Ultraljuda utan lugnande?

SiZo

Trådstartare
Ja jag undrar hur vanligt det är att man gör det?
Det är nämligen så att mitt sto är iväg på betäkning och ville inte brunsta, så det tog ut vet och ultraljudade henne och hon hade en gulkropp som de skulle spruta bort.

Hela tiden säger de att hon är så snäll och så himla väluppfostrad :love: Och att de hade tillomed ultraljudat henne utan lugnande... så då undrar jag ju självklart hur vanligt det är. Och de var ju inte på klinik eller så utan hemma i deras stall!

hoppas på svar om era erfarenheter!

Sv: Ultraljuda utan lugnande?

Jag har inte varit med om att ge lugnande någon gång alls vid ultraljuds undersökning jag har tom varit med om att göra det utan"spilta" min tjeja stod så fint fast hon tyckte att vi var lite konstiga;)

Mitt sto ultraljudades bara med lugnande första gången och det var på mitt initiativ som säkerhetsåtgärd. Därefter lärde hon sig vad det var och klarar sig utan.

Man brukar inte ge lugnande när man ultrarljudar stona :)

Dock händer det ,men som sagt inte vanligt .

Mvh Mia

Har aldrig varit med om att ge lugnande vid UL (eller någon som helst annan rektal undersökning för den delen).

Jag har heller aldrig varit med om att ett sto fått lugnande vid en helt vanlig undersökning. Undrar vilka typer av ston de normalt får in?

Jag har heller aldrig varit med om att de gett lugnande vid UL, varken av mitt sto eller andras.

Ha Ha!

de sa att de fick in riktiga monster ibland ;) Men araber är ju ofta enmanshästar, så det kan ju ha med det att göra... Vet min förra häst, alla tyckte han var så snäll och väluppfostrad... och sen gick de in i hagen själva... ja... de kom ut ganska snabbt igen om man säger så... likbleka i ansiktet hehe

Men min är ju så väluppfostrad på allt jag gör med henne, men jag tänkte att det var bra att veta! så vitt jag vet så har de ingen undersökningspilta, men jag kan ju ha fel!

Men då var det inget att vara stolt över tydligen :p

Man ska alltid vara stolt över positiv kritik av sin häst.

Här hos oss har vi bara använt lugnande på en häst, Görels, i 2 fall har vi använt oss av brems. Vår veterinär uljudar ett 10 tal ston varje sommar. Tyvärr har vi ingen undersökningsspilta. Hoppas att jag något år ska få till en.

Här, där vi i över 15 år ultraljudat mängder med ston varje år så har vi fått använda lugnande på 2 hästar.
Jag kan ju tycka att behöver man använda lugnande för att kunna ultraljuda så är dom inte lämpliga avelsston över huvud taget.

haha nä jag vet ju inte, därför jag frågade!

men min dam är lugn i allt man gör så hon kvalificerar sig helt klart som avelsto om man tittar på tempramentet :laugh:

Mina är UL utan lugnande, tror unghästen fick lite grann första tillfället 'för säkerhets skull' bara men sedan var hon ju van. Det var isf stationens rutin och inget som jag bett om. Men hon behövde inget senare iaf och hon blev nog UL 20 ggr under sin vistelse.

Jag har aldrig varit med om att det getts lugnande vid gynundersökning?

Klart du ska vara stolt över din häst och hoppas att jag inte blir strypt . Så verkar du ha en lugn och trevlig arab :laugh:.

Har haft ett sto som fick lugnande men som jag skrev innan att det hör inte till vanligheterna att stona får det men det händer .

Mvh Mia

Här, där vi i över 15 år ultraljudat mängder med ston varje år så har vi fått använda lugnande på 2 hästar.
Jag kan ju tycka att behöver man använda lugnande för att kunna ultraljuda så är dom inte lämpliga avelsston över huvud taget.

Det kan jag hålla med om. :bow:

Är kanske inte så bra att ge lugnande vid ultraljud då det kan orsaka att stoet släpper/resorberar/kastar ett ev foster...
det skulle vara första kollen då, innan man seminerar

Har faktiskt heller aldrig hört om ngn som har gett lugnande vid ultraljud, alla gånger jag har sett/varit med om har gått helt "smärtfritt" både på seminstation och hemma i stallet

Jag har aldrig varit med om det heller.
Varken vid gyn.undersökning hemma, eller på station.
Jag har betäckt på tre olika "större" stationer.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 967
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka