typ av häst till AR?

Ör_Hjalmur

Trådstartare
hej jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med? jag är en 18 årig tjej och jag har länge varit intresserad av AR och kommer så småning om att prova på detta:)snart hoppas jag.

-Men Jag går dessutom i häst köpartankar,men har igen aning om vad för sortshäst ja vill ha. Vad för typ av ras passar till AR? (de är ju en dröm att lite seanre köpa en P.R:E el Lusitano)

-Är det bättre att skaffa något yngre häst, så man kan lära sig och hästen tsm?

-är arab en passande ras? welsh cob? ge förslag och motivera gärna

-söker även tips på faktaböcker

tacksam för en hjälpande hand

Sv: typ av häst till AR?

hej jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med? jag är en 18 årig tjej och jag har länge varit intresserad av AR och kommer så småning om att prova på detta:)snart hoppas jag.

-Men Jag går dessutom i häst köpartankar,men har igen aning om vad för sortshäst ja vill ha. Vad för typ av ras passar till AR? (de är ju en dröm att lite seanre köpa en P.R:E el Lusitano)

tacksam för en hjälpande hand

Det beror ju på hur och varför du vill inrikta dig på just "AR-skolan".

Vill du rida AR för AR:s skull, och snabbt komma till samling och skolor ovan mark bör du kanske skaffa dig en ras som har lätt för sådant. T.ex. PRE, lipizzaner och liknande.

Vill du rida AR för att träna din häst så spelar rasen ingen roll, då utbildar du den häst du har efter dess egna förutsättningar.

Själv började jag inte med AR (-inspirerat. Är knappast renlärig...;)) för sakens skull, utan för att det är ett ridsätt som passar min hjärna och för att det passade min dåvarande travare väldigt bra.
Nu har jag ett halvblod, och förutsättningarna ser helt annorlunda ut, men tänket passar fortfarande.

Jag tycker snarare du ska fundera på vilken sorts häst som passar för dig - din "storlek", ditt eget temprament och din "utbildningsståndpunkt".

Tror säkert att de flesta hästraser kan passa för AR - det viktigaste är att hitta en häst man passar bra ihop med och som man gillar.

Håller helt med.

Köp en häst du gillar och som du kommer trivas med det är det viktigaste.
Alla hästar passar ju för AR och på kurser är man välkommen med alla raser.

/T

Håller med Pinky. Fråga dig först - vill du nå "framgång" inom den ridningen och ha en häst att komma långt med resultatmässigt så skaffa en häst med lätt för samling och som redan är bra grundskolad så får du inte riktigt lika lång väg att gå.
Men nu är det ju så att det eg. inte ska finnas "tävlingsambitioner" inom AR och att man kan lära sig väldigt mycket av att ha mycket att jobba med. Hästen är inte till för dressyrens skull utan dressyren är till för hästen.
Finns det andra ridstilar du är intresserad av? Någon särskild typ av häst du gillar? Isåfall kan man söka efter en som redan är utbildad en del inom det området och successivt skola om även till AR.
Annars - välj den häst du faller för! :)
Men var beredd på att vilken häst du än väljer (som inte redan kommit en bit inom AR vilket det inte brukar finnas så många till salu) så kommer du ändå få börja från scratch. Dels för att skola DIG (mycket känsla!) och dels för att det kan krävas en del omskolning innan hästen förstår det nya tänket och nya hjälperna.

Å ena sidan tycker jag själv att jag varit dum som valt outbildade hästar varje gång som man liksom börjat på minus med. Å andra sidan så lär man sig väldigt mycket av det och om man kan fokusera på ens egen och hästens utveckling istället för att jämföra sig med andra blir det där man lyckas åstakomma minst lika mycket värt! :)
Tänk dock på att välja svårighetsgrad på hästen utifrån vad du känner att du klarar av. Har du inte erfarenhet av unghästar eller åtminstone stor erfarenhet av hästar sen tidigare så skaffa en äldre stabil häst istället. Är du inte hyfsat trygg i dig själv så skaffa inte ett nervvrak, är du inte redan en skicklig hästmänniska så skaffa inte en aggressiv häst osv! :p

Nu vill jag inte säga att jag rider AR, men kanske något åt det hållet...
Varför vänta med att köpa PRE eller lusitano, om det är det du verkligen vill ha? Det är inte en omöjlighet! Om du tänker dig att du ska växa ihop med hästen kommer det att ta många år, då är det bättre att spara till det man VERKLIGEN vill ha istället för att nöja sig med hälften. Jag sparade ett extra år och gav mig inte, min pålle ska jag ha i resten av hans liv. Och jag lovar! Det ÄR värt det! ;) Nu behvöer jag aldrig känna skuldkänslor som: "ja-ja, snart kommer dagen då jag ska köpa min drömhäst, men du får duga så länge."
Ush, vilken magknip jag skulle ha...:(

Men man ska inte tro att man kan åka på en räkmacka för att man har en iberisk häst (nykastrerad dessutom). De kräver ganska mycket av en, mer än jag trodde faktiskt :crazy:. Modiga och stålta hästar, med mycket egen vilja.
Hmm, det gjorde jag -men det är nog inte något jag rekomenderar. För min del var det inte meningen att det skulle bli en såå ung häst. Jag tittade på 6-åringar, men så dök Han upp. Så det blev en 3,5 åring. Kanske därför jag säger att det inte är helt enkelt att ha en iberisk rackare??

Ska du lära dig ett nytt sätt att rida så lär du dig mycket fortare på en stabilare häst. Den har (oftast) överseende med dina fel och brister. En unghäst kan lära in "fel" istället och då är det lite jobbigare att förändra sen. Det är inte sällan vi kan få förvirring, för att jag inte vet vad jag sysslar med :crazy:
En äldre häst har balansen (oftast), hittar inte på lika mycket hyss, är lugnare, har inte växtperioder, har inte trotsperioder, kan känna lugnet, har längre koncentrationsspann, äter inte på allt och alla osv. osv.

Jag erkänner att jag varvar mina "gamla" ridkunskaper med mina nya, för att vi inte ska kantra helt - något jag kännt varit på vippen ibland när jag inte riktigt fattat allt (ex 3+1 fattningen). Min stackars pålle får lida för att jag ska lära mig, och ibland tycker jag synd om honom - men han är en tuffing som står ut :p
Jag varvar därför tränsbett- och stångridning. Jag lär honom något i tränsbettet, och han lär mig något i stången. Det viktigaste är ändå att hitta varandra och hitta till snabb komunikation.
För att rida AR är rasen eg oviktig tror jag. Välj den HÄST du gillar och kommer överens med. Jag tror personlighet eg är det viktigaste.

Kolla in den nålade tråden... FAQ:en.

Lycka till! Och nöj dig inte med hälften, med tålamod kan du få allt! :banana:

För att låta väldigt flummig så har jag, efter en hel massa hästar i min ägo, kommit fram till att det man först och främst ska gå efter är - personkemi. Om man måste kämpa för att "tycka om" djuret, eller om man känner att "ja, fysiskt är den ju rätt men i övrigt, njae..." så är det FEL och kommer aldrig bli "bra" ridmässigt heller.

De mäktigaste ekipage att beskåda är inte de som gör allt tekniskt bra. Det är de som liksom sammansmälter i ryggrad-"arna" och verkar vara en enda enhet, och det här bekommer inte bara på fysiska förutsättningar, utan minst lika mycket på hur väl man "passar ihop" på alla andra plan också, och hur mycket man tycker om varandra och att jobba ihop... Kärlek helt enkelt :D :love:

Så det så!

Jag tror att AR är så himla trevligt för vi som håller på med det älskar verkligen våra hästar. Jag tycker att det är det som är den springande punkten alla verkligen älskar sina hästar. Jag har varit på kurser både som fotfolk och ridande och överallt kan man se detta. Själv hade jag ett halvblod från början men hon blev skadad och senare utdömd. Innan hon försvann hann jag skaffa mig en bruksnordis, en riktig koloss tyckte jag från början och så himla go och döm om min förvåning när det visade sig att hon var ju som klippt och skuren för det här. Hon är smidig som en katt och dansar fram på ridbanan. :) Och då hbl blev utdömd så var valet ganska enkelt när sällskap till nordisen skulle inhandlas. Nu råkade det bli ett kallblod av travartyp istället men jag känner att jag har hittat hem med den här rasen och sen att ridningen passar oss är ju bara en extra bonus.

Men alla raser finns nästan representerade på AR kurser och det är ju det som gör det så spännande och roligt. Och som sagt med risk för att verka tjatig jag tror också att vi har så roligt pga eller rättare sagt tack vare att vi tycker om våra hästar för den dom är inte för vad dom har presterat eller ev kan prestera (därmed inte sagt att alla inom övrig ridning tänker så).

Om det verkligen är en PRE eller Lusitano som du håller närmast hjärtat ser jag ingen anledning till att köpa något annat så länge, köp det du vill ha om du tror att rasen passar dig. Rid och ha kul.:banana:

"Dressyren för hästen, inte hästen för dressyren" så ser jag det. Vilken häst som helst med andra ord :) sen har ju vissa hästar lättare för samling osv än andra. Eftersom man inte tävlar i AR så behövs det väl ingen speciell häst som inom den moderna dressyren där man helst vill ha halvblodshästar...
Det beror väl på tycke och smak :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 313
Senast: karini
·
F
Träning Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
Svar
6
· Visningar
1 743
Senast: Carolrita
·
F
Hästvård Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
2
Svar
22
· Visningar
2 569
Senast: FloJoSpin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd