Hej.
Jag har förskrivit tyngdtäcken i 8 år ungefär och kan säga att ungefär 85% av alla de tyngdtäcken som förskrivs har stålvikter i sig av någon form.
Det är för att de med pärlor, fiber eller bollar blir jättevarma, man svettas och det låter när allt material rullar omkring där inne. Eftersom att stål väger så mycket så slipper täcket ha så mycket extra material i sig för att uppnå vikten.
Sedan är det inte heller bara tyngden i ett täcke som är det viktiga. Det som är mer viktigt är den taktila stimulansen som uppkommer när man har objekt i täcket som nuddar kroppen. Det är detta som gör att hjärnan och kroppen blir lugn. Alla dessa täcken med plast-pärlor i sig som blommat upp på sistonde är en gammal design från 90-talet som snabbt blev ersatt och utbytt hos tillverkaren själv eftersom att det hade så dåliga egenskaper.
Jag skulle rekommendera antingen kedjetäcke eller ringtäcke som är de täcken som förskrivs mest av här i stockholm.
Tack!
Så det är plast. Det vill jag inte ha!
Ska fråga på min vc om det går att få hjälp med täcke den vägen. Har dubbla tjocktäcken o filtar. Vaknar av värmen och kan inte sova sedan när det blir för varmt med dubbla täcken.
Dumt att köpa ett täcke som inte kommer att fungera.
Tack för info!