under tygeln/bakom hand

ulle.j

Trådstartare
Har ni några bra tips hur man får en häst (som kommit undan med fusk) att tänka om? Det är svårt att få honom att söka sig ner på rätt sätt,utan han viker liksom in huvudet och biter sig nästan i bogen eller hur jag ska förklara... Hoppas ni förstår vad jag menar. Nån som har tips?

Sv: under tygeln/bakom hand

Ja det är besvärligt när de väl lärt sig och jobbats fel, att lära om...

På en sån häst som du beskriver, som går bakom väldigt mycket vad det låter, skulle jag undvika att rida markarbete i padock/ridhus ett tag, och snarare jobba den i skog och mark/ute för att få tillbaks bjudningen. Klättra, jogga, tempoväxlingar och gångarts byten för att få hästen att bjuda fram och framme för hjälperna, och tycka det är roligt. Kanske tryter även styrkan hos hästen i att orka bära upp sig, vilket kan bidra till att den frestas att ljuga bakom hand och då är det bra med skog och mark.

som sagt, det är ofta ett långt arbete att komma tillrätta med, men långt ifrån omöjligt.
Det finns inget du inte kan åstadkomma markarbetes mässigt i skog och mark som du kan på bana/padock dessutom.

lycka till!

Tack för tipset! Du har nog rätt.. Han beter sig inte alls likadant när man rider honom ute som på bana. Ute viker han inte ner sig riktigt så långt. Det får bli skogen ett tag! :)

Håller med mackan. Se också till att du inte strävar efter nosen ner. Många har lärt sig rida på detta sätt och gör det omedvetet, men nu gäller det att få nosen framåt i alla lägen, så "släpp tyglarna"!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 546
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama