- Svar: 76
- Visningar: 5 195
Ridsports gästkrönikör Ulrika Fåhraeus har lyssnat på en filosofisk diskussion om det moraliska i att tävla på hästar – och minns när hennes egen häst helt plötsligt själv valde att tävla med en hästkompis.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, tävlingsinstinkter finns väl hos de flesta djur, survival of the fittest...
Mitt sto skall alltid hänga på cyklister som kommer i klunga. Vad är det om inte tävlingsinstinkt?Och att hästar kan gilla aktiviteter med människan eller gilla att leka med varandra (som att springa med varandra) betyder inte att dom gillar *tävling*. Det vore att förmänskliga dom rejält, dom har inte den mentala kapaciteten för att förstå det konceptet.
Men visst kan dom gilla att "göra rätt", att springa fort, att hoppa högt, att springa ikapp, att göra människan glad. Men vinna?
Det vet inte en häst vad det är.
Lek !Mitt sto skall alltid hänga på cyklister som kommer i klunga. Vad är det om inte tävlingsinstinkt?
Hahaha, det där gjorde min dag. Extremt lustigt formulerat.Det är inte vad survival of the fittest betyder. Fitness är ett mått på avkommors överlevnad. Inte en individs sportighet.
Ja de som springer snabbast överlever och förökar sig med varandra dvs hästarna blir snabbare och snabbare. Det är väl survival of the fittest om något?Det är inte vad survival of the fittest betyder. Fitness är ett mått på avkommors överlevnad. Inte en individs sportighet.
Det som möjligtvis "tävlar" är gener, på populationsnivå och en skala av många generationer.
Ja de som springer snabbast överlever och förökar sig med varandra dvs hästarna blir snabbare och snabbare. Det är väl survival of the fittest om något?
Jag tycker man ser det lite överallt i hästlivet, många vill först ut i hagen, dom vill komma till maten först, "tävlingsinstinkten" kickar inte helt sällan in när man galopperar med två hästar bredvid varandra. Dom har definitivt ofta ett visst driv av att komma först dit dom ska. Inte alla individer alltid såklart men väldigt många.Ja de som springer snabbast överlever och förökar sig med varandra dvs hästarna blir snabbare och snabbare. Det är väl survival of the fittest om något?
Såklart vet jag, lika lite som någon annan, inte vad hästen egentligen tänker.
T ex avundsjuka borde inte heller vara rimligt för en häst men det tycker jag man upplever att de visar? Fast kanske är det mer ”FOMO” de uppvisar? När en annan häst får något de också vill ha, är det avundsjuka när de försöker signalera ”jag då??” eller mer ”önskan att själv få X”?
Går det att förstå skillnaden på de två sakerna?
Som människa kan vi ju onda över att person A får det vi ville ha (och visa avundsjuka, och tävla om att nå samma sak) men har hästar den känslan?
Är det viktigast för hästen att ensam få en morot eller är de lika nöjda med sin morot även om grannen också fick en?
Dom känner ju av människornas energi och förväntningar och tar ju åt sig av det. Dom blir definitivt påverkade av hur vi känner och kommer ju att förknippa tävlingssituationer med den känslan vi har tillslut och får ut något positivt av tävlingssituationer även om det bara är dressyr.Tror inte en häst fattar att den tävlar när vi tar ut dom på hopp/dressyr/ft mm tävling. Löpning i flock ligger ju närmare hästens natur och där har vi ju avlat fram en vilja att vara först.
Dom känner ju av människornas energi och förväntningar och tar ju åt sig av det. Dom blir definitivt påverkade av hur vi känner och kommer ju att förknippa tävlingssituationer med den känslan vi har tillslut och får ut något positivt av tävlingssituationer även om det bara är dressyr.
Dom påverkas i högsta grad av oss men det innebär inte att dom vet om att dom tävlar när dom är ute och tävlar i hopp eller dressyr.Dom känner ju av människornas energi och förväntningar och tar ju åt sig av det. Dom blir definitivt påverkade av hur vi känner och kommer ju att förknippa tävlingssituationer med den känslan vi har tillslut och får ut något positivt av tävlingssituationer även om det bara är dressyr.
Det gör de nog inte med de känner av stämningen och reagerar på den. Vissa med att tycka det är kul och spännande, andra tycker den är obehaglig.Tror inte en häst fattar att den tävlar när vi tar ut dom på hopp/dressyr/ft mm tävling. Löpning i flock ligger ju närmare hästens natur och där har vi ju avlat fram en vilja att vara först.