Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag tänkte det också, en första förutsättning för att en hund ska kunna vara fällfri är väl att den är strävhårig eller krullpälsad (finns det nåt bättre ord för det? ), tror inte jag känner till nån ras som är släthårig eller långhårig som inte fäller?Har funderat lite på det där med fällning och hur olika begreppet tycks tolkas.
Jag har två hundar med sträv päls som ska trimmas (dvärgschnauzer). De fäller inte i den mening att de släpper massvis av vassa små hårstrån som fastnar i allt (typ som dalmatiner eller släthårig jack russell). Inte heller släpper de päls som fastnar på kläder men som är lätt att borsta av (typ som en cocker spaniel eller golden). Likaså släpper de inte små bollar som gärna lägger sig i hörn (typ som vissa spetsar gör).
Men visst fasen hittar jag både ett och annat hundhår inomhus. Det är ofrånkomligt när man har hund. Det är däremot enormt stor skillnad mot riktiga fällraser som schäfer, labrador, rottis eller polarhundar som i mitt tycke fäller nåt alldeles vansinnigt mycket.
De hundraser som jag upplever släpper ifrån sig allra minst, om ens något, är krullhåriga raser som pudel o lagotto.
Nej det tror inte jag heller finns. Däremot har jag förstått att det finns vissa släthåriga raser generellt fäller mindre bla. Staff och Basenji. Jag känner egentligen bara en staff och han fäller minimalt. Å andra sidan badar ägaren honom ganska ofta och då lossnar en del päls.Ja, jag tänkte det också, en första förutsättning för att en hund ska kunna vara fällfri är väl att den är strävhårig eller krullpälsad (finns det nåt bättre ord för det? ), tror inte jag känner till nån ras som är släthårig eller långhårig som inte fäller?
Ja, jag tänkte det också, en första förutsättning för att en hund ska kunna vara fällfri är väl att den är strävhårig eller krullpälsad (finns det nåt bättre ord för det? ), tror inte jag känner till nån ras som är släthårig eller långhårig som inte fäller?
Finns fällfria raser med hår, bland annat pudel och Bichonerna.Vill min ha helt fällfria raser så får man skaffa nakenhund, typ american hairless terrier eller xolo..chikvento eller hur det nu uttalas
Inte ens den nakna chinese crested är helt hårlös. Svärföräldrarna hade en ursöt sådan hane för några år sedan men han hade hår på öron, tassar och svans.
Fäller pommarna mindre i strukturen eller bara för att de är mindre sas?Haha NEJ!
En spets skäller och fäller
Möjligtvis pomme då, den fäller inte så mycket men å andra sidan är den inte så stor heller.
Stämmer verkligen det