Underlag på balkong?

cherie

Trådstartare
Vi har en trist, liten grå balkong i betong. Den skulle självklart bli mycket finare och mysigare om man kunde lägga trall och slippa den där kalla, kala ytan under fötterna... Men vi har tyvärr en "brandstegelucka" som man inte får täcka över, och dessutom har balkongen lite konstig form så det skulle inte gå att lägga helt kvadratiska trall-plattor...

Men nu funderar jag på alternativ. Någon slags matta kanske? Men vilka mattor tål att ligga ute hela sommaren? Var hittar man dem? Osv.

Sv: Underlag på balkong?

Wow :bow: Visste inte ens att det fanns något som hette balkongmattor!

Uuu, sådana där balkongmattor är bland det fulaste jag vet. Det ligger sådan på min balkong nu och det är värdelöst så fort det har regnat. Mattan suger åt sig vatten och det tar en halv evighet innan den torkar igen. Jag ska riva ut den och lägga bastmattor istället som jag hade på min förra balkong. De finns att köpa på t.ex. Bauhaus och är rätt billiga. Jag tycker att sådana mattor är ett snyggare alternativ till trall än vad fuskgräsmattor och nålfiltsmattor är. Bastmattorna släpper igenom vattnet, håller i flera säsonger och bör kunna klippas till eller placeras så att de passar balkongen i fråga.

Men kan ni inte såga lite då och fixa till så att trallen passar? Det skulle säkert förhöja balkongvistelsen.

Men vart sitter luckan ? På de flesta balkonger jag sett ha sånna sittr den i ett hörn. Sen är det väl inga problem med att såga till trallen så de passar ?

Jo, men så fult att ha trall över hela balkongen förutom i ett hörn?

Jag funderade på såna där bastmattor, men håller dom sig? Eller vanliga plastmattor bara, borde väl funka?

Jag tror heller inte att det syns så mycket om det saknas trall i ett hörn. Det går nog att dölja med lite växter.

Vi gjorde egen trall, typ... Det blev för dyrt att köpa färdiga rutor så vi köpte rillade plankor och sågade till själva.

balkong.jpg

Jag funderade på såna där bastmattor, men håller dom sig? Eller vanliga plastmattor bara, borde väl funka?

Som jag skrev i mitt inlägg så håller bastmattorna sig bra tycker jag, särskilt i förhållande till vad de kostade, ca 500 kr för att täcka en balkong på 2*4,5 m. Det är inte sådana där tunna saker som man har på badstranden utan tjocka flätade mattor.

Kan man inte lägga trall även över luckan, men göra som en "lucka" utav trallen just där, så att det bara är att öppna först trall-luckan och sen golvluckan, vid brand?

Hejsan! Ville bara tipsa om att jag såg en annons från Clas Ohlson att de säljer trätrall för 129:-/förpackning. Täcker 0,48 kavdrat per förpackning.

Jag skulle mycket hellre ta trall och ha ett fritt hörn än mattor osv.
Får ni lägga mattor över luckan?

IKEA har billiga trallar, 9 st 30*30 för 199:-

Rillade? Skulle vilja ha trall på balkongen själv nämligen och funderar också på att köpa lösvirke och undrar om rillad är extra bra eller något? Har aldrig hört det förut.

Extra bra vet jag inte, men vi tyckte det var snyggare än "vanliga". Och det är skönt att gå på! Dom är liksom vågiga, som upp & ner-vända U:n.

Åh vad jag är bra på att förklara! ;)

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 673
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III