Underhals??

F

Fitness

*Vad menas med begreppet "underhals"???
*Hur får hästar underhals??? (bild-exempel?)
*Hur ser man om en häst har underhals???
*Hur får man bort en underhals???

Sv: Underhals??

Underhals är när hästen har mycket muskler på halsens undersida, något som inte är önskvärt. Hästar som rids i en felaktig form kan få underhals men vissa hästar som är riktigt tokigt byggda har lättare för att få det än andra.

Underhalsen försvinner när häster bygger rätt muskler. Alltså nacken och halsens överdel. :idea:

Har ett inte alls smickrande kort på Bellisen. Konstig vinkel, och där ser det ut som hon har udnerhals. :o

Ful Bellis

Underhals är när hästens muskler läggs under halsen. Man kan ser på (ibland) spända hästar. Man får bort dem när man rider sin häst i rätt form.
Här ser man underhalsen på en mycket spändhäst:

bbbb2.jpg

35116010936.jpg

Electras vackra :crazy: år 2003 så nu är den förgången ;)
Detta är eller var en riktig underhals, utan tvekan

hon hade eksem om ni undrar utseendet ;)

Det som är intressant med "underhals" är att det som buktar ut inte är halsens muskler utan bogens.

Brachiocephalicus heter muskeln - och det har tagit mig flera år att lära mig stava till den :D

Den drar bogen närmare huvudet när hästen går.

En häst som går på bogarna har sitt framben delvis belastat när denna muskel skall börja jobba. Däför blir den stor och "bulkig"

Om häten kommer i en bättre balans så behövs inte samma jobb av den, den tillbakabildas och andra muskler på överlinjen växer till i stället.

För att detta skall ske måste man också rida med tillräckligt lång tygel.... :o

WAH! :love:

Detta hade jag ingen aning om!
Nu tändes det en massa :idea: kring varför min hästs hals har utvecklats så otroligt mkt av arbete som i princip bara gick ut på att lämna honom ifred, mkt skritt på långa tyglar etc.

Tack tack tack! :bow:

titta där :idea: säger det samma som lord owen! had einte heller någon aning, nu ska ja allt säga till vissa hoppisar

:bow: :bow:

Sen är underhalsen också kommen av att halskotpelaren hänger ner. Om hästen håller upp nacken och nosen högt sjunker halskotpelaren ner mellan bogbladen och bildar ett U där den kommer fram ut ur kroppen. De muskler som lyfter halskotpelaren från manken eller bogbladet gör inte sitt jobb.

Många hästar som sägs ha underhals, dvs är mycket tjockare undertill på halsen än övertill, och som då ryktas ha för mycket muskler undertill och för lite upptill, ändrar form inom loppet av sekunder när de börjar arbeta rätt - dvs lyfta halskotpelaren och sänka nacken/nosen. Och då är det ju inte så att musklerna växer till på den korta sekunden, utan skelettdelarna lyfts och skapar volym högre upp.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

underhals_och_inte.jpg

Slappande häst tittar upp med huvudet högt = underhals
Hästen lyfter aktivt halskotpelaren och sänker nacken = inte underhals.
Bilderna är tagna med 30 minuters mellanrum.

Tessan

Det hade jag heller ingen aning om, tack till dig med! :bow:

underhals_och_inte.jpg

Slappande häst tittar upp med huvudet högt = underhals
Hästen lyfter aktivt halskotpelaren och sänker nacken = inte underhals.
Bilderna är tagna med 30 minuters mellanrum.

Tessan

gammal tråd men endå..

min hästs hals ser ut så..när han står i gången så ser underhalsen stor ut och när han rids så syns den inte alls.

ska underhalsen synas när den står i gången? de är nämligen en i mitt stall som jämt kommenterar att han har sån underhals och därför jobbar ja han i fel form, men han har bra överlinje annars, bra med ryggmuskler osv..

Underhalsen skall knappt finnas. Muskler får den ju ha, men inte så det buktar ut. Så den skall varken synas vid träning eller i stallet!

Men om du jobbar honom i rätt form, så borde den ju försvinna. Så du är nog på god väg!

Ursprungligen postat av fonen
och därför jobbar ja han i fel form
Vad menar du med att du rider i fel form? Om hästen rids i rätt form så minskar ju underhalsen

Fonen mende nog att, enligt "en i stallet" jobbas hästen i fel form pga att "en i stallet" anser att hästen har underhals.

Underhalsen skall knappt finnas. Muskler får den ju ha, men inte så det buktar ut. Så den skall varken synas vid träning eller i stallet!

Men om du jobbar honom i rätt form, så borde den ju försvinna. Så du är nog på god väg!

kan inte en annars vältränad häst få lite underhals av att springa i fel "form" i hagen då? hästen i det "vilda" springer oftast inte i en korrekt form.. speciellt inte när de bockar å busar:devil:

Min är oxå sån. Visserligen har han tyvärr lite spänningar här o var som jag ännu inte kommit tillrätta med, men han är precis som skimmeln på bilden... På gången ser han ut att ha mastodontunderhalsen nr 1 men som försvinner vid ridning..!

Hittade tyvärr inga superbra bilder, men man kanske ser lite...
septe18.JPG

septe7.JPG

bukezeus24.JPG

(försök igonrera att vi håller på att stå på näsan...:smirk: )
bukezeus21.JPG

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka