linnsan

Trådstartare
är det skadligt om hästen har underben?
min ponny fick det i våras då han gick upp i vikt och jag var tvungen att träna honom mer.
han är 4 år.
en kompis sa till mej att det var vanligt att unghästar får det, är det det?
tacksam för svar!

Sv: underben?

Jag antar att du menar överben?
Unghästar kan få något som kallas för kompensatoriska överben. De kommer för att förstärka en svag punkt i hästens exteriör. Kompensatoriska överben brukar sitta på undersidan av framknäna, på insidan, på hästar som är paralellförskjutna i knäna.

Så länge överbenen är aktiva (varma/ömma) så ska hästen inte ansträngas.

Det är naturligtvis omöjligt att över internet avgöra om någon tränat sin unghäst för hårt eller ej, men tänk på att vara väldigt uppmärksam på hur din häst mår både fysiskt och psykiskt, så att du inte riskerar att överanstränga den. Bra att du har märkt att den fått överben.

jag det är det, ne det har inte varit varmt..
trodde också att det hette överben men min kompis sa att det hette underben..
tack för svaren:idea:

han är väldigt pigg, kommer springandes från hagen när vi ska rida och visar aldrig att han är sur eller har ont.

Överben hos unga hästar kan bero på överträning. Hästen får en reaktion i benhinnan som avläker med ny benbildning. Även felaktiga benställningar (som t ex parallellförskjutning som någon nämnde) och slag mot benet kan vara orsaken.

Känner man inte till något trauma bör man anpassa träningen bättre efter hästens förmåga, en ung häst ska inte övertränas. En fet häst ska bantas (iofs genom ridning, men i lagom "takt") tills dess att kroppshyddan inte frestar mer än nödvändigt på benen.

Avläkningstiden för ett överben är ca 6 veckor och under den här perioden rekommenderar man vila från ridning. Om hästen har ont och ömmar kan behandling med antiinflammatorisk medicin vara på sin plats.

Överben försvinner inte, de lämnar en kvarstående, hård knöl som möjligen minskar med åren. Om överbenet "aktiveras" beror det antingen på att det ånyo fått ett slag (kan ju sitta så till att risken för strykning ökar) eller att överbelastningen fortskrider.

Massera bort går inte. Sitter överbenet illa till (skaver mot senor eller orsakar upprepade strykningar) kan operation övervägas, men det är sällsynt att så görs.

Då var det antagligen inget "riktigt" överben min häst hade då! Jag och dom hästkunniga i min närhet kallade det för det, men möjligt att det inte var det. Kanske början till överben om det kan kallas så? :confused:

Hur som helst så försvann det hon hade med hjälp av massage, men om överben inte går att massera bort så var det nog inget överben!:idea:

Avläkningstiden för ett överben är ca 6 veckor och under den här perioden rekommenderar man vila från ridning. Om hästen har ont och ömmar kan behandling med antiinflammatorisk medicin vara på sin plats.

Överben försvinner inte, de lämnar en kvarstående, hård knöl som möjligen minskar med åren. Om överbenet "aktiveras" beror det antingen på att det ånyo fått ett slag (kan ju sitta så till att risken för strykning ökar) eller att överbelastningen fortskrider.

Massera bort går inte. Sitter överbenet illa till (skaver mot senor eller orsakar upprepade strykningar) kan operation övervägas, men det är sällsynt att så görs.

Vem rekommenderar inte ridning?

När det är aktivt ska hästen ta det lugnt men kan ridas, dock ej tränas hårt. Har jag fått höra.

Jag har hört olika ang hur hårt. Men när vår ponny fick det efter slag mot skenbenet sa vet att hon inte fick hoppa eller jobbas hårt, i övrigt ridas.

Att de skulle vilas helt läser man ofta här på buke, men det har ingen vet sagt till hästägare jag känner, som frågat.

Nej, ett överben orsakat av slag behöver inte alltid betyda att hästen ska vilas från lättare motion, däremot bör en ung häst som fått ett överben orsakat av överträning alltid vila.

Anledningar att låta en äldre häst som fått ett överben av ett slag att vila kan vara att överbenets avläkning påverkas negativt om benhinnan ansträngs (överbenet kan komma att bli större än vad det hade blivit om hästen vilat) och att hästen upplever ökad smärta i samband med träning. Mycket beror på var överbenet sitter och vad man menar med träning.

Men brosk/skelettbildning kommer ju inte så snabbt. Bildningen av brosk är ju en process och inget som kommer akut över en natt. Oftast får man ju en förvarning som en mjukare svullnad innan denna omvandlas till "ben" (brosk) i detta läge kan massage hjälpa för att minska "överbenet". Vet att man tidigare använt bla DMSO (sk "löksoppa") mot detta.

Har även sett överben som minskat efter laserbehandling.

frågar igen: är det skadligt för hästen att den har överben?
tacksam för svar:)

nej, det är inte skadligt så länge det inte sitter "dumt till" dvs. att hästen "slår på sig" mer just på det stället. ett överben blir en "förstärkning" på sklettet där behov uppstått.

sitter överbenen strax under framknäna på insidan ?

okej då vat ja!:idea:
a de gör de.. kan försöka komma ihåg att ta bilder på det ngn dag!;)
tack för svaren!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 418
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar