Typa upp transport

Anna-KarinO

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp här! Jag skulle vilja ändra totalvikten på min hästtransport från 1360 till 1500. Hur går jag tillväga? Min transport är från -04 och av ett märke som gått i konkurs (Sluis). Hade inne transporten på reparation och bad dem fixa det men de fick inte tag på rätt intyg från tillverkaren. Finns det något annat sätt man kan göra det?

Som jag förstått det hänger det helt på tillverkarens välvilja att ta fram dokument. Finns det inget företag som tagit över några "rester" efter Sluis?

Som jag förstått det hänger det helt på tillverkarens välvilja att ta fram dokument. Finns det inget företag som tagit över några "rester" efter Sluis?
Vet faktiskt inte, har försökt googla men min tyska är lite begränsad..
Men det går inte att be någon annan firma ta fram intygen?

Pappren som ska fram ska väl garantera att släpet är byggt för högre belastning, det är ju svårt för någon annan än tillverkaren att göra.

Det är inte säkert att det går. Grunden är att det en gång haft totalvikt 1500 kg och att det går att få fram intyg. Det kommer nog att bli extremt svårt.

Det får du nog ta med bilprovningen. Byta axlar och bromsar är ju ett dyrt projekt, är det inte lättare att byta transport?

När man väger ner ett släp gör man en förändring, t ex byter handske och/eller däck. När man väger upp släpet ändrar man tillbaka (handske och/eller däck) samt tar med ett intyg som visar att hela konstruktionen är avsedd för aktuell vikt.

Utan detta - ingen ändring.

Jag ville väga upp mitt släp för några år sedan men Åf sa att är släpet äldre än 10 år är det i stort sett omöjligt då tillverkaren inte vill eller kan garantera släpets hållbarhet för den tyngre vikten på ett så gammalt släp. Typ så..

Åh, det va inte bra.. Vet att släpet har typats ner innan och hade hoppats på att det då enkelt skulle kunna typas upp igen. Men får fortsätta köra på marginalerna istället.

Åh, det va inte bra.. Vet att släpet har typats ner innan och hade hoppats på att det då enkelt skulle kunna typas upp igen. Men får fortsätta köra på marginalerna istället.

Vi fick sälja ett av släpen för att det inte gick att väga upp. Jag tog BE och ville väga upp det till originalvikt, men trots att det var ett Brenderup (på den tiden märket fanns) och vi känner GA väl, gick det inte att få fram intygen. Släpet var dessutom hyggligt nytt.

Slutade med att vi sålde det och köpte ett Boj som vi direkt vägde upp till ursprungsvikt utan problem. Vi fick byta handske och däck.

Kanske dum fråga men hur går det till om de väger ekipaget? Plockar man ur lasten och väger alla delar för sig eller kollar man bara på den totala vikten av ekipaget?

Det är en pappersprodukt, dock måste de kontrollera förändringen (alltså i vårt fall handske och däck). I vårt fall vägde de inte transporten ö h t, utan kontrollerade idnr mot intyget, att vi gjort förändring och att allt annat var OK.

Vi fick sälja ett av släpen för att det inte gick att väga upp. Jag tog BE och ville väga upp det till originalvikt, men trots att det var ett Brenderup (på den tiden märket fanns) och vi känner GA väl, gick det inte att få fram intygen. Släpet var dessutom hyggligt nytt.

Slutade med att vi sålde det och köpte ett Boj som vi direkt vägde upp till ursprungsvikt utan problem. Vi fick byta handske och däck.

Mitt var oxå ett Brenderup... På klippansläp står det att man kan väga upp ändå från årsmodell 98

Så egentligen kan man se till att göra släpet väldigt lätt om man har lite marginaler? Ta ut onödig inredning å ha sadeln och sånt i bilen?

Tänkte alltså när polisen gör kontroller av släpekipage, har hört at de ibland väger men hur går det till?

Antingen har de kontrollen vid vågplats, eller så får man köra med dem till vågplats. Om de inte har med sig den portabla vågen som är som A4-papper som du kör upp på. Snabbt sätt att bli av med körkortet om man kör över bilens begränsning för behörigheten.

Det fnns lite olika vågar, de fasta jag sett på kontrollplatser, ser ut något liknande den här:
tamtron_betongvag_lastbil_med_slap_web.jpg

Nästan så man skulle kunna säga att man kör upp på en betongremsa och den är vågen.
Hittar ingen bra bild på hur de portabla ser ut.

Finns lite att läsa här angående vägning:
https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP335_1_RPSFS2011_5.pdf

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 337
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar