Underhals??

Sv: Underhals??

Men å andra sidan så spänner ju sig en häst och "tränar" ju inte heller i ett fritt tillstånd? En underhals kan finnas även om hästen böjer på nacken, den kan fortfarande spänna halsen. Oftast yttrar det sig i en stark häst och har ofta också dåliga muskler framför manken. Men oftast är det ju förstås en hög form som orsakar problemet.

Självklart så finns det ju också hästar med en sådan extriör som gör att de får en naturlig underhals. (Ofta högställda hästar) Men detta kan ju då som sagt motverkas till en positivare extriör genom att hästen arbetar rätt när man tränar. men det kräver en stor insats från tränaren.

Här är ett bra ex på en häst med underhals. Första bilden visar hur han såg ut när han kom till mig (aug 06). Här är han i stort sett oinriden, men ändå har han en hemsk hals. Detta pga att han har en extrör som gör att han lätt sänker ryggen och får en "s-hals". Samt att han var hemskt skyg och rädd för det mesta vilket har gjort att han lätt höjer huvudet.
Det är hemskt svårt att få bort en underhals, men som tur är är han ung och lättlärd vilket gör allt mycket lättare och snabbare.

(klickbara)
(Då)

(ett litet tag senare)

(nu)

mina hästar (och andra jag har kollat på) brukar springa med huvudet sträkt uppåt, så att de får en bättre "vy" speciellt när de är uppspelta å leker att det är ngt farligt som jagar dem. nu vet jag inte hur mycket era hästar springer men, mina kan få för sig att springa ganska mkt om de vill.

Har en travare som gärna håller sitt huvud högt när han springer ute i hagen och de brukar rejsa runt ganska ofta, han har nästan alltid underhals men om jag tolkar det rätt är det nog mycket för hans exteriör?

Han är överbyggd med längre bakben än framdel, står i nedförsbacke

Mina hästar springer inte särskilt mycket, bara ibland om de leker. Men isfll så är det snarare att de går i en hög form men att de böjer på nacken ändå när de visar upp sig och är uppspelta. Jag har dock faktiskt aldrig sett en häst som springer i en så konstig form fritt att underhalsen skulle "tränas". Isfll skulle jag nog kalla den hästen för relativt "fel"-byggd.

kl

DSCN2704.jpg

IMG_0602.jpg

Ponnyn hade en hemsk underhals. När han var välmusklad var den dock bättre (nedan)

DSCN2002.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka