Sv: typ av häst till AR?
Nu vill jag inte säga att jag rider AR, men kanske något åt det hållet...
-Men Jag går dessutom i häst köpartankar,men har igen aning om vad för sortshäst ja vill ha. Vad för typ av ras passar till AR? (de är ju en dröm att lite seanre köpa en P.R:E el Lusitano)
Varför vänta med att köpa PRE eller lusitano, om det är det du verkligen vill ha? Det är inte en omöjlighet! Om du tänker dig att du ska växa ihop med hästen kommer det att ta många år, då är det bättre att spara till det man VERKLIGEN vill ha istället för att nöja sig med hälften. Jag sparade ett extra år och gav mig inte, min pålle ska jag ha i resten av hans liv. Och jag lovar! Det ÄR värt det!
Nu behvöer jag aldrig känna skuldkänslor som: "ja-ja, snart kommer dagen då jag ska köpa min drömhäst, men du får duga så länge."
Ush, vilken magknip jag skulle ha...
Men man ska inte tro att man kan åka på en räkmacka för att man har en iberisk häst (nykastrerad dessutom). De kräver ganska mycket av en, mer än jag trodde faktiskt
. Modiga och stålta hästar, med mycket egen vilja.
-Är det bättre att skaffa något yngre häst, så man kan lära sig och hästen tsm?
Hmm, det gjorde jag -men det är nog inte något jag rekomenderar. För min del var det inte meningen att det skulle bli en såå ung häst. Jag tittade på 6-åringar, men så dök Han upp. Så det blev en 3,5 åring. Kanske därför jag säger att det inte är helt enkelt att ha en iberisk rackare??
Ska du lära dig ett nytt sätt att rida så lär du dig mycket fortare på en stabilare häst. Den har (oftast) överseende med dina fel och brister. En unghäst kan lära in "fel" istället och då är det lite jobbigare att förändra sen. Det är inte sällan vi kan få förvirring, för att jag inte vet vad jag sysslar med
En äldre häst har balansen (oftast), hittar inte på lika mycket hyss, är lugnare, har inte växtperioder, har inte trotsperioder, kan känna lugnet, har längre koncentrationsspann, äter inte på allt och alla osv. osv.
Jag erkänner att jag varvar mina "gamla" ridkunskaper med mina nya, för att vi inte ska kantra helt - något jag kännt varit på vippen ibland när jag inte riktigt fattat allt (ex 3+1 fattningen). Min stackars pålle får lida för att jag ska lära mig, och ibland tycker jag synd om honom - men han är en tuffing som står ut
Jag varvar därför tränsbett- och stångridning. Jag lär honom något i tränsbettet, och han lär mig något i stången. Det viktigaste är ändå att hitta varandra och hitta till snabb komunikation.
-är arab en passande ras? welsh cob? ge förslag och motivera gärna
För att rida AR är rasen eg oviktig tror jag. Välj den HÄST du gillar och kommer överens med. Jag tror personlighet eg är det viktigaste.
-söker även tips på faktaböcker
Kolla in den nålade tråden... FAQ:en.
Lycka till! Och nöj dig inte med hälften, med tålamod kan du få allt!