Tystnadsplikt

I

ishbel

Jag hade ute en veterinär hos min förra häst som felbehandlade honom vid flera tillfällen (vilket jag förstod när jag senare tog ut en ny veterinär) och jag bad praktiskt taget henne att dra åt h*lvete när jag fick reda på hur hon behandlat honom.

Nu tänker nya ägaren ta ut denna veterinären till honom och veterinären har ljugit om hästen och sagt att han inte kan longeras (han har aldrig visats under longering med denna veterinären), att han sparkas (det gör han inte heller) osv. Får verkligen en veterinär ljuga? Och skulle det vari sant, får verkligen en veterinär prata om andra kunder och deras hästar? Journaler, är inte de sekretesslagda? Eller vad det nu heter.. :angel:

Jag är jätteorolig för att denna veterinären ska ljuga ihop något som inte är sant.

Sv: Tystnadsplikt

Veterinären får inte diskutera tidigare sjukdomshistorik utan din tillåtelse, om denne ändå gör det så har du möjlighet att göra en anmälan.

Va, skulle inte en veterinär få berätta en hästs sjukdomshistoria för hästens ägare???
Det var ngt nytt!
Naturligtvis får veterinären upplysa hästens ägare om och hur han behandlat hästen tidigare.

Det är som bilverkstaden inte skulle få tala om för mig, de reparationer den tidigare ägarengjort på bilen...

Nej, det får de faktiskt inte. De får heller inte lämna ut journaler och röntgenplåtar till andra än de som betalat för tjänsten.

Däremot kan de mycket väl diskutera andra aspekter än sjukdomshistoria med nya ägaren.

Tidigare sjukdomshistoria, hos tidigare ägare, det är inget nytt under solen.

jag vet inte, kan ju stämma men är rätt förvånande egentligen eftersom läkaretiken har ju inte med den saken att göra och den före ägaren sålt kreaturet och kan inte längre påverkas...om inte ngt lurt lurar i vassen.

Va det gäller rönkenplåtar så äger uppdragsgivaren dessa såsom han gör med alla fotografiska alster. Om inget annat avtalats (nu protesterar väl alla pressfotografer)

Förstår inte riktigt hur du kan ha missat detta, det har varit uppe för diskussion i alla facktidskrifter för rid-, trav- och galoppsport och även här.

Det är bara med dåvarande ägares uttryckliga medgivande veterinären får lämna ut historik.

---
Köparen väljer veterinär
Tänk på att säljarens veterinär har tystnadsplikt om hästens eventuella tidigare sjukdomar, om inte säljaren särskilt löser honom från den plikten.
---
http://www.agria.se/hast/artikel/hastbesiktning

Ovanstående artikel belyser en sida av problemet, d v s när man ska köpa häst. Men tystnadsplikten gäller oaktat om det är försäljning eller redan övertagen häst. Det ändras alltså inte bara för att man köper hästen ifråga.

Senast ändrad:

Jag tror dig, pysslar inte med hästar till vardags.
Har naturligtvis full förståelse för att en veterinär har tystnadsplikt gentemot utomstående.
Men tycker att en hästs ägare borde ha rätt till all information om kusen han äger.

Ska jag komma ihåg.
Man bör alltså ha ett tilläg i köpebrevet där alla tidigare ägare medger åtkomst av detta material.

Problemet är ju att man måste skriva detta avtal med varje tidigare ägare. Det går ju inte att Nutte som säljar hästen medger att Puttes journaler röjs (Putte ägde hästen innan Nutte).

Bara att snoka reda på tidigare ägare innan man köper hästen (d v s då historiken har betydelse för köpet) tar nog mer tid och energi än de flesta orkar lägga.

Som sagt jag tror dig,men håller du inte med om att det är lite skevt?
Här äger jag en häst och min veterinär vet ngt om den men får inte upplysa mig , ägaren till hästen?:confused:

Nej, det får de faktiskt inte. De får heller inte lämna ut journaler och röntgenplåtar till andra än de som betalat för tjänsten.

Däremot kan de mycket väl diskutera andra aspekter än sjukdomshistoria med nya ägaren.

Vår tidigare vet berättade att han på kliniken ibland fått in hästar som varit "stamkunder" där tidigare men nu har ny ägare. Han kan hästens sjukdomshistoria.

Enligt denne vet brukar han humma lite om att "hasen ser bekymmersam ut - vi kanske ska ta en plåt?" Väl medveten om att just den hästen har problem i just den leden....

Själv har jag råkat ut för att en köpare exportröntgade hästen och avstod köp pga plåtarna. När jag ville se dem var mitt enda alternativ att köpa loss dem. Jag fick alltså inte se plåtarna på min egen häst eftersom det inte var jag som betalat dem. Jag avstod, men lyckades så småningom få reda på var deras frågetecken satt. Röntgade då bara den leden och den var enligt annan, mer erfaren veterinär, helt u.a.

Det veterinären har sagt är att hästen är opålitlig, att han sparkas, inte kan longeras och att han är allmänt störig. Så pass störig att hon inte var säker på om hon ville ta sig an honom.

Inget av det hon sa stämmer. Det kan både jag och hästens nya ägare skriva under på. Han är världens gosigaste häst!

Nu bad jag henne dra åt pipsvängen på grund utav att hon felbehandlade honom. Detta var för 1 år sedan. Jag antar att hon inte vill ta sig an honom i och med att det är min förra häst men då kan man väl säga som det är istället för att ljuga om hästen.

Vad ska nya ägaren tro? Att hästen tidigare har varit ett monster när han i själva verket har varit snäll som ett lamm under hela sin uppväxt.

Det kan jag faktiskt inte se är något du kan köra vidare på. Det är ju upp till veterinären att ha sin uppfattning om hästen. Om det nu inte är något problem bör ju nuvarande ägare veta det - eller hur?

Om man då säger till veterinären att titta över djuret så är han väl skyldig att göra det.
Om han sedan tar betalt för undersökningar han vet inte behövs...hur går det att kombinera medveterinäretiken?

Ja, den nya ägaren har haft honom i snart 1 år och varken hon eller jag känner igen beskrivningen som veterinären lämnat om hästen. Men det var ändå onödigt av veterinären att springa runt och snacka strunt. Dålig stil. Och skulle hon fortsätta och dessutom berätta om gamla journaler, då tänker jag faktiskt anmäla henne för det är inte lagligt.

Att snacka skit är ju inte anmälningsbart, det är endast om veterinär brutit mot tysnadsplikten som anmälning kan ske. Det gäller ju bara att bevisa att det har skett.

Kan bli svårbevisat om det bara sker muntligt. Jag rekommenderar dig nog att lägga tid och energi på viktigare saker, det verkar ju inte som det egentligen har någon betydelse. Ägaren känner hästen, du vet vad som är sant.

Alla kliniker verkar inte så noga med det. Har nyligen haft min häst ute på foder och under den tiden blev hon röntgad 2 gånger (första besök + åb) och sedan var vi och röntgade henne igen i maj när vi tagit hem henne (ännu ett åb). Eftersom min veterinär hemma behövde de tidigare plåtarna för att kunna se om det blivit bättre så ringde vi till kliniken som fodervärden varit på och sa att vi ville ha plåtarna. Inga problem trots att vi inte betalat ett öre för dem.

Å andra sidan ägde jag ju hästen när hon röntgades första, andra och tredje gången och gör det fortfarande, kanske hade det betydelse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 214
Senast: Skywalker
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 354
Senast: mmbot
·
Hästhantering Hej! Mitt lilla sto är kort och gott lite svår att longera. Hon har stått i sjukhage nu sedan i juli pga inflammation i hoven, men...
Svar
16
· Visningar
3 317
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 420
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka