Underbar film, ni måste se den;)

Sv: Underbar film, ni måste se den;)

Oj vilka busiga och ouppfostrade ponnysar! :eek::D
Och ridläraren måste ju känna sig otroligt misslyckad! :o;)

Men GUUUD SÅ KUL! :devil: :rofl:

Alltså visst ser det roligt ut, men som en del påpekat, sadlarna ligger ju nästan ute på halsen på flera av hästarna :crazy:
Sen, man kan faktiskt skada sig när man ramlar av... Även när man är barn. Hade det varit min unge som ridit hade jag varit ganska förskräckt...

Det var ju någon gång som de ramlade av med ansiktet först, det såg inget vidare ut:crazy: Kan ju gå hur galet som helst.

är det bara jag som reagerar på hur lätt ridläraren tar det och skrattar åt vad som händer?
Sen kan det vara underhållande någon gång, sålänge ingen skadar sig, men som ridlärare har man "ansvar" över alla som rider, och inte minst över hästarna som används, och jag skulle personligen inte acceptera att flera av mina lektionshästar betedde sig på detta viset. Självklart kan detta varit en slump, att alla pållar har en flummig dag, och självklart kan de trigga upp varandra till bus, men frågan är ju om det ser ut såhär varje lektion?

/ Beccahedberg

Fast hur vet vi att det är ridskolehästar?? Kan lika gärna vara privat hästar.

*KL*

Har oerhört svårt att se det komiska i när hästar försöker bli av med sin ryttare. Är det lika kul när det är utomhus, kanske i skogen?
Det är ett beteende som i alla lägen ska åtgärdas, nästa gång går det kanske inte så bra och någon skadas. Det är väl ingen som är så naiv att den tror att hästen gör detta för att det är kul eller för att skoja med ryttaren???? Hästen säger klart ifrån att det här vill jag inte göra så av med dig.
Det är aldrig hästens fel....

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

kl

Ridläraren är en bekant till mig, och ridskolan det gäller red jag på i många år.
Tycker också att hon beter sig olämpligt som skrattar bort problemet, men så lämnade jag också det stället bland annat för att den kompetenta personalen fick sparken :crazy:

Vissa av ponnyerna i klippet har varit i Gymhkana-gamet i många många år. (de som skötte sig)
Och jag tycker det är så sorgligt att det fått bli som det är, det brukade vara en elit-ridskola gällande just gymkhana.

:D
Filmen fick mig att minnas Kristi himmelfärdsdag 1996 då det var gymkhanatävling för ridskolegrupper. Det var livat, bl a så var det en stark kille som slängde upp våra tjejer/tanter (vi hade 2 hästar per lag) och en gång tog han i för mycket så hon landade på andra sidan hästen. :rofl: Detta blev filmat, tyvärr vet jag inte var filmen finns nu.

Jaaa... ett bevis på att man inte ska sadla blöta hästar och absolut inte sadla med en sadel som ligger så vansinnigt illa. Men visst, jag skrattade lite också :-)

Inte sadla blöta hästar? Varför inte det, har under alla år ridit i ur och skur utan problem. Har jag missat något?

Rolle
IpL

Jag har upplevt att det irriterar i huden och att det kan ge skav. Om hästen dessutom kanske lider av sadeltvång (eller för all del har en illa passande sadel) blir reaktionen sju resor värre. Jag kan ju tänka mig själv hur obehagligt det måste vara att få en sadel på ryggen om man är blöt. Men det är bara min uppfattning och det kan säkert skilja sig mellan raser och individer.
På filmen syns ju att hästen vill rulla sig, det kanske kliar i pälsen när den är blöt? Eller så är han bara förtjust i nytt spån. Eller både och.

Jag har upplevt att det irriterar i huden och att det kan ge skav. Om hästen dessutom kanske lider av sadeltvång (eller för all del har en illa passande sadel) blir reaktionen sju resor värre. Jag kan ju tänka mig själv hur obehagligt det måste vara att få en sadel på ryggen om man är blöt. Men det är bara min uppfattning och det kan säkert skilja sig mellan raser och individer.
På filmen syns ju att hästen vill rulla sig, det kanske kliar i pälsen när den är blöt? Eller så är han bara förtjust i nytt spån. Eller både och.

Hur gör du då om hästen blir svettig eller om det regnar när du rider? Har inte märkt något på mina hästar!

Okay!

Har aldrig upplevt det. Bara man ser till att det är rent innan så är det nog inga problem.

Rolle
IpL

Att den blir svettig när man rider är ju svårt att undvika men då har den varit torr och ren när jag lagt på sadeln. Svettig blir den ju allteftersom och tyget mot pälsen värms ju upp efterhand så huden hinner vänja sig.
Om det regnar ute brukar det inte rinna in under sadeln, då är den ju torr och ren under.
Hm.. mina hästar kanske är peppliga? Eller sjåpar jag för mycket med dem? Fast den ena skulle jag faktiskt aldrig drömma om att lägga en sadel på om hon var blöt. Då skulle jag få mig en åktur. Garanterat.

Jag håller med. Inte ett dugg kul, såg bara väldigt konstigt ut.

Jag har ridit mååååååånga mil i sträck där enda gången hästen haft torr rygg har varit i starten, om ens då...

Så nej, det är inte farligt att rida hästen när den är blöt. Passar sadeln så passar den oavsett om hästen är blöt eller torr. Och en sadel som inte passar skadar hästen oavsett iaf!

Undrar vart folk får alla dessa konstiga, ologiska ideer ifrån? :confused:

Jo men ändå?

Varför skulle det vara farligt med vätska, och bara om hästen är blöt när man lägger på sadeln, inte om den svettas undertiden... helt ologiskt!

Snarare är det ju tvärtom, om hästen svettas mkt så kan saltet fräta sönder huden. Haft det problemet på mina hästar, dock bara i "armbogsvecken", och man ser inget förens en vecka efteråt.

Och aldrig efter träning, bara efter tävling, med andra ord minst 5 mil.

Absolut inte. Jag talar bara av egen erfarenhet. Hon blir irriterad i huden. Inget jag märker när hon blivit svettig och varit torr innan. Hon har tunn päls det kanske är därför? Vad vet jag? Jag säger inte att det är rätt, bara att jag upplever det.

Det är ju däremot svårare att få bort smuts, lera och liknande om hästen är blöt och man inte duschar den... det kan ju spela in, men bara rent vatten spelar mindre roll än svett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 331
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar