Tyglar med bra grepp?

Leeelot

Trådstartare
Till dressyrtränset har jag nu ett par gummivävtyglar fr Hööks...tycker dock inte att det funkar bra. Har Roekl handskar (som de o gummityglarna vi anväder vid hoppning mm, äter upp på.nolltid), tyckte först det blev ngt bättre kombo med läderhandskar, men njae, det är nog ung det samma.
Har haft ett par softytyglar fr Ps, men inte bättre där heller.

Hur är det med lädertyglar? Släta? Flätade?
Tips??

Jag använder släta tyglar som har läder på utsidan och gummi på insidan. Inte otympliga och stela, utan smidiga och ligger bra i handen. Älskar dem! Köpta på Hööks för under 200kr:up:

Roeckl funkar inte alls med gummi har jag märkt, noll grepp och äter igenom handskarna på nolltid. Enda gummityglarna som känts bra har varit släta islandstyglar helt i tunt mjukt gummi (vet dock inte om dessa är ok att tävla med pga inget läder alls).
Ett par välsmorda släta lädertyglar (med eller utan stolpar) brukar kännas bäst för mig, vanliga vävribb funkar hel ok med.

Tror att just Roeckl funkar bäst med någorlunda släta tyglar, handskarna är tunna och trycks inte in i mönstret på samma sätt som läder och bar hud gör utan glider lite ovanpå, mot släta ytor "fastnar" de bättre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Efter att ha varit ute och intervalltränat hästen nu ett par gånger senaste veckorna har jag konstaterat att varken mina...
Svar
11
· Visningar
2 420
Utrustning Jag har i forntiden haft underbara ridhandskar från Roekl. De var gjorda i tunnt, mjukt skinn och hade en otrolig känsla, samtidigt som...
Svar
6
· Visningar
1 995
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 518
Senast: Em3li3
·
L
Utrustning Jag undrar vad ni använder för tyglar? Har själv gummi- och flätade lädertyglar, men eg. tycker jag att gummityglarna som jag har är...
Svar
15
· Visningar
2 466
Senast: Fjordlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix