Ultimata vinterhagen

Sv: Ultimata vinterhagen

Alazan skrev:
Finns ju många åsikter om hur en häst ska hållas, hur hagarna ska se ut, storlek, terräng, hästkompisar, hur länge den ska vara ute o.s.v.
Jag har mina fyra hästar på lösdrift. Jag har haft dem uppstallade och skulle aldrig byta tillbaka. Min åsikt är att en häst är skapt för att röra sig och den ska kunna leka med sina kompisar. Våran hage har dels en platt ängsdel och en del med massa skog och backar. Det är perfekt, de kan gå och pyssla lite bland träden och gnaga på en buske om de vill, även fast de har fri tillgång på hö. De har plats att gå undan om de vill vara ifred och det finns yta för att leka och galoppera i backarna. Och ja, de får faktiskt en del gratisunderhåll både konditions- och muskelmässigt.
Jag tror att hästarna är gladare om det går i en sådan hage än i en platt liten fyrkantshage utan kompisar, för att sedan ställas in i en liten fyrkantig box och glo i en vägg. Mina hästar är i alla fall mycket trevligare i psyket sen de fick gå ute dygnet runt, och mycket finare i kroppen! :D De är inte lika snubbliga heller, de har blivit väldigt säkra på fötterna!
Ännu en possitiv sak angånde skogshage vintertid är att man slipper mycket lera! Vi har alltid torrt och fint i våran skogsdel.

Så vad tycker ni? Hur ser era vinterhagar ut? Vad anser ni är bäst och varför? För- och nackdelar, berätta! :banana:

Ooooj vill ha :love:
Skulle vara helt perfekt att ha min häst hemma hos mej, vi har en liten skugsdunge med gran och lövträd, sen en stoor äng som liksom slutar neråt med en stor ek i mitten:D Hon skulle få få på lösdrift då. Men mina föräldrar är inte hästintresserade och vill inte ha det ansvaret. Så jag får tyvärr ha henne installad i stan, men där har hon lek kompis i hagen och hagen är ganska stor, det tråkiga är att den är ganska platt bara. :smirk:

Min vinter hage är lite för stenig men annars lagom kuperad och "kul" med mycket träd. Hade jag haft en platt och "fri" yta in hagen hade den varit superbra!

Alazan skrev:
Finns ju många åsikter om hur en häst ska hållas, hur hagarna ska se ut, storlek, terräng, hästkompisar, hur länge den ska vara ute o.s.v.
Jag har mina fyra hästar på lösdrift. Jag har haft dem uppstallade och skulle aldrig byta tillbaka. Min åsikt är att en häst är skapt för att röra sig och den ska kunna leka med sina kompisar. Våran hage har dels en platt ängsdel och en del med massa skog och backar. Det är perfekt, de kan gå och pyssla lite bland träden och gnaga på en buske om de vill, även fast de har fri tillgång på hö. De har plats att gå undan om de vill vara ifred och det finns yta för att leka och galoppera i backarna. Och ja, de får faktiskt en del gratisunderhåll både konditions- och muskelmässigt.
Jag tror att hästarna är gladare om det går i en sådan hage än i en platt liten fyrkantshage utan kompisar, för att sedan ställas in i en liten fyrkantig box och glo i en vägg. Mina hästar är i alla fall mycket trevligare i psyket sen de fick gå ute dygnet runt, och mycket finare i kroppen! :D De är inte lika snubbliga heller, de har blivit väldigt säkra på fötterna!
Ännu en possitiv sak angånde skogshage vintertid är att man slipper mycket lera! Vi har alltid torrt och fint i våran skogsdel.

Så vad tycker ni? Hur ser era vinterhagar ut? Vad anser ni är bäst och varför? För- och nackdelar, berätta! :banana:

Nu är vinterhagen en ganska stor blandad skogs-gräshage.

Den allra bästa hagen var en vi hade där jag växte upp som bestod av kanske 6-7 hektar, med några små ängar, gräskullar, berg, lövskog och delvis tät barrskog där de fick bra skydd mot regn om de ville. Den var kuperad och springvänlig, med små diken att hoppa och lite kullfallna träd på stigarna.

Det är min bild av en perfekt hästhage, där de har "allt". De hade tom en äng som låg lite hög över landskapet, som på en gräskulle, med en sluttning ner mot gården. Där kunde de stå och glo ner mot oss och samtidigt ha uppsikt över omgivningarna. Det var deras favoritplats.

Den ultimata vinterhagen utifrån min bekvämlighet eller hästens behov?

Hej Alazan!!

Det du skriver låter helt underbart!! Samtidigt lite bekant, hade sådana vinterhagar till mina hästar innan jag flyttade.....
Träffade den stora kärleken, flyttade, nu går hästarna i alldeles för små hagar... Får ångest när jag ser mina bästa vänner stå utan speciellt mycket att göra!!
Inför nästa vinter blir det bättre, har köpt till mark, så då hoppas vi på en trivsammare vinter för pållarna....

mizz skrev:
Den ultimata vinterhagen utifrån min bekvämlighet eller hästens behov?

Utifrån hästens behov. Människor är så bekväma så enklast vore väl om de stog inne dygnet runt, men då tycker jag inte att man ska ha häst om man inte orkar ta hand om den. Så din dröm hage utifrån hästens behov :)

TinaH skrev:
Hej Alazan!!

Det du skriver låter helt underbart!! Samtidigt lite bekant, hade sådana vinterhagar till mina hästar innan jag flyttade.....
Träffade den stora kärleken, flyttade, nu går hästarna i alldeles för små hagar... Får ångest när jag ser mina bästa vänner stå utan speciellt mycket att göra!!
Inför nästa vinter blir det bättre, har köpt till mark, så då hoppas vi på en trivsammare vinter för pållarna....

Hoppas att det löser sig! Håller tummarna för er! :)

Jag har min pålle på lösdrift oxå. Han går med 2 andra hästar och 4 st kor. Fungerar utmärkt. :D

De har tillgång till en stor del av en lada att gå in i, under vintern lägger vi halm bädd där men nu har vi tagit bort den, de väljer ändå att gå upp i skogen, ladan är nog mest toalett i alla fall, om det inte är storm ute.

Snart skall vi släppa dem på "sommar bete" vi har 2 st hagar som vi använder varje sommar
(sen finns det flera hagar som vi växlar mellan, men vi har i snitt 4-5 st olika hagar på ett år = mycke gräs och lite hö och annat)
= en lite "mindre" hage som det växer gräs i tidigt, där ska de få gå först i ca en månad tills vi släpper dem i den "stora" hagen och där går de så länge vädret vill med oss. Förra året tog vi "in" dem den 1:a december. :rofl:
Den hagen är så stor att vi inte ens hittade hästarna en dag förra året. :D Där åker vi runt med en fyrhjuling för att underlätta för oss, annars hade vi nog kunnat gått där MASSOR med timmar per dag. På gården finns det oxå får som växlar hagar med hästarna (o korna).:D

Tycker att våra hagar är näst intill ultimata, det är ju inte för min skull som jag har min häst där utan för hanns....
Sen jag flyttade dit så har han blivit mycke lugnare, modigare och inte "bufflig" alls. Det måste ju vara ett väldigt bra tecken på att han trivs och mår JÄTTE bra.......

:bow: :bow: :bow: :bow::bow: :bow:

hur gjorde ni för att vänja hästarna vid korna och vice versa? min sambo drömmer nämligen om kor...

för att svara på tråden så går pållan i en ganska liten hage med en kompis och många andra runtomkring. dom kan springa och leka i hagen men den blir till lervälling så fort tjälen släpper. vet inte riktigt hur sommarhagen kommer att se ut.

byter stall 1a juli och då får hon gå i ganska små vinterhagar, men kuperat och roligt. dessutom finns det "övergångshagar" som det växer gräs i tidigt som dom får gå i. inte ultimat pångt sätt.
skulle vilja ha henne på lösdrift med stora hagar omväxlande kuperat och slätt med lite skog.
det kommer nog att blir verklighet om ngra år när vi tar över familjegården!

Det var inga problem alls, första gången de träffades var i sommar hagen så vi släppte bara ihop dem, med tanke på att den är så stor så kunde både hästar och kor springa iväg om de ville.

Hästarna blåste upp sig lite och fnös men sen var gräset intressantare. :D

Med tanke på att de här korna har ganska duktiga horn, så är det ganska viktigt (tycker jag) att det är hästarna som bestämmer. Hittills så har det varit så, men om korna börjar att bestämma så är det bara att sitta upp på hästen din och valla runt korna i hagen lite. Då tar oftast hästarna över igen.
Det fungerar utmärkt, gjorde det i vintras. :D

6787452.jpg

För att förklara yttligare så stod det redan en häst med korna, som hade stått med våra ett par dagar innan. Så korna var ju vana vid hästar och tvärt om.
Tror att det räcker bra med att låta de gå i hagar brevid varann ett par dagar bara, om de inte är vana, så hinner de titta på varann ordentligt innan man släpper ihop dem. :idea:

Jag tycker att ts vinterhage låter väldigt bra! Tyvärr har jag inte möjligheten till att ha en sådan vinterhage:cry:

Detta för att de står uppstallade på vintern och det inte finns någon skog/terräng i närheten av stallet (bor i ett ganska platt landskap). Dock har de en kulle de gärna står på,fri tillgång på hö, och till nästa år ska jag stängsla in lite buskar och sly som de kan gnaga på... Man får liksom göra det bästa av situationen...

Men sommarhagen är underbar: Gigantisk (måste dela den med ett 20-tal kor för att den ska bli avbetad) med riktig skog, små bäckar, backar och riktigt bra och stora racingytor:love:

Mina hästar bossar med korna, de har inget att säga till om:p Var orolig för hur det skulle när jag släppte ihop dem, men det gick kanon. Men jag har mina med mjölkkor, dessa små håriga varelser med jättehorn har jag sagt tvärnej till (finns sådana med här). Jag tycker att de är alldeles för oberäknerliga, grannens HC brallar jämt omkring i hagen, jagar en längs staketet och springer rätt emot en om man kommer in i hagen:eek: Det värsta mjölkkorna gör är ju att de börjar slicka en:D

Jag tycker att de är alldeles för oberäknerliga, grannens HC brallar jämt omkring i hagen, jagar en längs staketet och springer rätt emot en om man kommer in i hagen:eek:

Ja de är lite tuffa, men så länge man själv visar att de inte bestänner så går det jätte bra. :D Ta med en pinne in i hagen o om den kommer mot dig så slår du ut armarna och petar ut med pinnen, man känner sig super fåning. :o Men i alla fall våra HC tror att vi då har större horn än dem och de flyttar på sig. :bow:

Den vinterhagen som jag har haft i år är riktigt bra dränerad, inte ens när vädret var som värst blev den geggig. Den är lite kuperad, och det finns gott om sly i en hörna att gnaga på. Dock tycker jag att den kunde varit större. Bra är att den är placerad framför huset och lagården, så man ser hästarna så gott som hela tiden.

Till nästa vinter kommer de förmodligen att byta hage, till en som är flera gånger större, mer kuperad och har naturligt vatten, men också sämre dränerad på sina ställen. Fördelen är att då finns det tillgång till ligghall = lösdrift, nackdelen att de går bakom lagården vilket innebär sämre uppsikt.

Åh! Vill ha!!

"våra" vinterhagar är små, den ena har några stora lönnar men ingen skog. De blir totalt upptrampade och jätteleriga. Större hagar står överst på önskelistan! Det är egentligen det enda negativa jag kommer på med "vårt" stall.

Tycker egentligen inte att en hage kan bli för stor. :bump:

Mina 3 hästar går i en rätt så stor vinterhage,med lösdriftstall,separat vindskydd nere på fältet,mysplats under en jättegran med halmbal och höbal.Skogsdungar,"mycket att rota i sly",kulle och öppet fält.Platsen utanför stallet är dränerad och sandad,vilket gör den enkel att hålla ren.
Favoritplatsen är kullen och den stora granen.Där väljer dom att sova på nätterna,inte inne i stallet.
Jag tycker det är jättekul att fixa mysigt åt dom och ändra på hagens utformning till och från.Alltid när jag åker bil ser jag ut mysiga potentiella hagar.Sjukt,va?!:smirk:

Jag tycker att vi har den ultimata vinterhagen. En stor del med äng, en liten granskog där de kan ta skydd, väldigt kuperat. Den är också väldigt stor, så det tar nog en 20 minuter att gå runt den. I mitten är det en gammal husgrund, så där är det upphöjt med lövträd. Vi har ett vindskydd i den, och har aldrig haft problem med lera.

Så jag är väldigt nöjd med den, och kommer förmodligen låta hästarna gå ute dygnet runt nästa säsong.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar