Underhudsblistring av bakknän

Sv: Underhudsblistring av bakknän

Något man bör göra regelbundet på en hel del hästar för att de ska hålla sig fräscha.
Ansträngda patellaligament märks sällan på hästen men avlastningen orsakar överansträngning av andra strukturer.

Eftersom vi är inne på travforumet nu; menar du att det är något aktiva travare kan behöva behandlas med för att inte bli utslitna, eller något hästar i allmänhet kan "behöva" eller hästar som inte längre går bra på travet? :confused:
Om jag förstått det rätt är det alltså att blistra via spruta? I vilka situationer brukar vet. göra detta?

Har själv tänkt på att många f.d. travare verkar ha problem med ett eller två bakknän, men har inte reflekterat över att det skulle kunna komma därifrån utan snarare vara en bieffekt av andra orsaker (sneda höfter?). Ni som använt er av detta, har problemet kommit tillbaka, inte avhjälpts alls, eller har det verkat hållbart?

Så sant, så sant... :)
I det läget bör man skynda sig att åtgärda. Om det så blir med laser, vila, underhudsblistring eller annat spelar nog ingen roll så länge det ger resultat.

Eftersom vi är inne på travforumet nu; menar du att det är något aktiva travare kan behöva behandlas med för att inte bli utslitna, eller något hästar i allmänhet kan "behöva" eller hästar som inte längre går bra på travet? :confused:
Om jag förstått det rätt är det alltså att blistra via spruta? I vilka situationer brukar vet. göra detta?

Har själv tänkt på att många f.d. travare verkar ha problem med ett eller två bakknän, men har inte reflekterat över att det skulle kunna komma därifrån utan snarare vara en bieffekt av andra orsaker (sneda höfter?). Ni som använt er av detta, har problemet kommit tillbaka, inte avhjälpts alls, eller har det verkat hållbart?

Detta är mest ett sätt att hålla sin travare fräsch, och ligga steget före s.a.s. Inget man behöver göra på en ridhäst som inte ska utsättas för några större belastningar.
Jag har en häst som har en pålagring i ett bakknä och som blivit underhudsblistrad ett par gånger. I hans fall så har han dragits med problem under hela tiden jag haft honom, och uhb har mer hjälpt honom "för stunden". Det hade kanske varit en annan sak ifall han inte haft pålagringarna. Så klart. Överlag var inte min uppfattning negativ iaf. Hästen blev bättre. MEN - den blev ännu bättre av lasern som användes på hans knästräckarmuskulatur samt muskeln (vet ej vad den heter) som går upp mot höften. Men även där var det som sagt mest 1-2 jobb, sen sprack det.
Den häst jag haft som haft värst problem med bakknän testade jag det aldrig på. Jag hann tyvärr inte innan han togs bort, just pga att det gått för långt i hans knän.

Vad gäller bakknähästar och vila, så håller jag fullt med MdM, om vi inte talar om muskulära problem så klart.
Jag är helt övertygad om att det som förstörde min häst för gott, min pålagringshäst alltså - var hans 3 månader långa boxvila. (pga annan skada, ej förknippad med knäna). Innan den var det lättare att hålla honom fräsch. Efter den - ja, då gick det helt enkelt inte alls.

Box är ett dåligt alternativ för bakknähästar enligt mitt sätt och se det. Man ska nog försöka hålla sådanan hästar i rörelse så mkt man kan genom tex hagvistelse i stället.....

Lite spekulationer bara. :)

Jo,men med ett uppsprättat framknä så fanns det inget annat alternativ än boxvila.

Det är ju alltid svårt att generalisera men ja, många hästar behöver någon form av åtgärd på nämnda ställe för att fungera maximalt. Det som är svårt med patellaligamenten är att man bör vara van och veta hur de bör kännas när man palperar dem. För det är ytterst sällan som hästen visar att "nu har jag ont i bakknäligamenten" på samma sätt som hästen kan visa hälta i framkotor t ex. Men sådana hältor är ofta sekundära till bakknäproblematik.
Sneda höfter, låsningar i SI-leden etc kan orsaka bakknäproblem men jag sticker ut hakan och säger att det lika ofta är bakknäna som orsakar nämnda problem.
Ibland kan det räcka med att hästen halkar eller har för dåligt fäste bak i ett lopp för att man ska få en reaktion. Vissa hästar är känsligare än andra och bakknäna är något man får vara observant på och åtgärda vid behov.
Vet inte om det gav svar på dina frågor men annars är det ju bara att fråga på, det finns ju fler här som har kunskap i ämnet...:)

Ja detta är ju ett ämne som flera av oss lätt fastnar i.. av olika skäl.

Jag har fått den upfattningen att problem med bakknäleder sällan kan relateras till patellaligamenten. Rätta mig nu om jag har fel där. Men de hästar jag stött på som har haft problem med bakknäleden har ofta utsatts för någon form av trauma eller "dålig uppfödning".
Samtidigt så kan man ju lätt förstå att en häst med t ex skadad menisk eller liknande avlastar sig och då lätt får ömheter och överansträngningar i patellabanden men då är det ju inte dem som är grundorsaken.

Omvänt vet jag många hästar som krävt upprepade underhudsblistringar för att öht fungera och vid undersökning av bakknälederna så har de varit helt ua...

J
Jag har fått den upfattningen att problem med bakknäleder sällan kan relateras till patellaligamenten. Rätta mig nu om jag har fel där. Men de hästar jag stött på som har haft problem med bakknäleden har ofta utsatts för någon form av trauma eller "dålig uppfödning".

Håller med.
De hästar jag träffat på med bakknäledsproblem (är ju en del vid det här laget :angel:) har uteslutande haft uppväxter med för mkt och för hård träning. Dessa hästar har blivit pressade till det yttersta av personer som haft alldeles för bråttom med att se sin häst på travovalen.
Att sedan dessa knäproblem eskalerat har då berott på att de helt enkelt bara kört på efter det också utan att bry sig om att kolla upp hästen/arna.
Tråkigt, men alltför vanligt tyvärr. :(

Sneda höfter, låsningar i SI-leden etc kan orsaka bakknäproblem men jag sticker ut hakan och säger att det lika ofta är bakknäna som orsakar nämnda problem.
Ibland kan det räcka med att hästen halkar eller har för dåligt fäste bak i ett lopp för att man ska få en reaktion. Vissa hästar är känsligare än andra och bakknäna är något man får vara observant på och åtgärda vid behov.
Vet inte om det gav svar på dina frågor men annars är det ju bara att fråga på, det finns ju fler här som har kunskap i ämnet...:)

Okej, kan det kanske vara en orsak till att jag upplever så många f.d. travare ha problem med bakknän? Att de inte "underhållits" under sin travkarriär trots att det kanske behövts? :p
Det är ju lite intressant måste jag säga att alla tre travare jag haft har haft problem med bakknän, även ett par jag varit medryttare på :crazy: sen har det på ett par av dom försvunnit efter behandlingar, men ibland behövt "underhåll" för att inte komma tillbaka...
ET´n är helt inne på att bakknän är sekundärproblem (vilket jag också är inne på men inte lika insatt i) eftersom knäna är otroligt känsliga för problem med ryggen, och eftersom problem överlag ofta kommer "uppifrån"... Men man skippar såklart inte att behandla bakknäna för det, ultraljudsbehandlingen verkar väldigt effektiv.
Låter väldigt intressant att man t o m använder sig av förebyggande behandling för en sån sak! :)

Okej, kan det kanske vara en orsak till att jag upplever så många f.d. travare ha problem med bakknän? Att de inte "underhållits" under sin travkarriär trots att det kanske behövts?

Det är även ett vanligt problem hos många ridskolehästar bl.a, som får gå många pass i sand varje dag. Däremot behandlar man inte dessa lika ofta, och problemen upptäcks inte heller lika snabbt eftersom de inte går snabbt eller ställs inför just de kraven. Jag kommer ihåg min tid på ridskola... de flesta hästarna var halt för jämnan och då förstod man inte mycket varför. Min upplevelse var att det oftast var svårt att hitta orsaken på många , och just bakknän kan vara väldigt svåra som redan sagt.

Många travhästar underhålls inte som det ska precis som du säger, men jag skulle fördomsfullt vilja säga att ännu fler ridhästar som knegar i ridhus timme ut och timme in inte inte behandlas alls.

Dock har travhästens uppväxt och träning även stor betydelse för den fortsatta karriären, och DÄR brister det många gånger. Hästar som tränas för fort för tidigt helt enkelt.

ET´n är helt inne på att bakknän är sekundärproblem (vilket jag också är inne på men inte lika insatt i) eftersom knäna är otroligt känsliga för problem med ryggen, och eftersom problem överlag ofta kommer "uppifrån"... Men man skippar såklart inte att behandla bakknäna för det, ultraljudsbehandlingen verkar väldigt effektiv.
Låter väldigt intressant att man t o m använder sig av förebyggande behandling för en sån sak! :)

och där menar jag att det är precis tvärtom i de flesta fallen. Hästen är öm och överansträngd i patellabanden, inget görs (för de flesta märker det inte) och den fortsätts att ridas/köras och då kommer höft och ryggproblem in. När man då sätter in behandling för ryggen så upptäcks (ibland) även svagheterna/ömheterna i bakknäna.
Varför man använder sig av en "förebyggande" (är eg inte så) behandling är just för att undvika dessa problem.

Men varför blir dom öm i dessa? Tänker du på allmän överbelastning i båda bak pga för hård träning, eller även när de får problem i ett bakknä? Sitter problemet endast i ett bakknä skulle jag själv börja fundera på varför hästen uppenbarligen sliter det ena knät mer. Sitter det i båda två, då kanske hästen inte har tillräckligt hållbar exteriör egentligen? Eller alldeles för hög belastning/ensidig träning?

Intressant att diskutera, men egentligen känns det inte som att det spelar så stor roll, huvudsaken borde vara att man tänker holistiskt och inte bara "rättar till" primära eller sekundära fel utan försöker skapa harmoni i kroppen. Att inte utgå ifrån att löser man ett fel så fixar sig det andra automatiskt, eftersom det bevisligen är jättesvårt att VETA om ett problem är primärt eller sekundärt. Eller om det sekundära problemet kommer försvåra att grundorsaken åtgärdas..

Jag tror inte att detta är ett problem som är specifikt för travhästar. Sättet en travhäst förväntas att röra sig i trav på doserade banor och i högt tempo gör nog att man lättast uppmärksammar ett problem i relativt tidigt skede.

Framförallt tycks det vara stora hästar, ofta de som samtidigt är långa i kroppen och kräver mycket fäste bak som är mest disponibla för bakknäproblem. Själv har jag inte lagt märke till om någon exteriör detalj i övrigt påverkar men det är fullt möjligt att någon annan har åsikt där.

Många travare tränas ensidigt, det KAN vara en orsak men knappast enbart därför. Travbanorna/träningsvägar har också ett lite skiftande underlag, en del är stumma, en del är lösa, en del kan vara stumma i botten med löst grus ovanpå osv. Detta gör att det kan vara svårt att veta hur en häst skall kunna få bästa möjliga fäste på varje specifik bana. För att få en överansträngning av patellabanden kan det räcka med ett enda lopp där hästen inte fått tillräckligt med fäste. Det kan även vara tvärtom - den har haft för mycket grepp och "stampar fast" i banan. Kör man mycket på bana så påverkar även dosering och man får lättare ett ensidigt problem.
Styrketräning i lämplig dos stärker patellabanden och musklerna kring bakknäet. För kraftig belastning tröttar ut och bryter ner. Det är inte så enkelt att balansera detta. För att ha en konkurennskraftig häst ligger man ofta på gränsen hela tiden.

Själv har jag undersökt många hästar, både rid- och trav. Jag kan inte påstå att det är ett problem specifikt för travarna men som jag nämnde tidigare, man uppmärksammar det lättare. Som hästägare/tränare så märker man det oftast inte förrän där finns ett problem och då spelar ju belastningen stor roll. En ridhäst rör sig sällan i samma höga tempon... och framförallt inte i trav.

En känd veterinär på västkusten menar att de flesta bakknäskador orsakas i hagen. T ex när hästen springer och kanske halkar omkull eller gör ruscher.

Men varför blir dom öm i dessa? Tänker du på allmän överbelastning i båda bak pga för hård träning, eller även när de får problem i ett bakknä? Sitter problemet endast i ett bakknä skulle jag själv börja fundera på varför hästen uppenbarligen sliter det ena knät mer. Sitter det i båda två, då kanske hästen inte har tillräckligt hållbar exteriör egentligen? Eller alldeles för hög belastning/ensidig träning?

Intressant att diskutera, men egentligen känns det inte som att det spelar så stor roll, huvudsaken borde vara att man tänker holistiskt och inte bara "rättar till" primära eller sekundära fel utan försöker skapa harmoni i kroppen. Att inte utgå ifrån att löser man ett fel så fixar sig det andra automatiskt, eftersom det bevisligen är jättesvårt att VETA om ett problem är primärt eller sekundärt. Eller om det sekundära problemet kommer försvåra att grundorsaken åtgärdas..

En gammal sanning är att "dåligt tränat" ligger bakom mycket av problemen med baknäna :angel:

Nej, jag tror inte heller det är ett "typiskt travhästproblem" i den bemärkelsen (har sett många exempel på ridhästar med problem i bakknän) men av de uppenbara problemen så känns det ändå som att bakknäna är en vanlig grej i åkommor som travare har, av de erfarenheter jag själv har av travare. Det känns ju också högst troligt att de f.d. travare jag kommit i kontakt med inte sprungit bra på travet för att de varit lite ofräscha och blivit ridhästar därför :p

"En känd veterinär på västkusten menar att de flesta bakknäskador orsakas i hagen. T ex när hästen springer och kanske halkar omkull eller gör ruscher."

Det här är ju dock exakta samma som man brukar höra om låsningar och sneda höfter..

En annan "sanning" är att en del hästar helt enkelt inte håller. Avlivade en häst för ett par år sedan då han inte fungerade på banan, kunde inte träna och höll inte ens till hobbyridning. Sista försöket var att "bara låta honom gå och vara häst" här hemma och inte ens det föll väl ut. Skit med gaffelbanden oavsett vad/hur vi gjorde och om han behandlades eller vilade. Så i stället för att han skulle fara illa och ha ont fick den älskade pållen sluta sina dagar. Kan berätta att det var ett mycket tungt beslut.

*Knapplån*
Jag lever efter en tes som går ut på att dåliga bakknän beror på dålig mage. Botar man magen så försvinner bakknäproblemen OM man inet hunnit köra sönder resten av hästen under tiden den varit dålig. Jag har två unga och relativt fräsha djur och det är fantastiskt att se hur mage och bakknä hänger ihop.

Om du vill bota bakknän med hjälp av laser så kör jag den Tibetanska åttan :D Ja, jag vet att jag är knäpp och flummig. du gör en åtta med probben där "mötesplatsen" för cirklarna är ljumsken och där cirklarnas ytterska stl går under bakknät och vid höftknölen. Cirkla långsamt och behagligt på så hög effekt som möjligt ända tills pållen sover djupt och magen knorrar. Får du inte igång magen så misslyckas behandlingen då kan du behöva köar igenom hela magens undersida. //Linda-extremt vetenskaplig

Ja, det gör det. :(

Bensin till exempel är det inte tillåtet att underhudsblistra med. Nu drog jag till med det värsta jag kunde komma på att någon har använt. Jag tror inte att det är någon som tror att det är tillåtet, men ni kanske förstår att jag har blivit lite anti?

BENSIN??!!:eek:

Herregud... Förstår inte vitsen? Detta skulle jag tycka vara att utsätta djuret för ett onödigt lidande!!

/Flizan leg vet (som ej kan påminna mig om att jag har lärt mig att bensin är på något sätt bra att injicera någonstans)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka