Underhudsfett

A

alexandra2

Jag har en 26 årig arab som rids normalt (5 dagar/vecka, hopp, dressyr, skog 1-2 timmar). Han är välmusklad och jättepigg men har inget underhudsfett alls. Han har dåliga tänder så han tillgodogör sig grovfoder lite dåligt. På vintern har han fri tillgång på bra hö el hösilage. Därutöver får han 2 kg hestekraft (uppblött), mineraler samt 1 dl matolja.

Jag undrar nu om ni har några tips på foder som gör honom mindre "bukig" (han blir lätt rund om magen) och mer fet? Som det är nu fryser han väldigt om det blir regn eller kallt.

Sv: Underhudsfett

Hur mkt hö/hösilage äter han? Har du analys på det?
Jag skulle ge uppblött lusern (ett par kg), lätt att äta, snällt mot magen (grovfoder) och proteinrikt (kraffts 105 smrp/kg).
Olja kan ju vara bra att tillsätta ockå.

Tänderna kan ju också spela in hur han tar åt sig fodret, sen är han ju trots allt 26 år (!) Gamla hästar har oftast svårare att ta åt sig näringen.
Om jag var du skulle jag börja rida honom lite lugnare, trots att han är pigg och fräsh (alltså, rida lika ofta, men kanske lite kortare turer och i lugnare tempo)
Stallar du in honom på nätterna eller går han på lösdrift? Det kan också ev. vara något som gör att han har svårare att lägga på sig hullet, all energi han får genom maten går till att hålla värmen (om han går ute, även om han har täcke)
Prova att ge honom lite uppblött betfor också (eller är hestekraft typ samma?? :idea: )

Lycka till med att få upp hullet på honom

:bow:

Förra vintern fick han i sig ca 8 kg hösilage/dygn med värdena
Energi 10,2, Protein 149, Smb protein 109, Protein/Energi 10,6. Sen åt han lite hö också som han har fritt i hagen. Årets hö har jag inte analyserat än. Problemet är att det tar jättelång tid för honom att tugga grovfoder pga tänderna.

Jag har tänkt så att hestekraft är ju nästan bara lusern, så kan man inte lika gärna öka på det som att ge extra lusern?

Men han är inte svår att hålla i hull egentligen, han ser absolut inte magar ut, men han blir mest rund om magen, alltså man kan känna revbenen och han är tunn om hals och bak. Så som gamla hästar blir, men han blir mycket finare om han får mycket olja, men jag tänkte att det kanske finns något bättre?

Jag funderade på linfrö i någon form, men det är en väldigt kräsen häst :smirk: , så det kanske inte går?

Här är innehållsvärdena för hestekraften:
89,0 FE pr. 100 kg
16,1 % råprotein
5,2 % råfedt
7,8 % træstof
7,9 % råaske
1,3 % calcium
0,7 % fosfor
0,2 % magnesium
0,4 % natrium

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 958
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar