Underlätta vardag svamp i underlivet.

Villrådig

Trådstartare
Jag är snart 40 och för första gången har jag fått svamp i underlivet. Tror jag. Har en brännande/kliande känsla ömt och svullet.
Inget illaluktande eller flytningar.

Har precis haft mens och funderar på om det kN vara värmeutslag efter x antal timmar i bil med sätesvärme och binda.

Har beställt receptfritt från apoteket som kommer imorgon.

Hur ska man klara av att rida med detta? Finns det något man kan göra själv?
 
Krämen från apoteket är fantastisk på att lindra. Stå ut! Du har ingen kompis att fråga om dom har en öppnad tub redan ikväll?
 
Jag är självutnämnd expert inom området. Har kronisk svamp som återkommer ca varannan månad och brukar stanna i 1-2 veckor.
Klia inte!!! Det kommer bli mycket värre direkt. Jag vet...brukade klia tills jag blödde ibland och inte ens då slutade det klia utan blev enbart värre.
Ha inte sex om du tänkt det.
Lägg dig och lufta med benen särade, det är den enda positionen som brukar vara skön.
Försök behandla så snabbt som möjligt. Krämen brukar lindra snabbt.
Tvätta bara med vatten och försök att röra där nere så lite som möjligt. Hoppas det försvinner snabbt!
 
Naturell osötad yoghurt brukar lindra och ge bra bakterieflora. Sätt rätt mycket på en binda och sov med den (kan användas dagtid också såklart).
 
Ett litet råd om det håller i. Jag trodde jag hade svamp, men icke sa nicke. Har något som heter Lichen sclerosus. Jag har liksom inte haft några besvär så jag var helt hundra på att var svamp för det lugnade sig, men sen var jag hos gyn.
Samma här. En vidrig sjukdom. Provade också medel mot svamp utan resultat. Det som lindrar är att smörja in med salva.
 
Tack för tips. Tänkte jag skulle ge receptfritt ett försök innan jag går vidare. Mycket googlande och på 1177 står det att man ska ge det några dagar och ge det en chans att gå bort själv först.

På något vis ska jag lyckas klara av att motionera mina hästar och det är det jag känner är den tuffaste utmaningen för det känns.

@Mangust könssjukdom är det inte det kan jag garantera utan att gå in på detaljer :)
 
Jag är snart 40 och för första gången har jag fått svamp i underlivet. Tror jag. Har en brännande/kliande känsla ömt och svullet.
Inget illaluktande eller flytningar.

Har precis haft mens och funderar på om det kN vara värmeutslag efter x antal timmar i bil med sätesvärme och binda.

Har beställt receptfritt från apoteket som kommer imorgon.

Hur ska man klara av att rida med detta? Finns det något man kan göra själv?

För mig är den enda som hjälper Diflucan, dock är det ju numera recept på det.

Jag brukar ha eländet nån gång om året, förra veckan var det dags igen på grund av en antibiotika-kur. 😔 I ren panik en kväll lindrade det oväntat bra med en filmjölks-indränkt binda. Olivolja och sedan luftning kan också lindra det värsta.
 
Jag är snart 40 och för första gången har jag fått svamp i underlivet. Tror jag. Har en brännande/kliande känsla ömt och svullet.
Inget illaluktande eller flytningar.

Har precis haft mens och funderar på om det kN vara värmeutslag efter x antal timmar i bil med sätesvärme och binda.

Har beställt receptfritt från apoteket som kommer imorgon.

Hur ska man klara av att rida med detta? Finns det något man kan göra själv?

Även jag har flera i bekantskapskrets som drabbats av kroniska smärtor(vestibulit) efter att ha behandlat med receptfria preparat. Jag hade inte velat testa det.

Är det lindrigt/du vill avvakta med besökhos gyn så kan du kanske testa Ellens probiotiska kräm. Den återställer sund bakterieflora. Har hört många som tycker den svalkar, lindrar och får väck obalans och svamp.
Den ger ju inte risk för samma tuffa biverkningar heller.
 
Gå till gyn direkt. Jag vet flera som fått kroniska smärtor av de receptfria medlen på apoteket så ta det verkligen försiktigt och kolla upp vad det är. Det finns piller på recept som är toppen!
Även jag har flera i bekantskapskrets som drabbats av kroniska smärtor(vestibulit) efter att ha behandlat med receptfria preparat. Jag hade inte velat testa det.

Är det lindrigt/du vill avvakta med besökhos gyn så kan du kanske testa Ellens probiotiska kräm. Den återställer sund bakterieflora. Har hört många som tycker den svalkar, lindrar och får väck obalans och svamp.
Den ger ju inte risk för samma tuffa biverkningar heller.


Jag håller med ovanstående till hundra procent! Det kanske låter som om vi överdriver och vill skrämmas men jag försäkrar dig att det finns en anledning varför vi varnar.

När jag var 18 år fick jag rådet som så många andra att prova receptfria behandlingar emot svamp. Det ledde till en Vestibult diagnos och jag har 20 år senare problem med smärta till och från, både vid samlag och annars.

Det har varit perioder då jag inte kunnat ha penetrerande sex under ett par år när det varit som värst.
Numera vet jag att lyssna på mig själv, hur jag måste ta hand om mitt underliv för att minska på skoven. Men i början var det ett rent helvete, både fysiskt och psykiskt med en smärta som aldrig gick bort, en vård som sa att sex gör ont är normalt och känslan att vara en totalt värdelös partner som inte kunde ha sex.

Så visst kan det gå bra att du behandlar med receptfritt, visst är det långt ifrån alla som får problem av att det. Men vad jag vet idag skulle jag aldrig i livet våga ta risken. Har mött så så många igenom åren med samma historia som jag. Det är skönt att veta att jag inte är ensam, men vad jag lider med dem som gjorde samma misstag som jag att behandla deras svamp med receptfritt.
 
För mig är den enda som hjälper Diflucan, dock är det ju numera recept på det.

Jag brukar ha eländet nån gång om året, förra veckan var det dags igen på grund av en antibiotika-kur. 😔 I ren panik en kväll lindrade det oväntat bra med en filmjölks-indränkt binda. Olivolja och sedan luftning kan också lindra det värsta.

Fick detta samtidigt som nästan avslutat antibiotika kur.

Allmänt
Tycker redan det är lite bättre det jag beställt från apoteket kommer idag pga av försenad leverans. Kommer dock avvakta några dagar och se om det går över annars kommer jag kontakta gyn., Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp