Sv: Ultuna imorgon. Scint..
Det är lite oklart än. Veterinären ringde mina föräldrar men mamma var inte hemma då, så hon mailade över bilderna + utlåtandet och de mailade vidare dem till mig. Det veterinären sa till pappa var att det som visade sig på scinten var så lite att det inte borde påverka henne så mycket som det uppenbarligen gör (hon är inte påverkad alls förrän man sätter sig på henne, då är hon märkbart irriterad) och att det var i samma område som hon visat irritation innan (mitt i sadelläget).
Vad jag kan utläsa ur utlåtandet trots veterinärspråk så visade sig resultaten där vi trott, och "dessa områden bör utredas ytterligare med ultraljud och lokal anestesi", alltså ska jag upp till Skara och rida på henne bedövad och se hur hon uppför sig då.
När jag tittade på bilderna och funderade fram och tillbaka så var det en tanke som slog mig. På röntgen har vi sett att min häst har en ngt större lutning på tornutskotten än vad de flesta har men med gott utrymme emellan, det jag tänkte på är att när man sätter sig på ryggen där kotorna redan har en större lutning borde de ju luta ännu mer pga min vikt, på scintbilderna så var inte störst upptag i tornutskotten utan längre ner i basen liksom, jag får en liten tanke om KS, fast inte i toppen av kotan. Och det märks ju inte av när hon inte har vikt på ryggen (och när man tar röntgenbilder), vi vet ju inte hur det skulle se ut om man tog en röntgenbild när hon har vikt på ryggen...
Vi ska ringa veterinären imorgon morgon för att hon ska översätta lite mer noggrant vad det egentligen står i pappren och vad det har för betydelse, och så ska vi fråga veterinären om hon tror att det kan vara en rimlig förklaring med KS + boka tid för nästa undersökning.
Vi närmar oss en upplösning men det krävs lite mer pillande först, och jag har tyvärr ingen aning om hur utsikterna ser ut än, men jag återkommer när jag har mer besked.