ultraljuda inte era ston!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare c_aroline
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 731
C

c_aroline

sätt stopp för ultraljudet av stona!
Jag ultraljud kolla mitt sto idag. skulle se om hon va brunstig då tanken va att hon skulle till hingst! så vid ett tiden i dag gjordes det! Bris var jätte duktig och stod näst intill helt stilla när han gjorde det.. efter ca 1½ timma blev hon jätte dålig, pang bom bara.hon ville inte gå, absolut inte äta, kunde inte bajsa och kollade bara bakåt på rumpan .. så jag försökte få tag på veterinären som ultraljuda henne men d gick inte .. och fick inte tag på någon annan heller så det fick bli helsingborg djursjukhus! När vi väl, efter ca 3 timmar, va framme och veterinären kollat på Bris och kännt "inom" henne kommer det fram att den jävla veterinär jävlen som kolla henne tidigare på dagen hade gjort hål i henne. ca 6-7 cm i diameter! så det ända som fanns att göra var att avliva henne! Så nu springer min fullt friska och glada häst på dom evigt gröna ängarna! Alldeles i onödan!!FAAAAN!
Vad ni än gör ... TÄNK ER FÖR FÖRE NU ULTRALJUDAR ERA STON!!!:cry:

Sv: ultraljuda inte era ston!!!

Usch vad hemskt!!!
Stackare! Beklagar!

Har hört om ett par fall tidigare, då vid kolik.
Veterinären måste vara ytterst försiktig vid rektalisering!

Förstår att du är upprörd och bitter, och jag håller med om att man inte ska rektalisera i onödan, och att det ÄR en risk.
Men: Det är inte säkert att din veterinär har gjort något som helst fel. Detta kan hända ändå.
Beklagar sorgen efter din häst.

Har sett det hända när jag arbetade på avd. inkommande sto på Flyinge. Det var en skrämmande upplevelse att se. Jag beklagar verkligen MEN en liten del av henne kommer alltid att leva vidare via dig och dina minnen.

Och om motvikt så kan vi fundera på hur många ston som ultraljudas årligen, och de allra flesta av dessa tar ingen som helst skada. Och tvillingdräktigheter och livmoderinflammationer och så vidare är också till men för hästen och en risk för den.

Det är väldigt beklagligt att du förlorade ditt sto, och jag vill inte på något vis förringa din förlust. Och jag är medveten om att du uttrycker dig i sorg och affekt och det är okej. Men diskussionen måste ändå hållas nyanserad.

Lika lite som det finns anledning att låta bli ett behövligt ultraljud, lika lite finns det anledning att UL.a utan anledning. Det är en risk, men den är minimal. Det kräver dock sin veterinär (sen kan det gå fel ändå).

Risken är för övrigt inte ultraljudet i sig, utan rektaliseringen. Så rektalisering vid kolik etc medför samma risk, eller rektalisering för manuell dräktighetskontroll etc.

Puttar lite på tråden.

"Felprocenten" kan inte vara stor.

Speciellt inte med tanke på hur många rektaliseringar som utförs varje år.

Beklagar verkligen din förlust!!!

Tack och lov är det ovanligt att tarmen går sönder men det kan inträffa. För att ha minsta chans att rädda stoet ska den som undersöker alltid kontrollera sina plasthandskar noga efter att rektaliseringen är färdig. Tyvärr har jag upplevt att många är lite slarviga med detta, framför allt om det är en stressig dag med många ston.

Stress kan också utlösa att den som undersöker blir lite mer "hårdhänt", inte har tillräckligt med gel osv. vilket kanske kan påverka tarmen. Tror inte att det finns några större undersökningar om varför det inträffar och hur mycket som beror på den som utför undersökningen respektive tarmens beskaffenhet, det är ju större riskt vid olika koliktillstånd eftersom tarmarna oftast är negativt påverkade. Det hade i mina ögon varit intressant information men iom att det, som tur är, inträffar sällan så har det väl knappast högsta forskningsprioritet ...

Jag har också sett det hända på ett sto och det var ingen trevlig upplevelse, stoet avlivades omedelbart. Vet körde igenom handen genom ändtarmsväggen och hästen började störtblöda.

Till saken hör att vet som gjorde undersökningen är en av sveriges absolut mest skickliga vet på just avelssidan. Var en av de första med ET mm.

Den här typen av skador kan hända även om man är försiktig och skicklig.
Jag tycker att det är en större risk att inte UL sitt sto pga infektioner, tvillingar mm.

Beklagar det som hände ditt sto.
Man ska veta att risken finns men är väldigt liten i förhållande till antalet UL som görs per år i Sverige.

FY! Hoppas du stämmer veterinären. :mad: Stackars stackars ditt sto :cry::cry::(

Nu är det ju maximal otur att en sån där sak händer och som andra sagt det är ju inte bara vid ultraljudningen det är risker. Mitt sto fick kolik av ultraljudet då det förmodligen kommit in luft i tarmarn. Gick över ganska fort men ändå. Samtidigt så vet jag inte om jag skulle våga låta bli då det ju är rätt stora risker om det tex skulle vara tvillingar.

FY! Hoppas du stämmer veterinären. :mad: Stackars stackars ditt sto :cry::cry::(

Vad får dig att ro att veterinären har gjort något fel?
Det är ju möjligt att h*n har det, men i allafall jag kan inte uttyda något av TS inlägg som säger att veterinären har felat.

Jag hörde att det gått så illa med din ponny. Förstår att ni mår jättedåligt just nu. Att förlora sin "kompis" på ett sådant sätt är förfärligt.
Om jag förstod det hela rätt så skulle ni "göra" ett ponnyföl åt din lillasyster...och istället står ni utan ponny alls:crazy:

Veterinärens mindre smarta svar till er när han fick höra vad som hänt är ju ännu värre! Fy F*n:mad:

Maximal otur, men tyvärr händer sådnat här ett fåtal gånger /år vid just ultraljud.

Jag har själv sett ett sto dö av perforerad tarmvägg så jag vet vad ert sto gick igenom.

Kramar till er...

Kom upp en tanke i mitt huvud när jag läser detta... är ändtarmsväggarna så "tunna"? för veterinären måste ju ha känt att de "tog emot" i alla fallen, eller är liksom ganska hårdhänta?
Vet en veterinär som brukar "lysa" hästar i ett grannstall och hon är hårdhänt...

Fruktansvärt är det men ofta kan man inte klandra veterinären, men vi ha seminstation för mestadels ponnyer. Men vi tar inte emot ponnyer som vi ultraljudar som är för små och vi ultraljudar inte heller i onödan.
Det är en lika stor risk att betäcka naturligt med hingst och fast det är det folk som betäcker småston typ 115-120 med Dponnyer!!!

Det krävs oehörd försiktighet av veterinären när han ultraljudar och tack o lov har vi inte råkat ut för någon incident med allvarlig utgång.

Vilken storlek är/Var din ponny?

Vi har ju hingstar på station så vi använder oss av den gamla goda medtoden att brunstkontrollera med hingst, fungerar ofta jättebra, just för att slippa ultraljuda småponnyer i onödan!

Jag kan bara hålla med dina ord Rodde.

jag vet att ponnyn i denna tråden var av rasen welsh, och jag är naästan säker på att det är>(var) en B ponny, ev en liten C.

Å stackars lilla sto och stackars familj, detta är för tragiskt.
Nej jag hoppas att man förstår vikten av att använda den gamla herdeliga metoden och använder sig av hingst när man ska kolla små ston.
Man kan ultra ljuda halvblodsston men ponnyston A-C ponnyer ska man vara aktsamma om dom är små och det krävs väldigt lite för att sticka proben igenom tarmväggen om ponnyn krystar eller hoppar till eller gör en plötslig rörelse.
Därimot att seminera är det ingen större risk, visar dom brunst kan personen som seminera känna hurvuda dom är öppna eller ej!

Detta händer tyvärr också vid naturlig betäckning men varken vid ultraljud eller naturligbetäckning händer det speciellt ofta, men det är oehört tragiskt när det händer.

Var det inte så att vet hade blod på hansken när han tog ut den, men sade att det var ett brustet blodkärl och gjorde inget mer år saken..

där jag har arbetat har vi inte ultraljudat små ston om inte vet haft små händer.
vi hade en vet med speciellt små händer som faktiskt kunde ultraljuda vissa shettisar men de vra extremt försiktiga o minst trångt så avbröt de.
en "normalhandad" peron ska ej ultraljuda små ponnyer bara pyttehänder.

Liknande trådar

Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse... 2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Jonaz
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 166
Senast: Docka
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 312
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka