tysk jaktterrier

I

Ida Laigar

hej.
Jag och min sambo har en tysk jaktterrier som snart blir ett. Främst ska han vara jakt hund åt min sambo men jag vill ju att det ska fungera hemma i vardagen också. Har förstått att terrier (och kanske framförallt tyskar) är / kan vara lite svåra att tas med.

Vi har löst de flesta av våra problem men det kan vara kul att höra om andras erfarenheter av rasen och dessutom kul att jämföra kort eftersom de är så olika exterör.

ps. håller på att lär mig lägga upp bilder så det kommer snart.ds

mvh
ida
 
Sv: tysk jaktterrier

*puttar*
ingen som har några erfarenheter att dela med sig...
 
Sv: tysk jaktterrier

Hej!

Min familj hade en tysk jakt terrier för några år sen.
En väldigt speciell hund, mkt skärpa. Inte direkt ngn familje hund, snarare en jaktmaskin!

Min familj jagade rådjur, hjort och vildsvin med honom.

Jag gillade honom aldrig, jag tyckte att han var på tok för vass!
 
Sv: tysk jaktterrier

Terriers överlag är inte "svåra att tas med" men de terriers som används till jakt är ju av naturliga orsaker betydligt skarpare än "vanliga sällskapsterriers".

Min egen personliga erfarenhet av tyska jaktteriers är inte odelat positiv.
De är oftast bra jakthundar med bra skärpa och ett tufft temperament vilket för jaktens del är en fördel oftast, men i familjelivet kan (obs inte alltid så) samma skärpa och temperament ställa till en del problem.

För mig personligen går den rasen bort just pg av temeramentet och skärpan.
 
Sv: tysk jaktterrier

Min mamma hade en tysk som hon tyvärr blev tvungen att ta bort -03. Han användes under älgjakten och därimellan var han en underbar familjehund :) Kanonbra med barn men p.g.a. jaktinstinkten gick han inte att ha lös..
 
Sv: tysk jaktterrier

oki tack...

menade såklart inte alla teriers utan framförallt jatktterriers.

är det någon som har några övningar för att få mig att få mer kontroll och högre rang då jag inte är med och jagar. Han fungerar ganska bra inne men när vi är ute har han så mycket annat han är intresserad av...

Vore kul m lite bilder.
 
Sv: tysk jaktterrier

Jag har en korsning med TJT i. Just nu har jag inte tid att svara, men jag kan skriva mer sen om hur vårt liv funkar.

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

Så...

TJT är nog den mest lättolkade av alla raser, de talar nämligen tydligt om vad de tycker om saker och ting :crazy:

Min tös är nu 10 år, men är hälften Border terrier, dock har hon en hel del klara TJT-sidor. Som exempel kan jag ta att hon är väldigt "pratig" och har lätt till morr och skall, hon morrar gärna i trängda situationer utan att mena något mer med det. Men om man jämför med mina andra hundar så har hon väldigt låg bittröskel.

Jag har faktiskt gjort så att jag har "behandlat henne med respekt". Det är svårt det där, för en sån här hund måste ha förtroende och en relation med sin ägare, de saknar ex. "will-to-please" och gör ytterst lite som de inte får ut någonting ur själv.

Jag har tränat min hund supermycket, la jättemycket tid och energi på henne som ung och byggde upp vår relation. Vi har tränat och tävlat mycket agility och hon är en riktigt stjärna, det är en sport hon gillar och där även hennes självständighet kan vara en fördel, jag kan styra henne på många meters avstånd utan problem. Det har gjort att jag är störst i hennes ögon, det är trots allt jag som tar henne till planen och som tar henne till jakten. Det är jag som tar intiativ till allt kul.

Man kan inte försöka dominera en sån här hund utan att veta vad man sysslar med, de slutar med att de totalignorerar en. Jag var bara 11 år när jag fick henne och hade abslout ingen kunskap att gå i fight med henne, så jag gjorde på mitt sätt och fick en ytterst trevlig hund.

Vi har haft vissa strider, ett tag hade hon halvrabies och skulle göra upp med andra dominanta tikar, men vi hade en diskussion och det gick över.

Vissa saker accepterar jag, som att hon morrar när jag klipper hennes klor, eller att hon morrar när jag lyfter henne. Jag vet hennes gränser och känner henne så väl att jag bara struntar i det.

Hon är en stor personlighet den hunden, smart och företagssam och jag skulle inte byta bort henne för något.

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

Jag är rädd att om jag låter honom hållas i vissa situationer kommer han ta över mer och mer...

Vill ställa ut honom för att få upp ett ev. avelsvärde på honom men jag vågar inte eftersom jag är rädd vad han kommer göra mot dommaren... hos veterinären har han aldrig sagt ett knyst men jag litar inte på honom alls. vad händer om han skulle morra åt dommaren?

monstret:
http://www.pixbox.se/pic_show_id7861711.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id7861715.html
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tysk jaktterrier

Ni har inte funderat på att gå en kurs med hunden? Både den och du verkar behöva få hjälp av ett proffs.

Har ni skaffat hunden till jakt?

Om du inte litar på hunden så är det dags att söka hjälp, de har rätt låg morr/bittröskel, men det ska gå att lita på dem ändå.

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

Såg bilderna och fattade att han redan är injagad ;)

Jag tror fullt på att du ska göra dig nödvändig för hunden, hur är han med husse?

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

alltså jag litar på honom med mig det är med andra människor som jag inte vet hur de skulle reagera om han morrar...

Han lyssnar bättre på husse absolut, det är ju han som är ledaren o jagar med honom osv. men sen är han otroligt bytesmedveten o släpper inte fram folk til byten till o m husse ibland. Men just den biten i jakten känner både jag och min sambo att vi kan leva med då alla som jagar med honom är medvetna om detta.

vi har såklart tänkt gå en kurs. Men det är ju som med allt annat just tiden. har mycket mer tid nu är tididgare så kanske nu til våren.
 
Sv: tysk jaktterrier

Jag är rädd att om jag låter honom hållas i vissa situationer kommer han ta över mer och mer...

Vill ställa ut honom för att få upp ett ev. avelsvärde på honom men jag vågar inte eftersom jag är rädd vad han kommer göra mot dommaren... hos veterinären har han aldrig sagt ett knyst men jag litar inte på honom alls. vad händer om han skulle morra åt dommaren?

monstret:
http://www.pixbox.se/pic_show_id7861711.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id7861715.html


På mig låter det som om du skulle behöva gå en kurs med hunden.
Tex en lydnadskurs.. Där får du lära dig om hundar i allmänhet och uppfostringen av dessa. En jakthund skall vara uppfostrad till att kunna umgås med människor. Bara för att den är skarp i jakten är inte liktydigt med att man måste tolerera skärpa i andra situationer.

Terrier är generellt ganska skarpa. TJT har lite mer av denna skärpa också det generellt... Men skarpa jakthundar behöver inte med automatik vara skarpa mot människor.. Det är en uppfostringsfråga.. Vad är tillåtet och vad är inte tillåtet... Tydliga gränser och klara regler.

Själv har jag en mycket skarp terrier hemma... Hon är skarp mot allt som går på fyra ben... "Går det på fyra ben så går det att döda" Gäller även andra hundar. Men mot människor är hon gudasnäll... Hon har från början fått lära sig hur man uppför sig...
 
Sv: tysk jaktterrier

Jag hade iofs inte tolererat bytesmedvetenheten heller, har sett alldeles för många hundar som blivit skadade vid jakt pga det...

Sen tror jag också att ni inte ska vara rädda att gå i fight med en sån hund. Han är trots allt rätt så liten och "lätthanterligt" (handtaget i nackskinnet är alldeles utmärkt) och vara väldigt konsekventa.

Min lilla jagade gärna våra höns när hon var ung, inte om de gick lugnt förbi, men skulle de råka springa så for hon efter som en tok. Så jag vet inte hur många gånger jag riste henne i nackskinnet då och hon gör det inte längre, dock är katterna en omöjlighet att låta bli eftersom min pappa har hetsat henne mot dem.

Så undvik att plocka fram mer hos honom än ni kan hantera...

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

Jo visst har det med min( vår) uppfostran att göra.

han är väldigt snäll oftast men ibland är det som om han inte förstår själv varför han morrar. framförallt när han är trött eller jag ska rycka honom/ klipa klor osv...
Vi har tränat på dessa saker sen han var väldigt liten. Vi är väldigt tydliga, och jag är alltdi konsekvent just för att jag har fått berättat för mig att många hundar ur den här rasen kan bli lite jobbiga.
har fått höra från flera håll, av människor som haft med tjt att göra att han är en av de "värsta" de träffat...

Men vissa stunder vill jag bara äta upp honom för att han är så söt...
 
Sv: tysk jaktterrier

har fått höra från flera håll, av människor som haft med tjt att göra att han är en av de "värsta" de träffat...

Fast TJT har också oförtjänt dåligt rykte och folk vill gärna spä på dålig uppfostran (sorry) med att påstå sånt "för det är en tysk".

//E
 
Sv: tysk jaktterrier

alltså bytesmedvetenheten jag pratar om gäller inte levande djur utan mer när något är fällt tycker han att det är hans...

självklart är detta inte något vi uppskattar men det är ett mindre problem då aa som är närvarande vid jakten vet om det. dessutom är det oftast bara att inte låta honom gå fram till bytet, då är allt lugnt
 
Sv: tysk jaktterrier

Fast TJT har också oförtjänt dåligt rykte och folk vill gärna spä på dålig uppfostran (sorry) med att påstå sånt "för det är en tysk".

//E

ja det har jag förstått för han är mycket trevligare än va de flesta försökte intala mig att han skulle bli.

men det finns vissa saker jag inte förstår, han kan koma fram till en, slänga sig på rygg o vill att man ska klia honom i ljumsklen. när man har gjort det et tag då morrar han... sånt förstår jag inte!?!?
 
Sv: tysk jaktterrier

alltså bytesmedvetenheten jag pratar om gäller inte levande djur utan mer när något är fällt tycker han att det är hans...

självklart är detta inte något vi uppskattar men det är ett mindre problem då aa som är närvarande vid jakten vet om det. dessutom är det oftast bara att inte låta honom gå fram till bytet, då är allt lugnt

Det fetmarkerade håller jag inte alls med om faktsikt.

Jag anser att där har ni ett stort problem, som ni bör träna bort!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 392
Senast: lizan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp