Underlägg under lindorna?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 730
M

Matilda_o_Bonita

Jag har knappt någon erfarenhet alls av dethär med lindor och underlägg till lindor. En del säger att man måste ha underlägg under lindorna, andra säger att det inte spelar någon roll och en del säger att det är bäst utan underlägg. Måste bara få klarhet i dethär. Ska man ha underlägg under lindorna, det spelar ingen roll eller ska man inte? Hjälp :confused:

Sv: Underlägg under lindorna?

emligt mig beror det på vad det är för linda. är den elastisk har jag alltid paddar under så skyddar det benet lite om man skulle linda för hårt. de som knappt är elastiska hart jag aldrig paddar under vid ridning. om det skall vara stallbandage har jag padd under och oftast fleece lindor.

du kommer få olika svar eftersom denna frågan är man gärna oense om. Jag använder alltid paddar när jag lindar, spelar ingen roll om det är fleece eller elastiska - alltid paddar!

Vid ridning/körning, är det väl tänkt att ev lindor ska vara som ett skydd, därför har jag alltid paddar under lindorna, samma sak vid transport. Det blir bättre skydd för hästens ben, om man har paddar än om man är utan.. Det är min åsikt i alla fall ;)

Under elastiska lindor ska du ha pad, de kan bränna och skära in i hästens ben. Under fleecelindor behöver du inte ha pad om du inte vill.

Paddar hjälper till att fördela trycket, så vare sig du har elastiska eller oelastiska är det en "säkerhets grej" med padd, ifall du inte lindar exakt jämt och hårt, så hjälper padden att motverka tex skada på senan pga felaktig lindning....samma sak om en linda skulle gå upp, har du padd under minskar risken att lindan snörs åt och skadar en sena.....

Tack för alla svar! har kommit fram till slutsattsen att man ska ha paddar under om man är rädd om hästen ben, vilket förhoppningsvis alla hästägare, skötare etc är ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 951
Senast: Amha
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 203
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 079
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur