Ul eller inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Scilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 709

Scilla

Trådstartare
Nu är det snart dags för 90 dagars kollen på mitt sto och eftersom jag använder mig av en hingst som har 90 dagarsavgift så har jag fått hem papper från hingststationen där veterinären ska intyga att stoet är dräktig för försäkringens skull men där står även att det är ok för vet att göra dräktighetsundersökningen genom ändtarmen efter 90 dagar. Frågan är nu om jag är dum snål som tar en sådan undersökning istället för Ul? Hingststationen är ju stängd för säsongen så veterinären får ju komma hem till mig och UL isf vilket jag har gjort tidigare.

Sv: Ul eller inte?

"Min" hingstation kör en uppsamling två ggr under hösten där alla "90 dagare" undersöks, gör inte alla så?? :confused:

Om det räcker för hingsthållaren och även för dig är det väl OK med endast rektalundersökning.

Vet ej om alla gör så men min station har inte sagt något om det iaf. Där emot så är det x antal mil dit så frågan är om jag tjärnar något på att köra upp henne dit jag har ändå tänka att kastrera en hingst samtidigt som jag tar ut vet åt henne så det är ju bara undersökningen jag betalar för henne.

Jag är ju bara ute efter att få det konstaterat att hon fortfarande är dräktig och skulle fölet vara dött så kastar dom väl rätt omgående eller?

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Novalisa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 336
Senast: ginnies
·
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 361
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18