Ultuna imorgon. Scint..

Sv: Ultuna imorgon. Scint..

KL
Till att börja med: Sadeln är utprovad till henne och noga kollad så att den passar.

Igår var jag på klinik igen för uppföljning med UL..
Började med att klämma lite på henne för att se hur hon var jämfört med sist och hon var ömmare än någonsin och blev som ett U i ryggen + blev irriterad och skrapade m.m. när veterinären klämde på henne.. Lite positivt var dock att hon rörde sig bättre, veterinären har tidigare tyckt att hon inte tagit i riktigt lika mycket med höger bak som med vänster -men nu rörde hon sig mycket jämnare.
Ultraljudet gav inget nytt :(
Hon fick ett gäng sprutor i ryggen och 2 omgångar antiinflammatoriskt utskrivet. Ska vila i minst 2 mån till (ska tömköras, promeneras och longeras). Ska hålla koll på henne och klämma med jämna mellanrum under tiden. Beroende på hur det ser ut när de 2 månaderna har gått så har vi ett par varianter på alternativ:

-Är hon ok efter 2 mån: Börja sätta igång henne och se om det funkar.
-Är hon som nu: Låna ut ett år till avel och sen ta hem henne och prova sätta igång igen. Funkar det då så är det ju strålande, och funkar det inte då så blir det ingen mer ridning.

KL
Till att börja med: Sadeln är utprovad till henne och noga kollad så att den passar.

Tyvärr är det ingen som helst garanti att hästen också tycker så ;) Jag har varit med om det mer än en gång genom åren att sadlar som absolut ser ut att vara skräddarsydda till hästen faktiskt är det som trots allt skapar problemet och ingen har verkligen kunnat se vad det är som gör att sadlen gör det men vid byte till annan sadel så har problemen försvunnit vilket ju tydligt visat att det faktiskt var sadeln trots allt. Och då pratar jag inte om billiga skitsadlar utan måttade sadlar ur dyraste kategorin.
Så mitt råd är hur väl den än ser ut att prova sätta igång hästen med annan sadel och jag blir inte förvånad om ni får ett annat resultat.

kan vara så, men som nu har hon haft sadel totalt 3ggr på två månader och är inte ett dugg bättre så jag tror tyvärr inte att det har med den att göra -även om jag nästan önskar det (klart jag inte önskar att sadeln inte passar, men hellre det än att hon är skadad liksom).
haha, var lite roligt när vi provade ut den för då visade hon tydligt att hon inte gillade en av de andra vi provade. När jag skulle rida i sadlarna började vi med den vi har nu -gick bra, provade att rida i en till och då surade hon+gnisslade tänder, tog av den och la på den första igen -då slutade hon gnissla och gick jättefint.

Senast ändrad av en moderator:

En sak som ni kanske redan gör, men mitt fullblod med KS var extrem känslig för kyla. Minsta lilla han spände sig ute i hagen så blev han öm i ryggen. När han var rätt bra övertäckad och alltid hölls varm om rygen försvann dom spänningarna. Det räckte liksom inte med bara ett 400gr utetäcke utan han hade alltid ett lika tjockt täcke under. Vet fler hästar vars ömheter i ryggen försvunnit när det har täckats på ordentligt.

Nu på vintern är hon alltid täckad, både inne och ute. Och sommartid så är det regntäcke på om det blir dåligt väder. Har tidigare haft en häst som blev superöm om det landade en regndroppe på ryggen och hon var otäckad (även mitt i sommaren) så jag är rätt noga med att inte denna hästen heller får bli kall eller blöt.

*Sen så är det inte KS, det var bara nåt jag funderade över. Veterinären kunde inte se något som skulle tyda på det -bara för att förtydliga :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 491
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: jerseyko
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 043
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka