Underlägg till montésadel

satanic

Trådstartare
har försökt att söka men vad har ni för något under montésadeln? vanlig vojlock eller schabrak är ju för korta...
kommer inte o behöva viktvojlock o skall bara ha till träning så fram med era tips!
är det bäst att bara köpa nån sån westernfilt att ha under eller vad finns det för olika valmöjligheter..
31206603.jpg

Senast ändrad:
Sv: Underlägg till montésadel

Ja använder ett vanligt hopp-schabrak... ;) Tycker att det fungerar alldeles utmärkt! (ev. nån teddy ibland)

ok får kolla om jag hittar någon som passar tänkte kolla lite mer imorgon fick sadeln igår o han bara slänga på o kolla lite hur den skall ligga mm

jo, det viktigaste är ju inte att den passar sadeln, utan att den skyddar hästen från skav... Lycka till!:laugh:

En som har ridit åt oss har liggunderlagsliknande underlägg. Sånt man har när man tältar.

Hej!
Inom galoppen använder vi gummiunderlägg. Jag brukar köpa tunna yogamattor när de är på rea =) Då får du ut två underlägg i lagom storlek. Liggunderlag skulle jag aldrig använda eftersom man inte får samma antiglid-effekt av dem. Yoga mattorna är ganska tunga så jagar du gram så finns det lätta underlägg att köpa på tex Täby Galopp.

Ska du bara ha sadeln i träning så skulle jag använda en poly-pad (finns billigare som heter puffer pad också...)!
Hälsningar Annika (jockey/galopptränare)

tackar.. skall nu bara ha i träning o kom på att jag har en poly-pad kopia eller nåt liggnas som jag skall testa senare idag... bra tips om yoga mattor om man skulle behöva det senare.

ville bara visa hur jag fick ihop det sist vi skulle iväg...
31242544.jpg

det var smart... nu har jag ett vesternunderlag på min nya häst då det fattas lite ryggmuskler...

Japp o det funkar "skitbra", sorry, men det gör det. Du har ju både tunnare o tjockare varianter. Som sagt funkar hur bra som helst. :laugh:

Jag använder gelpad under monté-/galoppsadeln och sen blir det oftast hoppschabrak eftersom jag tycker det sitter bättre tillsammans med den sadeln. Gelpadden är ju inget för den som jagar gram för lopp då den är ganska tung, men till träning är det perfekt om man vill ha något dämpande och något som skyddar mot skav. I min mening. :)

Det där med yogamattorna var verkligen ett bra tips! Det ska jag ta åt mig och prova - de är ju lättare än gelpaddarna dessutom! Jag tackar Annika för det tipset! :D

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 860
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: Nova123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka