Underhudsblistring av bakknän

Sv: Underhudsblistring av bakknän

BENSIN??!!:eek:

Herregud... Förstår inte vitsen? Detta skulle jag tycka vara att utsätta djuret för ett onödigt lidande!!

/Flizan leg vet (som ej kan påminna mig om att jag har lärt mig att bensin är på något sätt bra att injicera någonstans)

Nej, det är så man blir gråtfärdig på sådana idioter. Du känner till hur det brukar låta "ont ska med ont fördrivas"?

Det jag vill få fram är att det inte är helt ovanligt att det språrar ur när gubbar (okej, det kan säkert finnas kärringar också...) ska experimentera. Därför har jag blivit fullständigt anti alla former av blistring. Det hjälper inte att det är otillåtet när skadan redan är skedd.

Jo, jag vet at det förekommer både det ena och det andra i stallarna... Jag tror inte på blistring, tror inte att det har bättre effekt än liniment och andra "snällare" metoder som ökar blodcirkulationen i ett visst område.

För ett tag sedan var det inte ovanligt att man "brände" leder på hästar, i samma syfte som blistring. Om hästen kastreras eller sövs för annan åtgärd, passade man på att bränna samtidigt. Och man sövde ibland hästar enkom för detta. Finns ej något vetenskapligt bevisat att detta hade effekt, möjligtvis vilan efteråt. :angel:

Och angående bakknä-problematik är detta inte bara travare som får problem. Det är också det vanligaste stället för hälta hos ridhästar. Tyvärr upptäcker man ofta hälta senare hos ridhästar, och då upptäcker man istället hälta i framkotorna, något som ofta kommer sekundärt när hästen avlastar bakbenshältan.

Och angående bakknä-problematik är detta inte bara travare som får problem. Det är också det vanligaste stället för hälta hos ridhästar. Tyvärr upptäcker man ofta hälta senare hos ridhästar, och då upptäcker man istället hälta i framkotorna, något som ofta kommer sekundärt när hästen avlastar bakbenshältan.

Exakt! Och när man sprutar och sprutar framkotorna i omgångar utan resultat så döms hästen till sist ut... Tänk om man hade kunnat titta på bakknäna innan...

J

För ett tag sedan var det inte ovanligt att man "brände" leder på hästar, i samma syfte som blistring. Finns ej något vetenskapligt bevisat att detta hade effekt, möjligtvis vilan efteråt. :angel:

Elaka tungor säger att Sveriges största, tillika världens bästa, tränare "alltid" brände gamla tävlingshästar som kom till honom för att motivera ett par månaders vila. Jag tänkte att det där är bara snack, tills jag satt och fikade med mästers gamle veterinär och av honom fick följande tips:

"Har du en hästägare som inget begriper med en häst som behöver vila, så ska du behandla den med något som kräver lång vila oavsett om behandling behövs eller inte. Det är bästa sättet att se till att hästen får den vila den behöver."

Juhupp.

Attans! Har ni (hästägare) kommit på oss (veterinärer)?!;)

Fast jag är inte så drastisk som att bränna leder (vilket jag faktiskt ser som djurplågeri då det inte finns vetenskapliga bevis för att det fungerar och samtidigt är en mycket smärtsam behandling). Räcker oftast att sätta in NSAID (butta eller finadyne), vilket räcker för att kunna motivera hästägaren/tränaren att låta hästen vila i åtminstone 2 veckor, med en lite försiktig igångsättning efteråt... Kan även vara "tuppkam" iv... Kan då också göra 3 behandlingar, och då är man uppe i flera veckors vila... Är alltså inte alltid enbart hästen man behandlar, utan även djurägaren!:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, bara ni ser skillnad på vem som är vem så man inte blir "skörtad" på tre beh när ett enkelt ...Vila i 6 veckor hade räckt :angel:

Jo, för många hade det räckt med veterinärens rekommendationer... :) men en del behöver mer övertalning!:devil:

Attans! Har ni (hästägare) kommit på oss (veterinärer)?!;)

Fast jag är inte så drastisk som att bränna leder (vilket jag faktiskt ser som djurplågeri då det inte finns vetenskapliga bevis för att det fungerar och samtidigt är en mycket smärtsam behandling). Räcker oftast att sätta in NSAID (butta eller finadyne), vilket räcker för att kunna motivera hästägaren/tränaren att låta hästen vila i åtminstone 2 veckor, med en lite försiktig igångsättning efteråt... Kan även vara "tuppkam" iv... Kan då också göra 3 behandlingar, och då är man uppe i flera veckors vila... Är alltså inte alltid enbart hästen man behandlar, utan även djurägaren!:idea:

Helt ärligt, detta är en av orsakerna att jag tvekar att anlita veterinärer i många fall (men såklart ändå gör det när det behövs). Skulle någon behandla min häst "i onödan" och se mig som ett småbarn som inte förstår om man förklarar att hästen behöver vila, då skulle jag bli riktigt förbannad. Likaså om en läkare skulle skriva ut något "i onödan" om så bara smärtstillande.
Hur ska man kunna lita på om veterinärer utför en behandling som BEHÖVS och prickar rätt/gör någon nytta om de gör en sak och menar en annan? :confused:

Alltså, det var nog menat så att många tränare vill ha hjälp av sin veterinär att motivera vila inför hästägare. Och jag har aldrig hört på maken till drastisk veterinär. Såklart är det inte så det brukar gå till.

Frågar alla:
På vilket sätt blir patellarligamenten slitna? Är det inflammation i dem eller vad? Har inte riktigt fattat detta. Hur ser man på hästens rörelsemönster om den är ansträngd i det här området? Hur känns det palpatoriskt, är de förtjockade, ömma..? Vilka används vanligen som underhudsblister (av seriösa) och vilken effekt är det eg man uppnår?

Enkelt förklarat:
När en häst har ont i magen spänner den ihop bakbenen mot magen. Om hästen dessutom står mkt stilla i tex boxen så blir ligamenten korta och tajta och oelastiska.
Tar man ut hästen och tränar den med dessa korta ihopdragna bakben och dessutom värmer för lite (notera att redan efter en timmes stillastående så har man en dramatisk försämrad blodcirkulation i hela hästen) så så tvingar man med våld dessa korta ligament att dra ut sig med förslitningar som följd.
Det blir inflammationer, bristningar, musklerna dras med våld ut istället för att mjukt länga sig, dvs hela hästens rörelseapperatur förstörs.
Då sprutar man i blister för att öka blodcirkulationen runt ligamenten.Problemet är dock att så mkt annat redan är fel när det gått så långt att man börjar blistra.

Har man knäproblem så är det rörelse, rörelse och magmedicin som behövs.

Alltså, det var nog menat så att många tränare vill ha hjälp av sin veterinär att motivera vila inför hästägare. Och jag har aldrig hört på maken till drastisk veterinär. Såklart är det inte så det brukar gå till.

Exakt så menade jag. Nu kommer det igen: Pengar styr en hel del när man håller på med tävlingshästar (observera att jag skrev tävlingshästar, då detta fenomenet inte är isolerat till trav och galoppsporten).

Ta ett ej för ovanligt exempel som hänt under de senaste månaderna: undersökte en häst, som hoppat höga klasser ett tag, och nu inte var som den brukade. Böjde hästen, som var rejält öm i kotorna fram. Ordinerade vila, och undersökte hästen en vecka senare, då den var ren. Därför åkte hästen inte vidare till klinik. Påtalade än en gång att hästen bör ta det lugnt ett tag framöver och inte hoppa. Såg senare på deras hemsida att hästen varit ute hela helgen efter och tävlat medelsvår hoppning 4 klasser. Om jag satt in NSAID i det läget, hade hästen åtminstone fått 14 dagars vila, då ägaren respekterat karenstiden.

Ibland får man ta till andra metoder för att uppnå något. Och självklart sätter jag inte in behandling till hästar i onödan. Alla mina behandlingar har ett syfte, att hästen ska bli bra/bättre. Antingen om det är via mediciner eller bara vilorekommendationer. Eller om vilorekommendationerna kommer av behandling med mediciner. Det handlar inte om att vara oärlig, det är ett sätt att få djurägaren att verkligen förstå att hästen behöver vila. Som sagt, de flesta djurägare går att samarbeta med utan dessa extra "motivationer", men ibland behövs de komma till.

(Vill också förtydliga att iv "tuppkam" behandling, har effekt, jag tycker inte att det är en förövrigt verkningslös behandling. Liksom smärtis- antiinflammatoriskt då det gör att hästen får en chans till att läka inflammatoriska processer)

Senast ändrad av en moderator:

Hur många gånger har man inte varit med om att veterinären har ordinerat vila och tränaren har struntat blankt i detta och tränat vidare ändå? Sedan får veterinären skit för att hästen inte blivit bra.

Nu var det ju inte ditt exempel jag reagerade på, för SÅ drastiska tror jag inte veterinärer är vanligtvis! ;)

Det är snarare onödig medicinering (och i vissa fall annan behandling) jag reagerar på, och inte bara från veterinärer utan även från läkare. Går man till en doktor med en rejäl förkylning - nog sjutton får man antibiotika, pencillin eller dylikt. Om man öht får komma dit, på vissa ställen verkar de väldigt duktiga på att säga "det är ett virus, det går över" så man inte ens får komma dit. Snällt av dom att vilja hjälpa (förutom om man inte får komma dit såklart), men jag har gått på antibiotika EN gång hittills och tänker aldrig mer utsätta min mage för det "i onödan" om kroppen kan läka sig själv. Hästars magar lär vara ännu känsligare... :crazy:
Ska det verkligen vara så att antingen avfärdas kollen för att det antas inte vara så allvarligt ELLER så sätter man in mer eller starka mediciner på rutin? Har upplevt att många veterinärer gör samma sak nämligen.

Min egen inställning är så få starka preparat till hästen som möjligt, då vill man kunna lita på att det veterinärerna skriver ut verkligen BEHÖVS, och inte sätts in som standardrutin eller som ursäkt för att hästen behöver vila. För samtidigt vore det ju hemst om man skippade att ge hästen utskriven medicin och den blir sämre på grund av det:(

Frågar alla:
På vilket sätt blir patellarligamenten slitna? Är det inflammation i dem eller vad? Har inte riktigt fattat detta. Hur ser man på hästens rörelsemönster om den är ansträngd i det här området? Hur känns det palpatoriskt, är de förtjockade, ömma..? Vilka används vanligen som underhudsblister (av seriösa) och vilken effekt är det eg man uppnår?

Det blir en lindrig form av inflammation. I det tidigaste skedet ser du inte på hästens rörelsemönster att något är fel men är man van att känna på patellabanden så känner man det i fingrarna. Friska ligament ska kännas hårda, släta och stumma. Ett ansträngt patellaband blir svullet, slappt och kan kännas "gummibandsaktigt" i olika grader. Oftast är det väldigt lite och partielt, därför bör man vara van att känna på dem då redan en mycket liten förändring bör åtgärdas.
I lindriga fall finns ingen ömhet eller värme.
Veterinärer använder ett underhudsblister baserat på jod, eter och jordnötsolja om jag inte fått fel uppgifter. Oljan för att medlet skall stanna kvar längre under huden. Blistringens syfte är att skapa en konstgjord reaktion (inflammation) under huden för att kroppens eget försvar ska komma dit och läka ut skadan snabbare.
Givetvis kan man linimenta eller blistra utvärtes också men huden i området är mycket känslig och risken för blisterskador är stor.

När hästen börjar förändra sitt rörelsemönster är man i regel sent ute. Skadan är redan skedd men går oftast att "reparera". MAn ser det lättast i vändningar eller på volt där hästen inte får med sig bakbenet. I vagn gm att hästen sticker ett ben eller viker baken åt ett håll. Hur det påverkar ridhästar vet jag inte då jag inte rider själv.
I höggradiga fall ser man ofta att hästen sliter ovanligt mycket på bakhovarnas utsidor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar