Ultimata tranporten för sto + föl?

lady_vip

Trådstartare
Hoppas tråden får ligga kvar här...

Tanken slog mig idag då jag mötte miljoner transporter, hur ser den ulitmata transporten ut när man transporterar sto med föl?

Vilka transporter har ni och gör ni något särskilt när ni ska lasta sto med föl? Typ tar ut delar eller lägger in grejer?

Något ni saknar eller tänker "det hade varit bra"?

Sv: Ultimata transporten för sto + föl?

Kan bara tala för mig själv men så här har jag det och det har funkat bra hittills:

* Boggietransport eftersom de går mjukare och stadigare.
* Transporten så "ren" som möjligt, dvs så lite saker i den som möjligt. Vill t ex inte ha en transport med en stolpe i mitten vid frambommen (som det är på transporter med fronturlastning).
* Tar givetvis ur mellanväggen och har stoet uppbundet och fölet löst.
* Halm på golvet.
* Har skumgummi lindat runt frambommen där fästet för mellanväggen är (så de inte skadar sig på det).
* Har en extralåsning på framdörren så att fölet inte kan pilla upp dörren i farten.
* Har satt in extraventilation i överluckan så att det blir luftning även när den är helt stängd (vill inte ha den halvöppen ifall fölet skulle klättra därbak).
* Gör inget särskilt vid lastningen. Är stoet vant att gå rakt på utan krångel så följer fölet med utan problem. Första gångerna kan man få knuffa på lite där bak och stötta så den inte kliver snett på rampen.

Senast ändrad:
Sv: Ultimata tranporten för sto + föl?

Jag har också en boogie och har bara en hel bom fram och en bak.
Har också två extralås på framdörren för att inte fölen ska kunna öppna den.

Jag skulle vilja ha en en hel vägg fram istället för bom så att fölen inte kommer under. Har haft en fölunge i sommar som har gått under bommen och lyckats få loss sprinten och lyft ner bommen.

Sv: Ultimata transporten för sto + föl?

Jag gillar de gånger jag kört sto och föl i b-kortslastbil, förutsatt att det inte är alltför stort sto då det blev lite trångt för fölungen då stoet ville stå på diagonalen.

Jag har gjort så här i mitt stora Thule-släp som funkar jättebra med sto+föl.

- Jag låter bommen framför stoet sitta kvar då mittstolpen sitter i en liten del av mellanväggen. Resten av mellanväggen tas bort.

- Ingen bom baktill då alla mina ston är vana vid detta.

- Mycket strö och tejpar ev kanter.

- Extra lås på dörren med sprint som bara kan öppnas utifrån. Absolut viktigast av allt!

Jag körde två ston med föl från Östergötland till Danmark och hem igen förra hösten. Ena paret åkte b-kortsbil och de andra i mitt släp, gick hur bra som helst!

Jag har också en boogie och har bara en hel bom fram och en bak.
Har också två extralås på framdörren för att inte fölen ska kunna öppna den.

Jag skulle vilja ha en en hel vägg fram istället för bom så att fölen inte kommer under. Har haft en fölunge i sommar som har gått under bommen och lyckats få loss sprinten och lyft ner bommen.

Hur får fölungen loss en sprint??

Fråga mig inte hur han lyckades men på nåt sätt gjorde han det.

På nåt sätt vek den sig åt fel håll när han lyfte bommen tror jag.

Thule har specialväggar för föl, en kompis till mig har det i sitt släp. Är supersmidigt, blir en dörr bak och en skiva fram. Stoet står som vanligt medan fölungen står i en box på andra sidan mellanväggen. Fölväggen fram kostar 1500 och bakdörren 1850 kr.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka