underlag i riduset!

H

Helenaa

en liten fråga!

jag står i ett stall med hyfsat nyss ridhus (2år) underlaget är upp byggt på först stora stenar sen 0.8grus, sedan ett lager stenmjöl. uppe på stenmjölet har vi ren sand, alltså "sandlåde" sand.

Men, sanden är väldigt mjuk att rida i och flyttar sig så vi rider ner på stenmjölet. Och det blir stora håller i sanden när en lite större häst har galopperat där inne, eller vid hoppning.

till min fråga, finns det något underlag man kan blanda med sanden så det blir fastare, och inte lika mjukt?

eller tips på annat bra underlag som man kanske kan byta ut det med?

vi vill ju vara säkra på att det blir bra så man inte måste hålla på och byta! (det är ju inte så billigt)

Tacksam för bra svar! // Helena:rofl:

Sv: underlag i riduset!

Om det som kallas sandlådesand är samma sak som gungsand så brukar det innehålla väldigt runda korn i ganska lika storlek. Sådan sand packar sig dåligt, dvs det blir mjukt och de glider lätt undan så som du beskriver.

Kantiga sandkorn packas bättre och ger fastare underlag. Jag tror att våran sand kallades sandningssand 0/8 och den har fungerat bra. Men det varierar mellan olika sandtag också hur sanden ser ut, så man får fråga de som jobbar där vad de rekommenderar... Vi har ca 5 cm sand ovanpå stenmjölet, aningen tunnare hade kanske blivit ännu bättre.

Hur tjockt lager sand har ni? Vilka storlekar är det på kornen? Man behöver nog veta mer om sanden för att kunna avgöra om den behöver bytas eller om det går att komplettera den med något.

Men tumregel alltså: kantiga, små korn = fastare underlag. Och så är det bra om det är en jämn storleksfördelning. När banan används så slits sanden och kornen blir mindre och mindre. När man får mycket noll, dvs små dammkorn, så blir banan för hård och sanden måste bytas.

Annat tips är att sladda ridbanan ofta. Inte harva alltså, utan bara jämna till det tex genom att dra något galler bakom bilen. Då brukar banan bli fastare.

Ja, ska kolla lite vad "sanden" heter!!!

Vi sladdar ofta med rivs upp så fort igen :confused:

sanden heter "osoterad bankfyll" tror jag det var!!!:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag har två stycken hundgårdar idag, varav den ena är 28kvm och den andra är 46kvm. Det är plattor längs med kanterna, och så är...
Svar
1
· Visningar
1 273
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama