Ultraljudsbehandling

M

Mayara

Ni som har låtit ultraljudsbehandla senor och/eller muskler på era hästar, vad har ni tyckt om det? Har det gett god effekt? Har skada/problem förbättrats efter behandlingen? Jag har behandlat min häst en gång för ca 1 månad sen och funderar på att göra det igen för han tyckte det var jätteskönt! Men jag skulle vilja veta lite mer av andra med mer erfarenhet. Jag skulle gärna vilja ha tips om var man kan läsa mer om u-ljud. Har svårt att hitta någon bra info på nätet.

Hug your horses! /Mayara

Ultraljud som behandling? :confused: Det har jag faktiskt inte hört talas om att man kan göra. Däremot har veterinären använt ultraljud på min häst för att kolla hur allvarlig hans senskada är och hur läkningen av den går.

Har själv blivit ultraljudsbehandlad, jätteskönt så skulle vet. rekomendera det till hästen skulle jag inte tveka. Eftersom man använder denna teknik på gravida/dräktiga där man annars är så restriktiv med behandling och medicinering kan det inte vara speciellt farligt heller är min åsikt!! =)

Jag använder mig bl.a av ultraljud när jag behandlar hästar med muskel-, led- och senproblem. Jag tycker att det ger bra resultat. Det går att använda såväl ytligt som djupt. Man kan därmed behandla både senskador och djupa muskelproblem. Det man ska tänka på är att det inte botar någonting utan påskyndar läkning. Skador läks fortare än om man inte hjälpt till att påskynda det hela.
Här kommer lite fakta från litteratur som jag hade på min utbildning:
Ultraljudsbehandling är medicinsk behandling i form av mekanisk vibration. Ultraljudet är av samma fysikaliska natur som vanliga ljudvågor men har en så hög frekvens att de inte är hörbara. Ultraljudets verkan i vävnad är termisk, mekanisk och kemisk. Under behandlingen fortplantas ultraljudsvibrationerna via ett kontaktmedel(ultraljudsgelé) till behandligsområdet. Då alstaras genom absorption bl.a värme. Vibrationerna ger även mikromassage. Med ultraljudet erhålles massagens utomordentliga egenskaper på djupa vävnadslager och speciellt om smärtan hindrar manuell behandling. Ultraljudet ökar även cellmembranens permabilitet och cellens ämnesomsättning. Det minskar smärta, muskelspänning och ärrvävnadsbildning. Är det något mer du undrar över så ska jag försöka svara på frågorna. Beroende på hästens problem så kan det behövas 1- 3 behandlingar och vid stora problem flera gånger. Det är väldigt individuellet. Normalt behandlar man ca: 3ggr. En senskada behandlar man oftast många ggr för snabbare läkning.
Jag tror inte att det finns så mycket info om ultraljud på internet. Jag har det på min hemsida, men den håller jag på att göra om nu.

Hej och tack för ditt utförlliga svar. PM:a gärna en länk till din hemsida när den är klar! Jag har som sagt redan behandlat min pålle en gång med u-ljud och han gillade det skarpt. Jag har även behandlats själv och är övertygad att det hjälpt till att påskynda läkning av skadade ligament och inflammation. Funderar på att bjuda pållen på en behandling till eftersom han har problem med en muskelbristning plus trasigt muskelfäste. i bringan. Om jag tar ut fysioterapeuten igen, vad skall jag tänka på och se till att hon gör för att det skall bli optimalt resultat av behandlingen. Hur lång tid skall hon behandla, tycker du?
/Mayara

Om du tar ut fysioterapeuten igen ska du se till att få en rehabiliteringsplan om du inte redan fått det. Råd om hur du ska fortsätta träna hästen. Om du ska t.ex massera och stretcha den och vilka övningar du kan träna på som är bra för just din häst. Behandlingstiden varierar beroende på skada och hur stort område man ska behandla. Oftast behandlar man mellan ca: 3-8 minuter på ett område men vanligast som jag använder är 5 minuter. Det är individuellt. Jag använder själv Arnicagel som ultraljudsgele. Det är antiinflammatoriskt. Du kan köpa en sådan flaska som du kan använda på det skadade området. För att få ut maximalt av behandlingen gäller det att hästägaren gör som fysioterapeuten säger mellan behandlingarna. Aktiv rehabilitering leder till snabbare läkning. Så följ terapeutens råd om rehabilitering. Hoppas det går bra och lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Jag har en häst med astmabesvär som behandlats med kortison i två omgångar utan långvarig effekt. Nu har veterinären skrivit ut...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: Leoni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar