Ultimata vinterhagen

A

Alazan

Finns ju många åsikter om hur en häst ska hållas, hur hagarna ska se ut, storlek, terräng, hästkompisar, hur länge den ska vara ute o.s.v.
Jag har mina fyra hästar på lösdrift. Jag har haft dem uppstallade och skulle aldrig byta tillbaka. Min åsikt är att en häst är skapt för att röra sig och den ska kunna leka med sina kompisar. Våran hage har dels en platt ängsdel och en del med massa skog och backar. Det är perfekt, de kan gå och pyssla lite bland träden och gnaga på en buske om de vill, även fast de har fri tillgång på hö. De har plats att gå undan om de vill vara ifred och det finns yta för att leka och galoppera i backarna. Och ja, de får faktiskt en del gratisunderhåll både konditions- och muskelmässigt.
Jag tror att hästarna är gladare om det går i en sådan hage än i en platt liten fyrkantshage utan kompisar, för att sedan ställas in i en liten fyrkantig box och glo i en vägg. Mina hästar är i alla fall mycket trevligare i psyket sen de fick gå ute dygnet runt, och mycket finare i kroppen! :D De är inte lika snubbliga heller, de har blivit väldigt säkra på fötterna!
Ännu en possitiv sak angånde skogshage vintertid är att man slipper mycket lera! Vi har alltid torrt och fint i våran skogsdel.

Så vad tycker ni? Hur ser era vinterhagar ut? Vad anser ni är bäst och varför? För- och nackdelar, berätta! :banana:

Sv: Ultimata vinterhagen

Just nu har jag typ bara platta "vallar" och idag fick inte hästarna gâ ut, det var för kallt(+6). Ja vad ska man säga.....det är inte speciellt vanligt att hästarna är ute här nere, i alla fall inte pâ vintern. Undrar hur det kommer att bli för dom när jag tar med dom till Sverige. Den ena är dotterns, 16 âr och en liten seg en, men den andra är en fullständigt vansinnig fux, han har aldrig sett en skog, knappt träd ens!! Nu kommer han att fâ vara ute och ridas ut, jag undrar hur det kommer att gâ. Jag hoppas att han kommer att bli mer "ok" när han fâr ett normalare hästliv. Men man kan ju inte lâta bli att undra....nu funderar jag lite pâ att skicka dom pâ sommarbete i Sverige sâ att dom fâr acklimatisera sig lite liksom. Är det en bra ide?

Jag har väl inte den ultimata vinterhagen, för den kunde vara lite större (inte pytteliten - de kan rejsa i full fart om de vill). Däremot är den nog rättså intressant för hästarna för det finns gran, lövträd, gamla vinbärsbuskar och lite annat smått och gott att gnaga på, leka med och "gömma sig" under.

Min åsikt är att hästar mår bra av omväxlande hagar med platta ytor, höjdskillnader, lite sten och en massa träd och buskar.

För att kunna ha ultimata hagar så behöver man kanske bo i ett ultimat landskap, vilket inte alla är förunnat. Men man får väl försöka göra det bästa av det man har?

Jag har en rätt stor fyrkantig platt hage till mina tre hästar, i ena kanten finns det lite sly som hästarna gör sitt bästa att ta livet av. Hagen är inte kuperad för fem öre p.g.a. att det inte är kuperat för fem öre där jag bor! Drömmen vore en hage med lite kullar och träd, men nu ser inte verkligheten ut så tyvärr.

Sommarhagen är något trevligare, där finns det i alla fall några stora träd, en stenhög och en damm, som torkar ut på sommaren!

min går en en ganska stor kuperad hage, det finns lite skog, öppna ytor, kullar lite stenigt här o var. Har ett vindskydd, hon går på lösdrift.
Jag tycker den hagen är jättebra, och hästen trivs jättebra, små travar vid min sida när vi går upp till hagen :p
Hon går just nu med två andra så gott om plats har de verkligen.
Skulle aldrig vilja ställa henne på stall igen o häsen verkar hållas med, nu vill hon knappt gå in i stallet längre ;)

fnorr skrev:
Just nu har jag typ bara platta "vallar" och idag fick inte hästarna gâ ut, det var för kallt(+6). Ja vad ska man säga.....det är inte speciellt vanligt att hästarna är ute här nere, i alla fall inte pâ vintern. Undrar hur det kommer att bli för dom när jag tar med dom till Sverige. Den ena är dotterns, 16 âr och en liten seg en, men den andra är en fullständigt vansinnig fux, han har aldrig sett en skog, knappt träd ens!! Nu kommer han att fâ vara ute och ridas ut, jag undrar hur det kommer att gâ. Jag hoppas att han kommer att bli mer "ok" när han fâr ett normalare hästliv. Men man kan ju inte lâta bli att undra....nu funderar jag lite pâ att skicka dom pâ sommarbete i Sverige sâ att dom fâr acklimatisera sig lite liksom. Är det en bra ide?

Vart bor du?
Vi hade +8 förra helgen och hästarna svettades i vinterpälsen!

Jag har mina på lösdrift med ett gäng får i en stooor kuperad hage med äng och skog. Det ultimata! :D
Men nu på vintern när det är närmare en meter snö på sina ställen så rör dom sig inte mycket utanför stigarna. Framförallt inte shettisen som är 105 hög. :rofl:

Jag älskar :love: mina hagar....

vinterhagen består av mestadels skog, kuperad med stora granar och björkar, lite asp och annat lövträ. Det är en liten del som är plan där de kan springa men det gör de i skogen oxå. Och springer de längst ner i hagen har de kilometersvid utsikt över myren.

Sommarhagen är större med stora ängar men oxå ganska mycket skog med tall, gran och blandade lövträd (dvs; jag är inte så bra på trädsorter). Där kan de verkligen springa av sig. Det är stora björkar ute på ängarna. Här är utsikten oxå vidunderlig. Enda nackdelen är att hagen gränsar till myren så är det en regning sommar klafsar hästarna omkring i mycket blött underlag.

De får verkligen lyfta på fossingarna, men det ser jag bara som en fördel!

Min ultimata vinterhage för två hästar skulle se ut så här:
Ganska stor hage med lagom kuperad terräng (någon kulle, mest slät mark osv), ganska mycket bokträd och granar att äta av och ta skydd under. Väl dränerad mark så att det inte blir så geggigt.
Vinterhagen skulle även innefatta ett mindre lösdriftstall, två ingångar en i var ände, med öppet upp i nock och takfönster, med två höhäckar.
Det skulle även vara bra om detta utestall skulle gå att dela av så att man fick två boxar om det skulle behövas.

Ja.. :o Så vill jag ha det nån gång :D

Vinterhagen vi har nu är en platt fyrkant modell större, underlaget är gräs :D

som ginne säger kräver bra hagar ett bra landskap. Jag skulle jättegärna se att varenda häst fick gå i stora kuperade skogshagar med ängar o busa på, men isåfall skulle i princip hela södra skåne behöva utrymmas!
Platt platt och åter platt, är vanliga ord då man beskriver omgivningen, och lermarken har det tufft under blöta perioder då hästarnas hovar enkelt trampar sönder allt till lervälling.

fnorr skrev:

Vart bor du? Om de inte är ute och knappt har sett ett träd, så antar jag att de inte är vana att äta gräs? Jag skulle nog välja att ta ner dem efter sommaren då, så att de inte får i sig för mycket och bli sjuka. Min ena häst kommer från Spanien och var inte van vid gräs, och han blev förstörd i magen och kommer att få leva med det resten av sitt liv. Kan lägga till att det inte var jag som tog hem honom, han stog redan här när jag hittade honom, men det är inte värt att göra hästen så illa :crazy:
Jag hoppas att det går bra, tror nog att hästarna kommer att bli glada! :)

Ginne skrev:
För att kunna ha ultimata hagar så behöver man kanske bo i ett ultimat landskap, vilket inte alla är förunnat. Men man får väl försöka göra det bästa av det man har?

Vad glad jag blir att så många drömmer om en stor kuperad hage! :D Förstår att alla inte har möjlighet till detta, men jag är glad att folk önskar att de hade det. I mina ögon är det ett bevis på att ni bryr er om era hästar (vet att många inte håller med mig...). :) Och sant som du säger, man får göra det bästa av situationen!

pannkakssmet skrev:
Men nu på vintern när det är närmare en meter snö på sina ställen så rör dom sig inte mycket utanför stigarna. Framförallt inte shettisen som är 105 hög. :rofl:

Haha, ja det är inte lätt att vara liten. Min minsta är 112 i manken, han hade också lite bekymmer men han verkade tycka att det var skoj, de rejsade som aldrig förr! :D

Iris71 skrev:
Jag älskar :love: mina hagar....

vinterhagen består av mestadels skog, kuperad med stora granar och björkar, lite asp och annat lövträ. Det är en liten del som är plan där de kan springa men det gör de i skogen oxå. Och springer de längst ner i hagen har de kilometersvid utsikt över myren.

Sommarhagen är större med stora ängar men oxå ganska mycket skog med tall, gran och blandade lövträd (dvs; jag är inte så bra på trädsorter). Där kan de verkligen springa av sig. Det är stora björkar ute på ängarna. Här är utsikten oxå vidunderlig. Enda nackdelen är att hagen gränsar till myren så är det en regning sommar klafsar hästarna omkring i mycket blött underlag.

De får verkligen lyfta på fossingarna, men det ser jag bara som en fördel!

Vad härligt! Så borde alla hästar få ha det! Och visst får de ett bättre steg i sånna hagar! Det märks verkligen skillnad! :D

Álin skrev:
Min ultimata vinterhage för två hästar skulle se ut så här:
Ganska stor hage med lagom kuperad terräng (någon kulle, mest slät mark osv), ganska mycket bokträd och granar att äta av och ta skydd under. Väl dränerad mark så att det inte blir så geggigt.
Vinterhagen skulle även innefatta ett mindre lösdriftstall, två ingångar en i var ände, med öppet upp i nock och takfönster, med två höhäckar.
Det skulle även vara bra om detta utestall skulle gå att dela av så att man fick två boxar om det skulle behövas.

Ja.. :o Så vill jag ha det nån gång :D

Håller tummarna för dig och din häst! Min dröm gick i uppfyllelse för några månader sedan, det är så härligt! :)

*drömmer* Vill ha lite större hagar på vintern till mina, har provat lösdrift på gamlingen men hon ville in o var inte nöjd förrän hon kom in..:confused: Antar att hon gillar att stå o fisa i sin box när det är höst o vinter.. Däremot släpper jag alltid på bete runt 1 maj och tar inte in förrän höststormarna är på ingång, mellan 15 sept-15 okt, beroende på väderlek. har nog idiotförklarats ett par gånger för min "beteslängtan". Saken är den att gamlingen har gått på samma bete i 10 år nu och hennes son i hela sitt liv (8 År) o de TRIVS där!! Men när hösten är på ingång vill de in, det märks.. kan det vara vanan? Det är så det ska vara, liksom?

Jag bor i Belgien, hästarna stâr i ett tävlingsstall. Vi har platta gräshagar sâ dom är vana vid att äta gräs, men dom är inte vana vid just nâgot annat som är naturligt. Ibland fâr dom inte ens gâ ut, men jag brukar "fuska" och skylla pâ magsâr om dom inte fâr gâ ut. Hoppas ocksâ att dom ska bli glada förstâs. :)

Vi har bra hagar om kanske inte det ultimata. Dom är avlånga med mestadels gräs å en del träd å buskage. Det är bra stor yta för dom att springa runt på i full fart om dom vill. Dock så händer ju desvärre inte det så ofta, vi skulle nog behöva ett par yngre hästar i våran flock skulle jag tro. Vi har ju en men det är en liten shettis så han har inte så mycket att säga till om...

pompelina skrev:
*drömmer* Vill ha lite större hagar på vintern till mina, har provat lösdrift på gamlingen men hon ville in o var inte nöjd förrän hon kom in..:confused: Antar att hon gillar att stå o fisa i sin box när det är höst o vinter.. Däremot släpper jag alltid på bete runt 1 maj och tar inte in förrän höststormarna är på ingång, mellan 15 sept-15 okt, beroende på väderlek. har nog idiotförklarats ett par gånger för min "beteslängtan". Saken är den att gamlingen har gått på samma bete i 10 år nu och hennes son i hela sitt liv (8 År) o de TRIVS där!! Men när hösten är på ingång vill de in, det märks.. kan det vara vanan? Det är så det ska vara, liksom?

Ja, vanan har nog mycket med det hela att göra. Mina hästar stog också vid grinden i början när de släpptes på lösdrift. Mycket har nog med maten att göra. Hästarna lär sig ju ofta att det blir hö och kraft så fort de går in, och det längtar de ju efter. Men efter en tid så släppte det när de vandes om :) Nu gillar de inte att stå inne istället :smirk:
Gillar dina tankar angående betet. Jag släpper mina så tidigt som möjligt och tar in de så sent som möjligt. Sen ska de ju ändå stå i vinterhagen halva året, så då är det ju kul om de får använda sommarhagen lite också.

fnorr skrev:
Jag bor i Belgien, hästarna stâr i ett tävlingsstall. Vi har platta gräshagar sâ dom är vana vid att äta gräs, men dom är inte vana vid just nâgot annat som är naturligt. Ibland fâr dom inte ens gâ ut, men jag brukar "fuska" och skylla pâ magsâr om dom inte fâr gâ ut. Hoppas ocksâ att dom ska bli glada förstâs. :)

Haha, bra knep det där med magsåren! :bow: :bow: Tror dina hästar kommer att trivas! Hoppas det går bra! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar