Ultraljuda i 8 månaden?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elshaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 145

Elshaya

Trådstartare
Har en häst som jag ska dräktighetskolla.....hon blev konstaterad tom då veterinären gjorde ultraljud i augusti. Men sedan dess har magen bara blivit större och humöret allt märkligare osv...

Iaf så nu ska jag göra en ny koll för säkerhets skull innan jag lämnar iväg henne för betäckning igen. OM hon är dräktig så är hon i 8:nde månaden....brukar man ultraljuda då? Veterinären ville iaf göra det.....

Har hört att man inte brukar det, utan brukar ta blodprov eller att veterinären liksom "känner" efter om det är något foster....
Ni som har erfarenhet av sånt här.....hur brukar ni göra?

Sv: Ultraljuda i 8 månaden?

Att gäör aul tror jag inte på, trör det är bättre att vet"känner" efetrsom om det nu finns ett foster är det så pass stort att det inte syns på ul.. så blodprov eller rektylunderöäkning är att rek.

Lycka till:D

ok, tack för ditt svar....men veterinären var helt bestämd om att göra UL....men som sagt....ja har också hört det du nämnde..... Är det någon som faktiskt BRUKAR göra UL så sent?

ok, tack för ditt svar....men veterinären var helt bestämd om att göra UL....men som sagt....ja har också hört det du nämnde..... Är det någon som faktiskt BRUKAR göra UL så sent?

Mitt sto var också tom enligt veterinären på dygn 17. Men hon växte och växte. Tog ut vet. när hn var i månad 8. Hon kände först men tog sedan med ultraljud för att vara helt säker, min pojkvän som stod bakom såg fostret klart och tydligt så tror inte man missar det då faktiskt..

//Diana

ok vad bra! :) Tack för ditt svar! Har ju tänkt kolla henne i någon månad nu men har varit så osäker men eftersom hon bara blir större och större och jag ska lämna iväg henne till betäckning snart måste jag ju veta nu. Om hon är dräktig går hon in i högdräktighet om några dagar och då är det ju dags att öka på fodret också. Om hon är tom är det väl snarare dags för bantning :devil:

ok vad bra! :) Tack för ditt svar! Har ju tänkt kolla henne i någon månad nu men har varit så osäker men eftersom hon bara blir större och större och jag ska lämna iväg henne till betäckning snart måste jag ju veta nu. Om hon är dräktig går hon in i högdräktighet om några dagar och då är det ju dags att öka på fodret också. Om hon är tom är det väl snarare dags för bantning :devil:

Okej, ja precis.. :P Då får vi hoppasd att hon är dräktig och inte fet.. :P

//Diana

jo, man hoppas ju det....men som sagt det var bara för någon månad sen jag började undra....innan så var jag ju helt säker på att hon var just tom.....men hon brukar vara svår att få hull på och så här har hon aldrig sett ut....dessutom är det egentligen mest magen som är stor....se har hon fått ett hemskt humör...biter och sparkar i luften när man rör magen....hon kan också bita i luften mot sin egen mage. Det bubblar och rör sig mycket mer än det brukar också....
Men i nästa vecka vet jag iaf....ska bli skönt...

håller emd ingen bild på henne? Och så måste du ju meddela oss alla:D

Men jag tycketr du ska göra som hon sagt, känn först och kola sen emd ul om det behövs:D allt går snabbt och nekelt man får dessutom red apå det direkt:D

Lycka till

eh....jo men jag lyckas aldrig lägga upp dem.....har försökt förrut....skaffade tom pixbox bara för det ....men lyckades aldrig ändå.....har suttit å läst på hjälpsidan här om hur man gör....men har ändå aldrig fått till det....känner mig lite korkad nu hahahaha:crazy:

högerklicka på bilden, välj egenskaper och kopiera adressen därifrån! när du sen lägger in den här så står det redan http// så om du har med det så måste du ta bort ett av dem... funkar ju inte med 2... lycka till!

ok....tack för hjälpen...ska ta nåra nya bilder ikväll och teata att lägga upp dem...;)

Har en häst som jag ska dräktighetskolla.....hon blev konstaterad tom då veterinären gjorde ultraljud i augusti. Men sedan dess har magen bara blivit större och humöret allt märkligare osv...

Iaf så nu ska jag göra en ny koll för säkerhets skull innan jag lämnar iväg henne för betäckning igen. OM hon är dräktig så är hon i 8:nde månaden....brukar man ultraljuda då? Veterinären ville iaf göra det.....

Har hört att man inte brukar det, utan brukar ta blodprov eller att veterinären liksom "känner" efter om det är något foster....
Ni som har erfarenhet av sånt här.....hur brukar ni göra?

Bara ta in handen du känner om det är något jag gjorde det idag:banana:

Tycker faktiskt att hon ser dräktig ut, hon putar ut rätt bra vid slutet av magen, men svårt att se pga av vinklen. Lycka till och hoppas att hon är dräktig.:)

Håller med om att hon ser dräktig ut!

Funderar egentligen över samma sak, det här med att UL i 8:e. Misstänkte ju att min var dräktig och vet kollade henne rektalt för 2 veckor sedan - inte dräktig. Men magen sparkade och hon kändes dräktig...
Sen hade vi en liten mystisk vecka med svullna ben och hängig häst så jag trodde på fosterdöd med förgiftning av mamman och en förestående kastning. :cry:
Idag 4 dagar efter den hemska dagen då hon stapplade in med stolpben så är hon pigg som en nötkärna och jag kände en mkt tydlig spark, fast väldigt långt fram på magen och därefter något som knödde ordentligt där inne. :)

Oavsett vad så ska hon ju UL eftersom hon annars ska betäckas igen. En kompis föreslog då UL på utsidan eftersom man ändå inte ser något om man går in med det rektalt och fostret ligger så långt fram som det verkar. Är det någon annan som har någon erfarenhet av det?

tack....jag hoppas ju det.....men kanske är det bara en trivselmage....men hon är inte så stor i resten av kroppen så jag vet inte....mitt andra sto är mer tjock hela hon....

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Ela
·
Avel Jag undrar om någon var erfarenhet av att ett sto har förändrats efter semineringsförsök? kan de förändras pga hormoner? Försökte få...
Svar
7
· Visningar
1 289
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 591
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 021
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka