Typ av skor stål / alu

M

Mrs LunaTanten

Använder hopphästar aluminiumskor överhuvudtaget?

Varför verkar det som att stålskor används mest inom hoppningen.
Aluminiumskor borde väl vara bättre då de är lättare i vikt????

Hur ofta kör ni med /byter ni som är aktiva broddar på tävlingsskorna ?

Sv: Typ av skor stål / alu

Det är väl så att aluminium slits väldigt fort så då får man sko om jätteofta. Viktmässigt spelar det nog ingen större roll.

Min häst fick lättmetall skor bak, jag kan faktiskt inte säga om det var rent aluminium eller någon annan blandning. De vägde i alla fall betydligt mindre.

Den här hästen sliter sina skor obetydligt trots ganska mycket ridning på grusvägar och mycket skritt på asfalt. Hovslagare kunde oftast lägga om bakskorna minst en gång ibland två. så det är lite olika från häst till häst

Aluskor är dyrare, är nog därför..

Jag har haft en uppsättningen isbrodd som höll i åtminstone 5 år (fortfarande ej utslitna men används ej nu, har ingen häst). Har köpt nya is broddar som höll kanske 1 säsong max. Men detta är ju isbrodd så då slits piggen ner. Gräsbrodd kan man ha länge.

Under mina akitva tävlingsår hade jag stålskor under vinterhalvåret. Sen aluminium under sommaren.. Som byttes för varje gång, eller varannan när hästen verkades..

Broddar, sätter man väl i efter banans underlag. Alltså torde det betyda att dom byts/ sätts i för tillfälle??

Det var några elitryttare som testade alu-skor för några år sedan men då höll iaf inte skorna för påfrestningarna i landningarna. Skorna deformerades vid nedslagen (man säger ju att det är ungefär 2 tons belastning på den hoven som först tar i marken efter ett hinder) så då byttes det iaf raskt tillbaka till järnskor.

Ang. den minskade vikten så är den nog ganska försumbar när det gäller hopphästar. Har du inte sett alla rundnätta gubbar med några trivselkilo för mycket :angel: som skuttar runt i världscupen? ;) Där gör nog ett par 100 gram mer eller mindre på hästarnas skor inte någon större skillnad. Det går ju inte riktigt att jämföra med trav eller galopp där alla tävlar med ganska lik utrustning, i hoppningen slänger man ju på extra utrustning till höger och vänster utan att tänka på den extra vikten och vissa hästar har ju tom bakbensskydd med blytyngder i för att förändra bakbenstekniken.

Ang. broddar så brukar man inte ha broddar i mellan tävlingarna utan man skruvar i och ur broddarna på tävlingsplatsen och väljer typ av brodd efter underlaget för dagen.

Aluminiumskor är väldigt mjuka, de håller inte att rida på och skyddar hoven dåligt. Jag tycker dom är helt värdelösa att rida på, och tror inte heller den vikten gör nån som helst skillnad.

Dessutom är dom dyrare. Jag tror fö själv att aluskorna är en del av förklaringen tlll att många fullblod från banan har sköra hovar ett tag framåt, (brukar bli bättre om man sköter dem) dels genetiskt, men även dels alla skobyten, dels aluskorna. Men det är bara vad jag tror har inte vetenskapliga bevis. Ingen aning om hur det är för travare.

AHHA! Därför jag inte ser det idag då! Har skänkt det en tanke någon enstaka gång när jag varit åskådare på tävling och fått för mig att spana in pjucken på ekipagen.. :)

OT
Jag hade ett fullblod som inte gått löp öht och hade världens sämsta hovkvalité och det slutade med att hon inte kunde skos öht utan fick gå på grönbete utan dojjor på fötterna och då använde vi bara järnskor och fick sko var4-5 vecka så de inte trillade av av sig själva. fötterna var som kex. så det är nog mest genetiskt.

Använder hopphästar aluminiumskor överhuvudtaget?

Varför verkar det som att stålskor används mest inom hoppningen.
Aluminiumskor borde väl vara bättre då de är lättare i vikt????

Hur ofta kör ni med /byter ni som är aktiva broddar på tävlingsskorna ?

Jag hade verkligen hoppats att något sådant inte ens existerade. Aluminium är ett gift för naturen och det påverkar djur och människor på ett sådant sätt att det sätter sig i fettlagren hos dessa individer. Efter ett tag när det samlats tillräckligt mycket metall i kroppen kan man utveckla sjukdomar såsom demens och annat otrevligt.
Så använd INTE aluminiumskor, för miljöns, djurens och oss människors skull!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023