Boxgaller, rutnät eller klassiskt galler?

Sv: Boxgaller, rutnät eller klassiskt galler?

Och snart kanske vi får veta hur rejält vi faktiskt ska dimensionera boxväggar och galler för att känna oss säkra... (Visst är det roligt med lagar som kommer innan man utrett vad som är en rimlig nivå?)

Men detta (klippt från artikeln i länken ovan)
I ett tidigare pilotförsök med en sparksimulator med en hästsko som stötkropp har forskarna på LBT vid SLU i Alnarp, visat på riskerna med att hovar kan fastna i ett ”standardgaller” med stående rör medan ett motsvarande trådgaller (rutgaller) klarade över tre gånger större stötkraft utan att hoven fastnade. talar väl redan för att rutgaller borde bli standard istället för stående i alla fall? Alltså borde ingen som bygger nytt/bygger om välja stående galler alls?

Precis som du skriver i ditt senast inlägg (som jag såg nu) rutgaller eller inget alls verkar vara det säkraste

Senast ändrad:

Om jag inte minns fel så står det även i Bygga stall-bibeln att rutnätet tar upp mindre yta = släpper igenom mer ljus än liggande/stående galler. Ytterligare en fördel alltså.

Vi knatade iväg till 'bysmeden' med vår beställning och fick rutnätsgaller i ram att ha för fönster och mellan lösdriften och sjukboxen. De är kalasfina och bra och vi är helnöjda!

Vi hade inte standardarmeringsjärn iaf utan entjockare variant, men han svetsade dem i ett rutmönster, har ingen bild kvar från stallet och det är sålt, men blev godkänt i besiktningen, innan hade vi liggande långa galler, som jag tyckte var bra, men länsstyrelsen godkände inte dessa.
Det var eg bara en box jag ville ha galler på, med tanke på hingstar och så men det blev på alla sen, ut i stallgången blev det för att dn var smal, men jag hade bara boxar på en sida och då blev den godkänd, jag fick ju gott och väl plats emd speedcar i den så .

Varför ha galler överhuvudtaget? vi har det endast till hingstarna där det är risk för mer bråk. Annars har vi öppet så att hästarna kommer åt varandra.. de är ju ändå flockdjur och trivs bäst tillsammans, vilket många glömmer bort lite...
Jag skulle rekommendera att inte ha galler alls.

Varför ha galler överhuvudtaget? vi har det endast till hingstarna där det är risk för mer bråk. Annars har vi öppet så att hästarna kommer åt varandra.. de är ju ändå flockdjur och trivs bäst tillsammans, vilket många glömmer bort lite...
Jag skulle rekommendera att inte ha galler alls.

Ja visst det är det bästa men det är inte alltid det går ju. Dessutom bör man hur som helst ha galler för fönster. Eller har du någon annan lösning till just fönster? Håller på att ställa i ordning en ny box och där är det fönster som helst ska skydd av något slag

OK, här kommer en bild på några av dem. De är otvättade och ej nymålade (vi brukar rolla dem med vit rostskyddsfärg vid den årliga storstädningen) och bara i bakgrunden vid förra veckans fölning, men det kanske ger en hint om hur det kan se ut?

IMG_5739.jpg

Se ju jättebra ut :) Hur fäste ni ramen? Skulle hemskt gärna se fler bilder om du har

Jag knatade ut och tog ett par bilder helt enkelt - men jag vill återigen ursäkta mig för att det är ostädat!!! :o

Fönster och vägg mellan sjukbox/uppstallningsplats och lösdrift (den lilla trekanten som blir mellan galler och snedtak och som skulle kunna gå att kilas fast i är vi medvetna om och ska åtgärdas, är bäst att säga själv innan ngn nitisk bukefalist gör det!):
IMG_6050.jpg

Återigen väggen. Vi ville ha ett ställe som var helt utbrytningssäkert och beställde höga galler. (Hade vi haft ett stall med flera boxar istället så skulle vi bara gjort en ingallrad box och sedan kört helt utan galler!)
IMG_6053.jpg

Skjutdörren inklusive galler har smeden gjort också. Gallret går att ta bort.
IMG_6055.jpg

Det är förborrat hål i ramen så gallren är fästa i stolpar och fönsterkarm/vägg med skruv.

Senast ändrad:

Jag skulle varken våga ha "rutnätsgaller" eller gallerlöst till min häst. Helt enkelt för att jag har varit med om både skoarmar som fastnat och häst som hoppat ut/försökt hoppa ut ur boxen.
Har man bara barfotahästar är rutnät säkert bra men annars tror jag på ett rejält vanligt galler med relativt små mellanrum både säkerhetsmässigt och estetiskt.

jo jag har lyft ut en del hästar som hängt över väggen och då har det ändå varit en rätt hög vägg.. så beroende på häst så. Vi satte galler på en av örrarna när vi köpte en ettåring för att inte denna skulle hoppa ut om vi var ut och körde de andra, annars hade de gallret öppet alltid

KL
tack för alla svar.
Gallerlöst är inget alternativ eftersom jag har unghästar och oroliga nerviga stora hästar som försöker hoppa ut om de blir ensamma.

Jag fick pris från smeden, 18000 ex moms för rutnät till 2 boxar. Så idag är det inget alternativ, tyvärr.

Tråkigt att alla kör standardmått 3*3, det är ju på tok för litet för mina stora hästar. Min ponny står på 12 kvm.

Bygget går framåt iaf. Sidorna är 4,20*1,50. Fronten ex dörren 3 * 1,50. Dörren 125 * 135.

38494_410221164505_749409505_4771016_2504049_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka