Ultuna imorgon. Scint..

M

mooi

Imorgon kör vi upp min häst till Ultuna för att göra en scint. Man får ju inte några besked därifrån när man hämtar hästen utan ens ordinarie veterinär ska ju titta på resultaten först och så, är det någon som har någon koll på ungefär hur lång tid det brukar ta att få besked? Klart det är olika beroende på hur snabb ens veterinär är, men jag är otålig :p Skickar de resultaten till veterinären direkt eller ska det grejas massa först?

-är det någon som råkar befinna sig på Ultuna de närmaste dagarna och ser en svettfux som troligen står och vevar mot sin granne så är det min lilla tant.

Sv: Ultuna imorgon. Scint..

Jag scintade min gamla tävlingshäst 2004 el 2005.
När jag hämtade honom så åkte jag direkt till Mälarkliniken och min ordinarie veterinär som fick svaren faxade efter att han ringt dit.
Detta för att spara 45 mil (hem - tillbaka till MK för behandling - hem igen).
Så jag antar att det går ganska snabbt om vet ringer och stöter på.

Jag gjorde scint på Strömsholm för 2 år sen. Jag fick vänta ett par dagar och fick sen svaret från min ordinare veterinär på Mälarkiniken som hade skickat remissen.

KL
Tack för svaren, då borde det alltså gå ganska fort att få svar.

Jag gjorde en scint på Flyinge för många år sedan.
Fick ett inofficiellt svar direkt av undersökande vet, men fick vänta ca en vecka till på svar från remitterande vet på min hemmaklinik.

(Jag var faktiskt med på själva undersökningen och höll hästen. Totalt otillåtet men det var personalbrist pga sjukdom och jag ville gärna vara med, så det var tacksamma för min hjälp - spännande faktiskt! Preskriberat nu.)

Man injicerar hästen med en radioaktiv isotop som via blodet sprids i kroppen till skelettet.
Tanken är att om skelettet har några zoner som är skadade/hotspots så drar sig isotopen dit och då syns detta med hjälp av en gammakamera som man tar bilder med.
Gammakameran är en stor, rund historia (typ en hockeypuck på kanske 80 cm i dia) som gärna är lite skrämmande för hästen (sederad!). Den måste föras ganska nära när man tar bilderna.
Är man väldigt snabb så kan man få några bilder även på mjukdelar innan isotopen tagit sig vidare till skelettet, så viss mjukdelsdiagnostik kan man göra också.
Så det behövs (behövdes i alla fall då) en person som håller hästen, en som riktar kameran och en som opererar datorn.

Efter undersökningen hålls hästen på en isolerad avdelning och "behandlas" som radioaktiv under ett par dygn (minns inte exakt tid). Minimal hantering. All utrustning hästen har haft på sig, allt strö och all träck måste behandlas likadant. Halveringstiden på isotopen är rätt kort, så det blir snabbt ofarligt igen.

KL

Vad är scint? Och varför gör man inte vanlig röntgen?
Vad är skillnaden mellan scint och röntgen?

Någon vänlig själ kanske vill svara på min okunniga frågor?

Jag är ingen expert och det går säkert att få bättre svar om man googlar lite, men en scint ser detaljer som en röntgen har svårt att hitta.
Ofta kan det vara diffusa skador som man har svårt att hitta med vanlig röntgen (små sprickor).
Jag tror att fallet ofta är som så att man lokaliserar den diffusa skadan med scint och sedan tar man detaljerade bilder med vanlig röntgen.
I mitt fall scintades båda frambenen, bogen och halva ryggen - så det var ett rätt stort område som kollades igenom (vet inte om det är typiskt).
Tyvärr visade det sig senare att skadan satt 1 dm bakom där sista bilden tagits, typiskt... :grin:

KL

Man skulle väl även kunna beskriva det som att röntgen visar hur skelettet ser ut, scinten visar hur det mår.

Det är lite oklart än. Veterinären ringde mina föräldrar men mamma var inte hemma då, så hon mailade över bilderna + utlåtandet och de mailade vidare dem till mig. Det veterinären sa till pappa var att det som visade sig på scinten var så lite att det inte borde påverka henne så mycket som det uppenbarligen gör (hon är inte påverkad alls förrän man sätter sig på henne, då är hon märkbart irriterad) och att det var i samma område som hon visat irritation innan (mitt i sadelläget).
Vad jag kan utläsa ur utlåtandet trots veterinärspråk så visade sig resultaten där vi trott, och "dessa områden bör utredas ytterligare med ultraljud och lokal anestesi", alltså ska jag upp till Skara och rida på henne bedövad och se hur hon uppför sig då.
När jag tittade på bilderna och funderade fram och tillbaka så var det en tanke som slog mig. På röntgen har vi sett att min häst har en ngt större lutning på tornutskotten än vad de flesta har men med gott utrymme emellan, det jag tänkte på är att när man sätter sig på ryggen där kotorna redan har en större lutning borde de ju luta ännu mer pga min vikt, på scintbilderna så var inte störst upptag i tornutskotten utan längre ner i basen liksom, jag får en liten tanke om KS, fast inte i toppen av kotan. Och det märks ju inte av när hon inte har vikt på ryggen (och när man tar röntgenbilder), vi vet ju inte hur det skulle se ut om man tog en röntgenbild när hon har vikt på ryggen...
Vi ska ringa veterinären imorgon morgon för att hon ska översätta lite mer noggrant vad det egentligen står i pappren och vad det har för betydelse, och så ska vi fråga veterinären om hon tror att det kan vara en rimlig förklaring med KS + boka tid för nästa undersökning.

Vi närmar oss en upplösning men det krävs lite mer pillande först, och jag har tyvärr ingen aning om hur utsikterna ser ut än, men jag återkommer när jag har mer besked.

Det "lyser" alltid lite mer vid basen, beroende på att kameran har kortare avstånd till skelett där. Transversalutskotten sticker ut en bra bit mot gammakameran. Kan iofs vara så att den har en reaktion nere vid facettlederna, men det kan de isåfall räkna ut och det borde stå i utlåtandet.
Men hör med din vet.

KL

Tack =)
Vi ska höra med veterinären som sagt, nåt lurt är det eftersom hästen reagerar mer än vad hon "borde" på de saker som hittats. De saker som kunnat ses på tex röntgen innan ska inte ha någon betydelse alls enligt vet.

KL på mig själv

Har pratat med veterinären nu på morgonen och ja, det ser väl inte så ljust ut tyvärr. Vet fortfarande inte vad som är problemet och vi ska in nästa vecka för att göra UL på de områden som Ultunas veterinärer rekommenderade. Kom fram till att vi inte ska rida med bedövning då vi redan vet var och att hon har ont vid ridning.
Veterinären pratade på att man skulle kunna låta henne vila 2mån till (2 redan gjorda), men jag tror inte riktigt på det då detta problemet med ryggen är något som kommit och gått under 1,5 år.
vila = det lägger sig och hon blir bra tills hon är i full gång och är riden ett tag till, då kommer det tillbaka.

Men, UL nästa alltså.

Jag kan inget om KS, men kan tänka mig att markarbete utan ryttare o då i väldigt låg form, klättring uppför o att man triggar punkterna som gör att de skjuter rygg kan underlätta. Att ryggen får bygga upp sig o givetvis behandlas för ev. irritation/ infl. på utskotten.

Hyperflexion lyfter ju just bröstryggen:D

Nu vet vi inte om det är KS utan det var bara min egen lilla tanke, har ingen aning alls om vad det är för fel. Men jovisst, hon jobbar jättefint i låg och rund form vid longering eller tömkörning, och när hon inte har ont så är det samma vid ridning. Men nu visar hon tydligt irritation om man sätter sig på henne, och om man trycker på "rätt" punkt -den mitt i sadelläget (den som då påverkas när man rider henne).
Som sagt, UL nästa vecka men det ser inte så jätteljust ut för att hon ska bli någon ridhäst.

Men att hon blir nättre av vila och att hon funkar ett tag in i igångsättning borde tyda på att det går att göra något åt. Kanske inte veterinärt utan mer i form av träningsupplägg. De hästar jag känner till (och har haft en själv) med KS visar smärta med en gång-i synnerhet efter vila när musklerna inte riktigt bär upp tillräckligt heller. Så nog borde det gå att lösa:)! Lycka till!

*delvis kl*

Väldigt många KS-hästar kan ju funka som ridhästar bara träningsupplägget och ridningen är korrekt. Men det är ju mycket att tänka på och man får vara supernoga själv också, man får ju tex aldrig skritta uppsuttet på lång tygel osv.

Så vila för att få bort all smärta och irritation och sedan sätta igång på nytt, väldigt försiktigt men noga med rätt form och bärighet kan nog vara värt ett försök.

Jag utgår ifrån iom utredningen och problemen att ni bytt sadel och provat att sätta igång henne med olika sadlar, om inte så gör det omgående. Hur välpassande och perfekt en sadel än ser ut att vara kan det vara någon detalj på den som inte är rätt ändå och skapar problem efter ett tags användning. Vissa hästar är så känsliga att de tom inte kan ha en gelpad under sadeln då den fördelar ut "stöten" och därmed även skickar lite till ryggraden.
Jag har bla en som behöver ha luftstoppning i sadeln, det finns inga fel att hitta på ryggen men med vanlig stoppning i sadeln så blir hon känslig i ryggen aldrig någonsin om hon får ha den luftstoppade sadeln. Ibland behöver man vara detektiv och hitta den där lilla grejen som gör att allt vänder.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 491
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: jerseyko
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 043
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka