Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Får väl testa även om jag tycker det verkar lite läbbigt. Sitter effekten i när man tar bort dem igen? Och hur gör man när man rider fram, då vill man ju kunna variera tygellängden?
Kan du inte fokusera på att ta fram händerna mer i språnget, ge mer eftergift alltså, så att behovet att släppa efter så mycket i tyglarna inte finns? Och ägna ett ridpass helt åt att försöka behålla en bra tygellängd, utan att bli hård eller stum i handen.
Prova med lite olika tygelsorter med, kanske sånna där med stopp passar dig?
Ja, jag känner igen mig lite.
Om jag kommer det minsta i obalans över ett hinder så släpper jag helt på tyglarna för att jag är så rädd att dra hästen i munnen. Men bara att man är medveten om problemet ger mycket hjälp på vägen. Det med att aktivt tänka på att händerna ska fram och sen mjukt tillbaka har hjälpt mig mycket iallfall. Lycka till!
Leta fram ett par tyglar som du inte är så rädd om och klipp av dem. Ska vara effektivt.
Nej, skämt åsido. Jag har också hört att Rein-Bows är mycket bra. Du skulle ju kunna rida fram utan och sedan sätta på dem när du ska hoppa?
Jag brukar tejpa tyglarna med lite eltejp, för att bygga en bula för att se fort vart jag bör hålla handen på tygeln om jag råkat få dem för långa... Har funkat för mig =)
en tränare jag hade för länge sedan knöt en knut ganska långt fram på min kompis tyglar för att hon alltid släppte tyglarna över hindret och var sen tvungen att fånga upp dom igen inför nästa hinder, i och med knuten var hon tvungen att följa med mer med handen fram i stället för att lätta på handen då hon inte kom så långt iom att knuten var i vägen.
Hästnyheter Håller med. Mild vinter än så länge, javisst. Men samtidigt är det regnigt och geggigt. Vilken häststackare vill stå i strilregn dag och...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.