Ubildad hovslagare?

Ljulius

Trådstartare
Nyfiken på om ni har utbildade hovslagare och vad ni tycker om den framtida legitimationen av hovlagare? Bra, dåligt?

Om ni inte har utbildade hovslagare, vad har ni för anledning?
Utbilade, varför väljer ni det?

:bump:

Sv: Ubildad hovslagare?

Jag har utbildad hovslagare till mina hästar. Främst av den anledningen att jag känner mig mycket säkrare på att han vet vad han pysslar med.
Har haft ett par olika outbildade hovisar innan och har inte så bra erfarenhet från det flesta av dem, tyvärr. Prata kan de ofta men verka en hov rakt kan vara en annan femma :smirk: Nu säger inte jag att alla outbildade hovisar är oseriösa men jag skulle inte välja en outbildad hovis igen (fastän det ofta är billigare).

Min hovis har varit lärling hos en hovslagare som är grymt duktig, han är verkligen proffs (har jobbat överallt med massa olika grejer, förutom skoning typ benkorrigering, alla slags hovskador, hållit tappskokurser osv och som nu jobbar på klinik). Därmed känner jag mig väldig säker på att min hovis vet vad han gör.
Det var en veterinär som rekommenderade honom också, då blir man ju ännu säkrare. Han är väldigt duktig.

Jag har mkt dålig erfarenhet av outbildad eller "självlärd" hovis.
Aldrig mer, även om det säkert finns duktiga såna också men mina hästar får dom inte sko.

När våran Skarautb hovslagare blev långtidssjuk så fick vi en annan "utb" hovsl. Men han hade läst något på distans, tog lika mkt som den ordinarie men var en stor katastrof!! Så jag vet inte om man kan lita på alla utbildade heller:confused:

"Våran" är utbildad och har även gjort det där fortsättnings...grejen :crazy:

Min erfarenhet av hovisar är att ju mer välutbildade de är, desto mer öppna är de för diskussion och funderingar. Kanske är det för att de inte har några problem med att svara på mina frågor.
Dessutom är min utbildade hovis låååångt mycket mer positiv till barfotagång än tidigare skopåspikare varit, och det tycker jag är bra eftersom jag vill ha mina hästar barfota i största möjliga mån. Har nyligt träffat två till välutbildade hovisar som också tycker att barfota är bra, därav min slutsats :p (överväldigande statistiskt underlag :rofl: )

Ja jag har utbildad hovis, av samma orsak som jag vill att läkaren är utbildad.
Sen har man ändå en större trygghet i händelse av att det går snett, en outbildad hovis med kontoret på fickan tar med största sannolikhet inget ansvar för en fel verkning/skoning.

Jag har fraktiskt 2 olika till mina 3 hästar:crazy:
En är outbildad,men honom har jag använt i 7 år till mina hästar.
Men när min ena häst fick fång började jag hos en smed som jag åker till, han smider skorna så att det ryker om hovarna på hästarna !!
Han kommer även hem till mig och verkar min shettis som också fick fång i somras.
Min "outbildade" har alltså bara kvar mitt sto att sko !

Men denna lösning är perfekt för oss

hej från hambo

Självklart anlitar jag en utbildad hovslagare.

Ja, vår hovis är utbildad men jag ska erkänna att det var inte det som avgjorde :o när vi skulle leta efter en bra hovslagare utan det var helt och hållet efter vad "folk" häromkring tyckte om honom.

Men han uppfyllde våra förväntningar till 110 % så det var ingen tvekan om att vi ville ha honom i fortsättningen också. Det var inte förrän långt efteråt som vi förstod att han var utbildad. :)

Jag tycker absolut att man ska ha en utbildad men man ska inte tro att alla utbildade är bra för det. Det finns en del som borde syssla me annat precis som det finns dåliga läkare, lärare och andra.

Jag har en utbildad hovslagare, tycker faktiskt det är en självklarhet.

Både och!

Sommarhalvåret är det min granne som skor under överinseende av hovslagare! Hon går nämligen med honom som lärling. Är jättenöjd med det upplägget, blir väldigt noga gjort och dessutom billigare;) .
På vintern när hon inte finns här anlitar jag utbildade hovslagare. De har ju ansvarsförsäkring omdet skulle gå snett!
Tidigare hade jag dock en väldigt duktig outbildad hovslagare.

Ser dock en risk med att de inte har samma kunskap, så jag kör nog på med mina utbildade

Jag har sedan flera år tillbaka ickeutbildade hovslagare. MEN de jag har, har flerårig erfarenhet av travhästar och dess skoning.
Min erfarenhet är att det ej är utbildningen som avgör kvaliten. Det är viljan att göra sitt bästa!!!
En anledning till,är att jag använder någon som var 4:e vecka kan lägga om skor är att
pengarna betyder en hel del.

Senast ändrad:

Jag har sedan flera år tillbaka ickeutbildade hovslagare. MEN de jag har, har flerårig erfarenhet av travhästar och dess skoning.
Min erfarenhet är att det ej är utbildningen som avgör kvaliten. Det är viljan att göra sitt bästa!!!

Jag instämmer. Min hovslagare är den bästa jag någonsin haft, och han är INTE utbildad. Dock har han många års erfarenhet.
Vart jag än kommer med mina hästar får jag frågan om vilken hovslagare jag anlitar, eftersom hästarnas hovar är så fina.

Jag har även sett motsatsen, dvs utbildade hovslagare som gjort usla jobb.

Immer

jag använder mig utav min sambo som skor sina egna hästar och massa andra .. Han har fått väldigt bra kritik från utbildade hovslagare ..Han har ca 40 kunder som han skor hos å alla är super nöjde . Jag själv tog honom för han hade gott ryckte och jag är super noga men min hästs fötter ... han skor minst lika bra som en utbildad ..

Nyfiken på om ni har utbildade hovslagare och vad ni tycker om den framtida legitimationen av hovlagare? Bra, dåligt?

Om ni inte har utbildade hovslagare, vad har ni för anledning?
Utbilade, varför väljer ni det?

:bump:

jag har två hovslagare just nu, en väldigt högt utbildad och en som aldrig varit på nån hovverkar kurs, han har lärt sig av sin pappa. Innan hade jag en annan som var utbildad och efter ett år såg INTE mina hästars hovar roliga ut, plus att han hellre tog en fajt med hästen istället för att bara ta det lugnt. Nu har jag han gamlingen som lärt sig av sin pappa och han är riktigt bra, han har hjälpt mig att få till hästarnas hovar igen och han är lugn och kommer bra överrens med hästarna.. Den andra jag har har jag bara kontakt med så jag kan få tips och han kollar över hovarna lite då och då...
Anledningen till att jag låter han outbildade hovslagaren verka är för att jag ser resultat, jag ser att hästarna ej är ömma och att dom verkar må bra. Jag tycker alla hästägare har en skyldighet att lära sig om hästarnas hovar så man själv vet när man hittat en bra hovslagare. Jag har varit på kurser men skulle aldrig våga verka mina hästar själv, visst att ja kan fila till ibland om det behövs men sen ja bytte hovslagare har adet aldrig funnit något behov. Jag vet inte vad jag gör när han går i pension...:cry:

Har en duktig tjej som är utbildad till den ena, och en kille (också utb.) till de andra.
En av dem "följde med hästen", när jag köpte den, kändes dumt att byta någon som uppenbarligen funkade. Den andra fick jag tag på via rekommendation.

En duktig hovis borde ju få sin legitimation utan större problem,
jag som kund berörs vad jag kan se inte nämnvärt.

Inom travet är det VÄLDIGT många som skor utan utbildning. Men, hade de ej gjort bra jobb hade de ej varit kvar. Travhästägarna hade ej accepterat att resultaten på banan blivit lidande pga dålig skoning.
Detta säger ju en del om outbildade.
Detta betyder ej att jag tycker att det alltid är ok med outbildade. De som gått skolan i Skara har lärt sig en hel del som outbildade missat. Skulle jag få en häst med behov av specialskoning, så skulle jag först kolla med min egen om h*n kan det, i annat fall ringa in en med erfarenhet på området.

Senast ändrad:

Inom travet är det VÄLDIGT många som skor utan utbildning. Men, hade de ej gjort bra jobb hade de ej varit kvar. Travhästägarna hade ej accepterat att resultaten på banan blivit lidande pga dålig skoning.
Detta säger ju en del om outbildade.
.

Jag har svårt att hålla med om detta då hästägarna sällan vet varför deras häst/hästar inte fungerar. Inom travet så har jag sett både det bästa och det sämsta i skoningsväg ibland hos mycket välrenomerade tränare.
Tyvärr så har många travtränare en mycket underlig uppfattning om hovens anatomi.
Många travhästar presterar mycket bra trots dålig skoning, dessa hade givetvis presterat bättre och hållt längre på korrekt balanserade hovar.
Det finns amerikanska undersökningar på hur många hästar som tas av banan för gott på grund av dålig skoning.
Dvs att hoven är verkad med lateral/medial, anterior/posterior obalans.
Jag kommer inte ihåg siffrorna men det var skrämmande statistik. Många senbräckningar/gaffelbandsskador hade kunnat undvikas om hästen varit korrekt skodd.

Vad jag sedan tycker om den framtida legitimeringen vet jag inte riktigt. Jag undrar hur man ska lösa det praktiskt. Jag tror inte många hästägare har förstått att det bara blir vi utbildade hovslagare som får sko hästar. Att det alltså på sikt kommer att vara olagligt för andra att sko. Prisbilden kommer troligtvis att förbättras något för oss hovisar:D

Jag instämmer. Min hovslagare är den bästa jag någonsin haft, och han är INTE utbildad. Dock har han många års erfarenhet.
Vart jag än kommer med mina hästar får jag frågan om vilken hovslagare jag anlitar, eftersom hästarnas hovar är så fina.

Jag har även sett motsatsen, dvs utbildade hovslagare som gjort usla jobb.

Immer

I framtiden kommer en hovis kunna bli av med sin legitimation om han inte sköter sitt jobb.

Ser det som en självklarhet att man anlitar en utbildad hovslagare som är medlem i hovslagar föreningen o innehar f-skattsedel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 900
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka