U-järn och boxgaller

T

Tokmamman

Nu har vi hittat drömponnyn så vi har nu bara några veckor på oss att göra stallet färdigt!:laugh:
så idag har jag två funderingar:
-Var hittar man U-järn? Ingen vi har ringt till säljer detta. Vore tacksam för länk!
-Kan man bygga boxgaller själv? Hur i sådant fall och hur gör man vid boxdörren?? Eller finns det någon som säljer dessa färdigt?
Hade helst haft öppna boxar utan galler, men vet inte om jag törs lita på den andra hästen som kommer stå hos oss. Tänk om den skulle prova att kliva över boxväggen!!:confused:

Sv: U-järn och boxgaller

Testa att ringa till en mekanisk verkstad. Gå in på eniro -> gula sidorna och sök mekanisk verkstad. Boxgaller är ganska enkelt att göra själv. Det gäller bara att kunna svetsa. Jag kan rekommendera rör istället för stänger som är genomgjutna. Svårt att förklara. Det ska vara hål i mitten. De blir mycket svårare att böja. Vi har fyrkantsrör som är borrade och i dessa är rören instoppade och fastsvetsade.

Du hittar U-profil (U-profil Liksidig)på BE-group, enklast är väl att kontrollera vad du har för mekanisk verstad nära dej som kan ta hem detta

Jag har svetsat väggar/dörr av 50x50x3 , då får du slipa ned plankorna lite som skall passas in i ramen . från 50mm till 46 mm, plankor som är 50 mm tjocka håller för rejäla sparkar om dom är på det humöret.

http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Stal_ror/Sortiment/Kallformade-profiler/

// Xeeexex :cool:

Ska ju såklart vara att man slipa ned plankorna från 50 mm till 44 mm och inget annat.Det går snabbt om man kör med en vinkelslip med sliprondell

//Xeexex :cool:

Hemma har vi gjort egna liggande boxgaller till väggar och stående fönstergaller, har dock öppna dörrar. Vägg-gallren har vi gjort av gamla järnrör (ca 5 cm i diameter) som vi fick av min farbror som haft dem liggande på en åker i en massa år. Dem sågade vi av i rätt längd och svetsade sedan fast plattjärn på ändarna. Gjorde sedan hål i plattjärnen och sen var det bara att skruva upp dem. Fönstergallren gjorde vi genom att skära av x-antal armeringsjärn i lämplig längd och sedan svetsa fast dem på plattjärn som sedan skruvades upp. Vart jättenöjd med resultatet och tog inte så lång tid att göra heller.

Liknande trådar

Anläggning Jag bygger nya boxar till mina stora hästar. Boxarna ska vara 4,20*4,40 eftersom de måtten passar bjälkarna som redan finns. Min make...
2
Svar
32
· Visningar
14 092
Senast: ponnymamma
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 289
Senast: Alexandra_W
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
W
Hästvård Hej, har snokat runt här på buke ett tag men aldrig postat ett inlägg tidigare, så hoppas att allt blir rätt nu :laugh: Det är så här...
Svar
15
· Visningar
1 345
Senast: ÄlskarSnobben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.