Udda sätt kring mat/godis

Det låter verkligen som att flertalet av er har det superjobbigt kring maten, ätande och saker kring måltiden! :( Jag förstod nog inte hur vanligt det är att man har någon udda sak. Mina problem är inte direkt stora eller allvarliga.

Förutom att jag är jäkligt kräsen är nog mitt största problem att äta blandad mat, det är i princip omöjligt och om vi nu gör något som blandas vill jag verkligen vara med när det görs för annars måste jag i princip dissikera maten för att kunna äta den. Jag vill kunna ha stenkoll på vad som finns i, inte på grund av allergi eller specialkost på annat vis utan bara för att jag mår dåligt av att inte veta.

Jag kan i princip inte äta någon mat som har dressing eller röra till på grund av att jag inte klarar av tanken på att det kan vara majonnäs i eller i närheten av maten. :eek::nailbiting: Det gör det betydligt svårare på fik som bara i princip serverar färdiga smörgåsar och sallader med dressing - även om de som arbetar där intygar att det minsann inte finns någon majonnäs i så vågar jag inte lita på det ändå. Det räcker med att jag hör ordet majonnäs eller ser det på tv eller i verkligheten för att bli illamående. :yuck: Jag klarar bara av det i en maträtt, och då är det verkligen marginellt lite i och mycket andra smaker som gör att jag inte kan urskilja det.

När jag äter godis (de där färgade kulorna) försöker jag alltid äta så att det blir en lika del av varje färg kvar. Om choklad (sådana med rader som marabous kakor) bryts lös och kanten inte blir fin och jämn måste jag åtgärda saken direkt. :p

Jag får vara tacksam över att det inte är mer problem än så. :D
 
- När jag köper lösgodis så köper jag alltid tre av varje sort.
- Lösgodis ska ätas i par - tex en salt sill och en gul sill.
- Jag äter alltid hamburgaren upp-och-ned, ingen aning om varför.
- All mat på tallriken måste gå jämt upp, annars kan jag inte äta upp den.
 
Jag känner igen mig i fler och fler av de saker ni alla skriver :o:rofl:
Pinsamt vad mycket små knasigheter jag har för mig.
Jag har visserligen "drag av tvångsmässig personlighetsstörning", kanske det är en förmildrande omständighet :p

Gud vad jobbigt det låter för många av er :( Jag tänker att det är så väldigt många sociala sammanhang som kretsar kring mat, alltifrån luncher på jobb/skola till popcorn på bion. Måste vara begränsande att ha så många regler för sig.

Ja.

När jag var som värst med alla mina knasiga små påhitt kring mat (jag är väldigt mycket bättre nu dock, tack och lov) åt jag enbart hemma, och bara mat jag själv lagat. Och ensam framför datorn. Killen jag dejtade då tyckte det var ganska jobbigt att jag inte ville äta ute/på café/inte ville äta mat han lagade eller sådär. När jag förklarade var det dock ett mycket, mycket mindre problem.

Nu är det väldigt mycket bättre, men visst vore livet enklare om mat inte var så centralt så ofta :cautious:
 
Jag kom på lite fler! :)
*Har svårt att slicka av skeden jag haft i sylt även om jag gillar det.
*Kan inte tugga på lök, gillar smaken men avskyr känslan.
*Äter bullar utifrån och in, ballerina kakor i tre delar med taket först och botten sist. Måste snurra mitt glas i klockans riktning när jag druckigt.
 
När jag äter Milky Way, Mars eller liknande chokladbitar så måste chokladhöljet gnagas av innan innanmätet ätes upp. Kladdigt men roligt (maken tycker bara att det är konstigt).

Nämen det är ju så de ska ätas! Så det så :p


Kl
Förutom ovanstående (som ju är fullt normalt och inte-udda) har jag nog inte så mycket mer udda saker för mig.

Skulle vara att jag typ alltid är klar sist när jag äter tillsammans med kompisar.. Anledningen? Jag pratar mer än jag äter :p:angel:
 
- När jag köper lösgodis så köper jag alltid tre av varje sort.
- Lösgodis ska ätas i par - tex en salt sill och en gul sill.
- Jag äter alltid hamburgaren upp-och-ned, ingen aning om varför.
- All mat på tallriken måste gå jämt upp, annars kan jag inte äta upp den.
Haha, jag handlar också bara 3. Ser roligare ut i påsen. :rofl: :rofl:
 
Kom på lite fler:
- Äter jag till exempel yoghurt och tänker hälla upp mer måste jag ta en ny tallrik och sked.
- Jag älskar att rulla ihop torrt tortillabröd och bara äta rakt av.
- Om jag precis brett smör på en smörgås måste jag ta en ny kniv för bacon osten.
 
Jag älskar att laga mat, men hatar att provsmaka den! Tycker det är så fruktansvärt att bränna mig på tungan att jag helt enkelt slutat..
Blir (o)intressant emellanåt!

Ostbågar äter jag alltid med gaffel, inget äckel på fingrarna :up:

Känner mig rätt okomplicerad! :p
 
- Choklad och chips är vansinnnigt gott att äta ihop. Alltså tillsammans i munnen. Undrar när dom ska göra en marabou med lättsaltade chips i?! Är löjligt förtjust i popcorn med choklad också..
- Äter inte gula eller orangea godisar, det är äckligt. Gillar citroner och apelsiner som frukt dock.
- Gurka går att äta till ALLT. Precis allt. All mat smakar bättre med gurka. Blodpudding, pizza, you name it.
 
Jag äter väldigt normalt, "som alla andra" och gillar det mesta utan knussel när jag äter med andra, men när jag äter själv har jag lite konstigheter för mig:

-Champinjoner. Sprinkle that shit everywhere. Häller lätt en stor burk champinjoner i en portion mat, och de passar till ALLT som inte är efterrätt.

-Kallt ska det vara. Chips har jag helst i frysen men allra minst i kylen. Frukt vill jag ha kylskåpskall och gärna bröd också.

-Om jag köper en brieost eller mögelost så äter jag den som den är i bit, skulle aldrig få för mig att lägga det på kex eller bröd. Förstöra god mat på det viset.

-Jag sitter ALLTID framför tvn/youtube/film när jag äter, att sitta och stirra ut i luften och bara tugga känns väldigt fel för mig.

-Jag är inte så noga med att rätt måltid ska vara på rätt tidpunkt. Jag äter lätt en portion lasagne eller pasta till frukost och fil och flingor till kvällsmat, om andan skulle falla på.

-Jag äter otroligt mycket säsongsfrukt. På sommaren trycker jag i mig nektariner, jordgubbar och hallon i mängder, 1 liter jordgubbar på tio minuter är inga problem. På sensommaren/hösten har jag konstant ont i magen av alla svenska victoriaplommon, och på vintern äter jag enorma mängder apelsiner och clementiner. Ingen vitaminbrist här inte.

-Jag har en förkärlek för bränd mat... steker allting väldigt hårt så det nästan är svart.
 
-Kallt ska det vara. Chips har jag helst i frysen men allra minst i kylen. Frukt vill jag ha kylskåpskall och gärna bröd också.

-Jag sitter ALLTID framför tvn/youtube/film när jag äter, att sitta och stirra ut i luften och bara tugga känns väldigt fel för mig.


Alltså kan man frysa chips?! Blir dom liksom kalla då? Brukar frysa min choklad.

Och ja, här äter vi också framför nånting. Typ tv, film, serier. Nästan alltid i vardagsrummet. Eller, ja inte när vi har gäster då. Det är skitskevt att sitta två personer som umgåtts hela dagen och stirra på varandra medan man tuggar och bara "ja vad har du gjort idag då?". Roligt om man är flera, men är man bara två så hinner man ju inte tugga om man ska prata.
 
Kan stämma in i att vrida tallriken så att sakerna ligger rätt, dels i förhållande till varandra och dels i förhållande till mig, och sedan måste pommes vara små och knapriga. Vi delar upp dem här hemma, sambon tar stora pommes, potatisklyftor etc och jag tar små. Samma med potatisar, små potatisar är godare än stora.
Och ballerina äts genom att man tar isär delarna, äter locket, gnager bort bottendelen runt chokladen, lossar chokladen, äter mittbiten på botten och till slut äter chokladen!
 
Nu är jag väl jättetråkig men jag tycker verkligen inte om den här typen av trådar. Det blir så lätt att tvång kring mat skojas kring, nästan som om det är lite roligt eller gulligt. Visst att man kan skoja kring hur man tycker saker är godast eller vad man föredrar, men många inlägg i den här tråden gränsar ju till vad man kan förvänta sig av regelrätt tvångsproblematik eller tvång vid ätstörningsproblematik och jag kan verkligen inte se något positivt av att det framställs på det här sättet.
 
Har ni något särskilt sätt att äta mat eller godis? Eller bara något personligt som bara just ni gör?
Här har ni mig:

- Jag äter bara rosa, röda, gröna och svarta godisar.
- Äter jag pommes äter jag alltid två om gången som måste matcha varandras mått.
- Aldrig en pringleschips i munnen - Två ska det vara!
- Jag trivs allra bäst med att sitta och äta i skräddarställning.
- Äter alltid för mycket och trots att jag oftast får ont i magen slutar jag inte äta - Just för att det är så j*vla gott.

Dela med er! Det är väl knappast bara jag som är en aning udda.. :crazy:

Jag gör vissa saker då jag är ensam eller i visst sällskap. De avhåller jag mig från på ex middagsbjudningar etc.

-Jag äter alltid bullar genom att äta dem så man rullar upp dem utifrån och äter dem därifrån och in.
- Pepparkakor vill jag ofta gärna äta kanterna först iom att de ofta är lite mer brända/tillagade än den godare mitten. Samma med Pringles.
- Jag vill alltid ha exakt rätt mängd av de olika delarna i en maträtt per gaffel/sked in i munnen. Annars blir balansen fel och rätten inte god nog.
- Ballerina eller andra fyllda kakor vill jag äta gegget först och kexen sen.
- Såna godisar a la lakrits med fyllning eller Pingvin-stänger typ vill jag skala och äta ytterhöljet först och insidan sen.

Jag är nog mest märklig med mina godisar och kakor etc.
Maten är bara balansen i smaken.. Inga procedurer direkt..
 
Nu är jag väl jättetråkig men jag tycker verkligen inte om den här typen av trådar. Det blir så lätt att tvång kring mat skojas kring, nästan som om det är lite roligt eller gulligt. Visst att man kan skoja kring hur man tycker saker är godast eller vad man föredrar, men många inlägg i den här tråden gränsar ju till vad man kan förvänta sig av regelrätt tvångsproblematik eller tvång vid ätstörningsproblematik och jag kan verkligen inte se något positivt av att det framställs på det här sättet.

Jag tror nog inte lösningen är att inte skriva såna här trådar.
Jag tror inte TS tänkt att "nu ska jag uppmuntra OCD eller ätstörningar".
Att skriva såna här trådar och fundera lite kring vad man sysslar med kan nog vara nyttigt för en del.

Jag har ju en del saker som jag gärna vill göra. Men jag kan ju låta bli. Och min dag är inte förstörd om jag inte kan göra de små saker jag tycker gör maten/godis/etc godare.
Så får man väl hoppas att de flesta är. Och att om man inte är det kanske får upp ögonen för det och funderar på att arbeta med sig själv.
 
Jag tror nog inte lösningen är att inte skriva såna här trådar.
Jag tror inte TS tänkt att "nu ska jag uppmuntra OCD eller ätstörningar".
Att skriva såna här trådar och fundera lite kring vad man sysslar med kan nog vara nyttigt för en del.

Jag har ju en del saker som jag gärna vill göra. Men jag kan ju låta bli. Och min dag är inte förstörd om jag inte kan göra de små saker jag tycker gör maten/godis/etc godare.
Så får man väl hoppas att de flesta är. Och att om man inte är det kanske får upp ögonen för det och funderar på att arbeta med sig själv.
Alltså jag vänder mig inte mot trådar där man pratar om tvång som problematiskt och på olika sätt försöker stötta varandra. Det jag vänder mig emot är att skriva om tvång/ätstört beteende på ett sätt som får det att framstå som om det vore roligt/gulligt/häftigt. Det är ju bara att läsa igenom tråden och se hur folk skrivit sina inlägg och hur de valt att använda smileys så tycker iallafall jag att det är tydligt att den här tråden har kommit att handla om något annat än att man ska fundera kring vad man sysslar med.
 
Till chips dricker jag helst mjölk.
Till choklad dricker jag också helst mjölk.
Chips och choklad i kombination är en kombination som inte alls är oäven, så kombinerat med mjölk blir det :up: på riktigt!

En grej som verkligen är asgod är om man gör toast med ost och oboy-pulver. När osten smälter blir det mumma :d En annan grej som är mumma är att dippa pommes i glass. Salt, sött och fullständigt livsfarligt! :D
 

Liknande trådar

Tjatter Ja, finns det något du gör i smyg eller inte berättar för någon? Eller saker du bara gör utan att tänka på det eller med andra. Små...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 480
Senast: Fisken
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 030
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp