Udda Ut/insläppsrutiner, eller?

Warfang

Trådstartare
Äntligen eget stall och två egna hästar :love:

Men, så jobbar jag väldigt mycket kvällar, till ca 23 ungefär tre-fyra dagar i veckan.

Nu i sommar har detta ju inte varit något problem, och inte än så länge heller då vädret är ganska skönt och inte jättekellt på kvällarna än. Jag har släppt ut hästarna kl 9.00 och tagit in dem 23.30 på kvällarna. Och de är väldigt lugna och harmoniska, står inte och trycker vid grinden eller så. Det är bara mina som står där, så det är inte andra hästar som går in tidigare och stressar upp dem eller så.

Tanken var i vinter att släppa ut dem lite tidigare och sedan ta in dem runt 16-tiden de dagarna när jag jobbar, men tänkte att om det funkar att ta in dem sent nu, kanske det funkar hela vintern? Dock om det är svinkallt och blött åker de ju in tidigare... Vad tror ni? Är det helt out of the question att ens tänka på att ta in dem så här sent eller kan det fungera? Vill gärna att de ska vara ute och röra på sig så mycket som möjligt.

Tänkte då ge dem ett rejält mål med hö sen eftermiddag/tidig kväll eller om de kommer få fri tillgång har inte riktigt bestämt mig, men mat är inga problem. Hagen är stor och torr så det är ingen rasthage de går i. När det är fruset och snö går de dessutom på beteshagarna, så de kommer ha rejält med mark. Och täcken har de ju;)

När jag stod inackorderad gick de ut kl 7.00 på morgonen och kom in redan kl 15.00 när det var som mörkast. På tok för tidigt tycker jag!

Nå, vad tycker ni? Plus respektive Minus är välkommet!
Tack på förhand

Sv: Udda Ut/insläppsrutiner, eller?

Du kan säkert fortsätta ta in hästarna 23:30 även i vinter. Det spelar inte hästarna någon roll, de kommer ju vara vana vid det och då är det inga problem.
Så länge de har mat och bra hagar så står de nog gärna ute så länge som möjligt. Tycker det låter väldigt sunt att du har möjlighet att ta in såpass sent, då slipper hästarna stå inne så fruktansvärt många timmar/ dygn.

Jag jobbar alltid kväll och mina hästar kommer in ca. 22:30 varje dag och så kommer de ut 06:45- 07:30. Inga problem.

Är ju inga som helst problem för hästarnas del att gå ute de tiderna som du beskriver. Hänger nog mer på dig själv om du orkar komma hem så sent och sen börja ta in dem osv. Kan ju vara jobbigt om man tex upptäcker en skada och ska börja joxa mitt i natten. Utöver det ser jag inga hinder för hästarnas skull alls som sagt.

Jag har "skift" hästar jobbar tidigt en vecka sent en vecka. Dag veckan kommer de ut ca 5 och på kvälls veckan in ca 00.30 året om inga problem är det taskit väder tar jag in tidigare lr släpper ut senare.

Tycker också det låter sunt! Då står de ju inne bara 9 timmar, jättebra! Själv hade jag tyckte det skulle bli lite väl segt att masa mig iväg så sent, men är man i farten redan så!

Lycka till med stallet och allt!

Härligt att höra!! Var lite rädd för att bli lynschad... ;) Helst hade jag velat släppa ut dem redan vid 7-snåret också, men handen på hjärtat - jag orkar inte det efter några kvällspass på raken. Är inte nedvarvad förrän vid 2-tiden på natten så kl 9.00 är helt perfekt för mig. Och med så sena insläpp känns det lite lättare kring hjärtat att släppa ut dem så sent.

Tack för alla svar!

:bow: :bow: :bow:

Absolut ingen fara att ta in hästarna sent om kvällen. Det viktiga om de inte har vindskydd eller ligghall i hagen är att de kommer in lagom antal timmar per dygn så att de kan torka upp och ligga ner lite på torrt underlag.

Det viktigta är inte när på dygnet dessa timmar ligger så man kan anpassa efter sina egna arbetsstider.

Det enda är att folk i omgivningen kan tro att hästarna aldrig får komma in eftersom de är ute när folk går och lägger sig normalt.

Vi släpper själva i regel in hästarna strax innan midnatt och ut nån gång mellan 8.00-9.00 på morgonen.

Är de ute över 16 timmar då betestillväxt inte sker, måste de ha ligghall. Ju mer de kan vara ute desto bättre tycker jag. Undantaget är när de står hela dagarna i en liten rasthage och inte kan röra sig så mycket att de kan hålla värmen. Och självklart behöver de mat när de går ute många timmar.

16 timmars utevistelse tycker jag är lagom, det är inte alls försent att ta in dem 23,30 och jag förstår att du inte orkar ta ut dem tidigare. Det ska ju fungera med livet också :)
Hästarna hade nog helst varit ute dygnet runt iallafall men utan ligghall går ju inte det.

Men, prata gärna med grannarna om det om de bor så att de ser så slipper du tjafs om det. Du kan ju ta upp det sådär lite i farten att du jobbar som du gör och tar in hästarna efter jobbet.

Jag skulle hellre släppa in dem halv tolv än fyra i vart fall... kring 16 timmars utevistelse är vad jag siktar på vintertid!

Jag skulle nog släppt ut dem ännu tidigare på morron och ändå tagit in dem vid 23-tiden. Såvida det inte är 0-5 grader och pissregn så går det ingen nöd på dem. Kyla gör dem inget, då är faktiskt värme värre. Och får de kvällsmålet ute är det absolut ingen fara. Jag vill ha mina hästar ute så länge som det bara är möjligt.

Våra är ute mellan 05-06 till 22-23 vardagar.

Jag pluggar hemma och lägger mej sent. Tar in dem sent om det inte spöregnat hela dan.
Sambon börjar tidigt och tar ut dem.

Vi ger dem ca 4-5 mål mat ute.
De verkar nöjda iaf :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 334
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka