Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare FloJoSpin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 751
F

FloJoSpin

Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund från första ögonkastet, småpratade och buffade försiktigt och bara bad om att få flytta med mig från det hemska stället där hon stod. Själv är jag en hyfsat erfaren hästmänniska men har tidigare nästan uteslutande arbetat med yngre hingstar av varierande ras. Nu står jag alltså här med ett 10-årigt sto som jag givit mig f-n på att få ordning på. :crazy:

Och nu till problemet:

Hästen är ett 10-årigt travsto med full stam. Hon har en KRAFTIG hingstnacke med ca 10 cm tjock fettnacke (som hon alltså måste ha byggt upp under låång tid). Hon är i gott hull MEN med fettansättning i hela överlinjen precis som en hingst i mkt gott hull; kraftig fettnacke, medelhög och extremt bred och rundad manke ( 7-8 cm hög och 18-20 cm bred, typ som på en stor äldre välgödd lipizzanerhingst), bred platt rygg (typ arab) och helt rundat kors men utan bredd bakifrån sett. Visst låter det inte som en normal travmärr detta... Ska fotografera henne vid tillfälle så kan jag visa er vad vi pratar om - jag har aldrig sett något liknande och är alltså MYCKET brydd över hennes hälsa.

Hon har inga fysiska tecken som tyder på att hon är ett sto, förutom att hon saknar skap. Hennes buk är välformad men uppdragen baktill och ljuver och spenar är mkt små och spetsiga så jag tvivlar starkt på att hon någonsin haft föl. Tvivlar på att hon är fertil över huvud taget.
Hon beter sig i övrigt helt som en hingst och utan några som helst problem med rang/hantering oss två emellan. Hon pratar mycket, vallar sin flock, nosar på bajshögar, märker revir och är ranghögst i hagen.

Hon är visserligen mycket tjusig i denna fysik, men eftersom hon då trots allt är ett sto så är hon alltså rätt illa ute rent fysiskt... Och nu har jag givit mig sjutton på jag hjälpa henne att bli frisk. Hennes alternativ om jag inte tagit hem henne hade annars varit slakt då både hästhandlaren, veterinären och andra i stallet inte vågade sig i närheten av henne. Hästhandlaren muttrade att han brukade ta ca 6000 spänn för travmärrarna men att jag kunde få denna för 2000. Så jag lastade och drog därifrån. Nu står hon i "karantän" själv i en avskild hage då hon också hostade och nös gulgrönt snor... Usch ja.

I övrigt är hon fräsch och fin i ben, hovar, päls osv.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig några råd utöver min planering nedan??!!

* Jag skall börja med att ge henne Hilton Regulate med bl.a. munkpeppar, för att se om hennes hormonnivåer kan stabilisera sig.
* Blodprov för testosteron och därefter gyn. undersökning för att checka äggstockarna vad gäller cystor o. dyl.
* Chiropraktor för att leta efter eventuella skador på bäcken, kors o rygg.
* Örtblandningen Hilton Puriphy för att rensa undan eventuella invärtes svampinfektioner som kan störa hormonbalans m.m.

FINNS DET NÅGON ANNAN HJÄLP JAG KAN GE DENNA HÄST?! INNERLIGT TACKSAM FÖR ALLA IDÉER, TIPS, RÅD M.M. NI KAN KOMMA PÅ.

:confused:

Mvh, Carin

Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!!

Är absolut inte erfaren på den här punkten, jag är bara "naivt nyfiken" på vad det är som är så alarmerande med att din "transexuella" häst (oops... absolut inte illa menat!)
är så pass maskulin för att vara sto.

Jag tänker mestadels på exteriören och hennes beteende - kan det komma att skada henne/ någon i framtiden?

Ja det som jag tycker är "alarmerande" med hennes utseende är ju att hon troligen är sjuk. Därför vill jag höra runt här på forumet om det finns någon som har erfarenhet av en liknande problematik.

Att en sjukdom eller störning kan skada hälsan hos en individ är väl klart - i hennes fall oroar jag mig i första hand för benskörhet, cancer och ämnesomsättning.
Risken att hon själv skulle skada någon annan, människa eller häst, anser jag inte vara större än att en hingst eller mindre hanterad unghäst kan göra det. Men visst, risken finns där och det behövs rejäla portioner av kunnande, förnuft och tålamod för att ge sig på en sådan här häst. Omständigheterna i hennes miljö måste jag ju noga beakta för att göra hennes, mitt och våra stallkamraters vardag säker och harmonisk.

Men som sagt, Smilla är sjuk och jag behöver tips och råd kring vilka metoder som skulle kunna vara till hjälp för hennes tillstånd. Självfallet skall jag också diskutera saken med en veterinär inom kort.

Mvh, Carin

Det enda jag har erfarenhett av är ett fall av cystor på äggstockarna med efterföljande hormonrubbningar (stoet trodde hon var hingst). Detta var en gammal häst och det slutade med att ägarna tog bort den. En barnhäst som plötsligt blev hingst var inte så lyckat... Därför känner jag inte till om/hur cystor behandlas.

Vet du hur det är med försäkring och hormonrubbningar? Någonstans i bakhuvudet dyker det upp något om att försäkringsbolaget inte ersätter i dessa situationer... Kan ha fel, men kanske värt att kolla (om du har hästen försäkrad).

Hmm nej försäkringsbolaget räknar jag ändå inte med i detta fall. Hon måste ju ha dragits med detta under lång tid och jag har nyförsäkrat henne för 14 dagar sedan... Har alltså för det första 14 dagars karens kvar på sjukdom hos Folksam. Dessutom köpte jag ju henne av en hästhandlare och han hade inget direkt intresse av att försäkra sina hästar, så det fanns ju ingen försäkring att ta över...

Cystor behandlas kanske olika beroende på vad de uppkommit och består av - de kan ju vara harmlösa och bara innehålla gulkroppshormon, eller så kan de ju vara av cancernatur...

Nej tack, en barnhäst som genomgår en sådan förvandling på äldre dar känns ju inte vidare tryggt... Själv är jag nu helt på det klara att jag måste göra en gynundersökning på henne omgående.

Cystor operas bort. Försök isåfall hitta någon klinik som gör det på stående (= ej sövd) häst - betydligt enklare för alla inblandade.

Mmmmm...Låter som min travarmärr,då....Fast hon är väldigt SNÄLL,bara de att hon är ganska speciell. Jag har inga problem med henne för övrigt, bara de att hon oxo vallar i flocken, har hingstnacken o allt..Fint hull, ja allt, låter precis som ditt sto men ena skillnaden är nog att hon inte beter sej som en hingst men hon har en liten tendens till SVARTSJUKA...Har oxo en söt shetlandsherre, som hon är väldigt bunden vid o båda är bästisar (jag äger honom oxo), och så fort herren är nyfiken på en ny häst (dom blev flyttade till ett nytt stall nyligen inärheten) då blev hon väldigt svartsjuk och jagade bort nordisen och försökte få lillen att inte gå inärheten av nordisen...
Men nu ser det HELT ok, men märren håller fortfarande ett öga på sin lille kompis och den andra hästen (nordisen).
Märren har blivit behandlad av en equiterapeut för ryggonda, låsta framknäna osv...Så nu är hon alltså fri från sina smärtor som hon tydligen hade haft i minst 6 år!!....

Hon var tokig att köra, och jag har fått iordning på henne oxo. Så nu har jag haft henne i snart 4 år, och tänker inte göra mig av med henne heller, då hon o jag har en ganska speciell relation.

Lycka till med din märr, hoppas det inte är några allvarliga problem...Men det är tydligen väldigt ovanligt hos en märr som har hingstnacken...
Den växte med åren, och hon är ganska envis av sej, men det är inga problem hos mig iaf.

Ha de!
/Carolrita

Liknande trådar

F
Hästvård Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund... 2
Svar
22
· Visningar
2 590
Senast: FloJoSpin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka