Ultraljud???

Sv: Ultraljud???

Lycka till med ditt sto!!:)

Jag drar isåfall med mig släpet dit och tar med Kaela hem om hon är dräktig!!
Det var nog därför han tyckte det var onödigt,har ju 2,5 h väg dit...

Ska nog ta blodprov om allt går väl i det senare skedet(120 dagar).

Hade ett sto jag tog föl på för ett antal år sedan och henne tog vi blodprov på efter 90 dygn det visade iaf positivt.

Men om hon inte är dräktig då då? Det är smidigare att ha kvar stoet hos hingsten, gör UL och om det är en fölunge där inne tar man hem hästen. Om inte, låter man den gå kvar till nästa brunst och hoppas det tar sig då.
Tråkigt att behöva betala för ingenting. Dessutom låta hästen stå ett tag för ingenting också.

Hingsten som jag betäcker med är det fri ombetäckning nästa år om det inte tagit sig iår. Men då måste stoet ha gått hos honom i minst 2 brunstperioder.
Det är ju inte kul för hingstägaren heller om en viss statestik förs att tex en viss procent av hans ston inte blir dräktiga, så har de bara varit där en brunstperiod. Vill man ha ett föl av "just den hingsten" väljer man väl att ge det en chans till?

Jag menar förstås(trodde att det framgick) att jag vill att hon ska ultraljudas vid ca 17-18 dygn som hingstägaren föreslog(vill även närvara)visar ultraljudet sedan att hon är dräktig tar jag hem henne är hon tom och allt ser normalt ut(på väg in i brunst)får hon naturligtvis stå kvar en brunst till!!

Men om hon är dräktig vid UL vill jag inte ha kvar henne,då tar jag hem henne och ultraljudar igen vid ca 46 dagar som ngn sa.
Har hon kastat då får jag ju köra tillbaka henne till hingsten!
Vill inte ha henne hemifrån i onödan,har ju ingen koll på vad hon äter heller och inget kraftfoder får hon(mineraler,saltsten).

Å ja just det det är fri ombetäckning nästa år om hon inte skulle ta sig,...

Ja det är det. Den här säsongen får jag väl komma tillbaka om hon skulle kasta fölet antar jag. Men jag har inte tänkt göra UL en gång till om man inte misstänker att hon kastat fölet.

Visar stoet några tecken på att hon kastat i början av dräktigheten?(menar ej ditt sto,utan om ston allmänt)
Eller man måste Ultraljuda?

Hm undrar varför man tog bort Islandshästavel??

Och det blir det inte här inne??Tycker snarare forumet "Att ha islandshäst" ska bort,men det är ju ja det:angel:

Visar stoet några tecken på att hon kastat i början av dräktigheten?(menar ej ditt sto,utan om ston allmänt)
Eller man måste Ultraljuda?

Hm undrar varför man tog bort Islandshästavel??

Jag tror att de brukar ha flytningar i början eller att de kan ändra färg. Annars ser du om hon går i brunst igen.

Fast hemma har jag ju inte märkt av ngn brunst på hela tiden jag ägt henne:crazy:,däremot blev hon brunstig så fort hon såg hingsten:rofl:

Så det lär jag ju inte märka på henne om jag tar hem henne nu om ca två veckor ifall hon skulle vara dräktig-hoppas!!:bump:

Ursäkta en fråga bara, men har inte din häst eksem? Bör man inte avstå att avla på en eksemhäst. Risken är ju att avkomman också får eksem.

Personligen tycker jag det är oetiskt att ev föra eksemet vidare. Det finns tillräckligt med eksemhästar.

Det är konstaterat att TS häst inte har eksem.
Jag är ledsen om jag har bidragit med att sprida det ryktet via en frågetråd längre ned.

Ingen skada skedd:)
Jag hoppas innerligt att hon ska slippa exemen under alla sina levnadsår!!
Ännu sålänge har hon inget iaf...:bump:

Då ber jag om ursäkt.:o Jag har av dina andra trådar om eksem m.m. fått den uppfattningen att din häst hade eksem.
Då får jag bara önska lycka till och hoppas på ett föl nästa år.:banana:

Inte konstigt,jag skrev ju massa eftersom jag är okunnig i ämnet :o

Så måste jag också erkänna vilket dom flesta säkert redan listat ut:angel:,
Ja jag är VÄLDIGT impulsiv:rofl:

Flikar in.
Ultraljudade Perla idag. Ingen fölunge. :(
Veterinären såg att hon hade ett ägg som troligtvis släpps om 3-4 dagar. Så nu hoppas jag det går vägen...

Ännu har jag inte dessa bekymmer, går i väntans tider och bör vara dags när som helst.:love:
Men damen ska ombetäckas på fölbrunsten, så vi får hoppas det tar sig på en gång.:D

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna