Carina :eek:

Det ser ut som en unghäst det där (rätta mig om jag har fel), så vänta och se skulle jag säga, det är nog möjligt att den bli helt skimmel.

Japp, hade samma tanke jag. Den var så roligt tecknad bara, så vanlig skäck vet jag inte. Sabino kanske.

Då är alltså jag ute och cyklar, som trodde att Briar var sabino?
(Har inte läst texten visserligen men...)

Jo Briar är sabino...sabino kan visa sej på lite olika vis...ju mer utbrett det är=oftast allt mer och större fläckar och allt mer stickelhår= ljusare häst.Sabino kan variera oerhört...

Ja tänkte nästan brunskimmelskäck.. haha.. Fast ja är inge bra på sånt :p

Men de va en himla gullif häst..!!! :)

Nej då, bara Paintar.... :D
Dom var väl inte så hemska....fast en annan som har en själv tycker ju att alla andra hästar ser små och klena ut..... :angel:
Lite onödigt tillägg här, men vårt sto som är 154 cm hög väger hela 536 kg...... :o :angel:

Bah det 'r väl inget. Min 144 dam väger 500! Men mina är lite mer jämnt fördelat på kroppen och inte bara bautalår :D Har de så maffiga muskler av aveln eller är dessa otroligt ensidigt tränade eller doping? :confused:

Avel.... :cool: Du skulle se dem när de är nyfödda....riktiga småbiffar.... :D
Hon vägde säkert mer i somras när hon var i full form, nu går hon mindre på grund av spatten..... :crazy:

*Knapplån*

Men hur kan Briar vara sabino? Är inte han fux? Eller är det en annan Briar vi pratar om? Tänkte höra om denna häst är sabino, bara av nyfikenhet: Ljusfux med cremefärgad man och ljusfuxfärgad svans, stickelhårig över kroppen. Svenskt hbl till ras, med bl.a Beach boy.
Hon är inskriven som ljus stickelhårig fux.. Utlåtande från nån premiering:Ovanlig färg, därav mkt eftertraktad.. :confused:

Hittade dock en svensk länk som tillsammans med Lenitas sabino länk om painthästar kan ge en liten vink.Detta var den enda svenska sida jag hittade och den var ju inte så utförlig som man kanske hade önskat egentligen.Men det är ju nåt i allafall.

En sabino kan ha många varianter och tom i vissa fall även förväxlas med overo....då får man titta på vad härstamningen säger om vad som finns bakom hästen.Den andre länken visar sabinotecknade fullblodshästar som kan misstas för att vara overos.

Overogenen existerar inte utan inslag av paint...paint är den enda rasen som bär genen men är möjlig att föra över vid kombinationer med andra raser typ halvblod som har öppna stamböcker.

Är du mer nyfiken på färger och anlag kan jag ge dej tips på en bra bok om du skickar PM.(dock på engelska men mkt tydlig!)

http://hem.passagen.se/skackforening/Sabino.htm

http://www.colorworld-ranch.com/racey.html

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
973
Senast: MissFideli
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 450
Senast: Lyan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025