Tygelfattning

Betazoid

Trådstartare
Finns det någon generell tygelfattning när man rider på en hand med delade tyglar? Har försökt klura på det bara för skojs skull men har ine lyckats hitta något optimalt sätt...

Sv: Tygelfattning

Jag vt inte om det finns nåt generellt men jag brukar ha ena tygeln mellan tummen och pekfingret och andra tygeln mellan pekfingret och långfingret. och sen löper de genom handen. Hmmm undrar om du förstår hur jag menar :confused:

Om du tävlar i wras så ska du ha tyglarna i hela handen. Dvs tyglarna går upp genom handen och ut mellan tummen och pekfingret. sen i en "båge" till andra handen. Dvs du får INTE ha tyglarna mellan ringfingret och lillfingret om du tävlar i WRAS. Detta enligt en wras dommare.

Lägg ihop tyglarna rikta fingrarna neråt, med knogarna framåt och ta tag om tyglarna med hela handen. Ingång mellan tummen och långfingret och utgång mellan lillfingret och handleden.
Sedan kan du sticka in pekfingret eller det finger du tycket känns bäst mellan tyglarna, max ett finger mellan tyglarna.

OBS! Tygeländarna skall vara på samma sida som den hand du håller med, dvs håller du dom i hö hand skall tygeländarna vara på hästens högra sida.

Ja inte vet jag om det gick att förstå men annars rekommenderar jag att lägga en dryg hundring på WRAS regelbok så ser du där hur det skall se ut. :idea:

Monke :)

Ps Ammi förklarar hur du skall hålla om du håller med båda händerna, dvs rider på tränsbett, likaså MercedesBenz.

Ok, tack! Tror att jag förstår nu, har inga planer på att tävla western, rider inte ens western, så jag tyckte det var onödigt att köpa regelboken!

Om man bortser från tävling och reglementen, d v s vanlig "vardagsridnng" så kan du låta tyglarna "gå in" mellan lill- och ringfinger och tygeländarna "gå ut" mellan pek- och långfinger . Denna fattning fungerar bra om du t ex ska kasta lasso, eller lägga in en prilla, whatever. Tyvärr envisas "folk" att ha så grova, breda tyglar att näven blir full så att det inte funkar. 5/8 " tygel anser jag är det optimala, både i fest o vardag.

Senast ändrad av en moderator:

Varför ska tygeln gå in mellan lill- och ringfingret? Det fick man ju lära sig i dressyren för att man skulle vara van vid det när man började rida på kandar och därmed hade två tyglar.

Visst gör man som man vill men jag vill inte ha någon tygel mellan lillfingret och ringfingret.

:confused: Pratar du om enhandsfattning nu :confused:
Det verkar väldigt avancerat att använda din fattning även om man använder smalare tyglar.
Det kanske fungerar för karlar med strkare nypor än oss.
Jag har faktiskt inte ens sett cowboysarna på TV använda den fattningen.

Monke :)

monke skrev:
Lägg ihop tyglarna rikta fingrarna neråt, med knogarna framåt och ta tag om tyglarna med hela handen. Ingång mellan tummen och långfingret och utgång mellan lillfingret och handleden.
Sedan kan du sticka in pekfingret eller det finger du tycket känns bäst mellan tyglarna, max ett finger mellan tyglarna.

Ps Ammi förklarar hur du skall hålla om du håller med båda händerna, dvs rider på tränsbett, likaså MercedesBenz.

Nä nä näää.. Mercedesbenz förklarar inte hur man skall hålla med båda händerna (på tränsbett) som du säger. H*n förklarar på "samma" sätt som du ! :bump:

Ser man på , det har du ju helt rätt i , jag tänkte fel där :o

Monke :o

Det är den vanligaste fattningen bland de som är professionella cowboys (på en ranch), eftersom man då även kan ha en 15 meters lasso i vänster hand och även då ha full kontroll över tyglarna. Man ska ju inte ha nån dragkamp i tygeln så greppet räcker. har själv 1/2" tyglar och detta fungerar kanon, bara en vanesak.
I västra USA , Californien, Idaho, Nevada m fl stater där man oftast rider med romaltygel hålls tyglarna "med hela handen", där romalen kommer in under lillfingret och änden kommer ut mellan tummen o pekfingret.
Att man ska hålla på ett visst sätt när man tävlar det är ju bara för att man bara ska kunna rida med "neck-rein" och inte kunna styra med innertygel, men som sagt, det är på tävlingsbanan det. Greppet funkar inte så bra om man ska uträtta arbete.

Dom du sett på TV är ju skådespelare från Hollywood så de är nog inte några bra förebilder i tygelfattningen!?, men varför inte, ser man nåt som man tror på så........

Senast ändrad av en moderator:

lillamyggan skrev:
Varför ska tygeln gå in mellan lill- och ringfingret? Det fick man ju lära sig i dressyren för att man skulle vara van vid det när man började rida på kandar och därmed hade två tyglar.

Visst gör man som man vill men jag vill inte ha någon tygel mellan lillfingret och ringfingret.

Visst ! Det är helt OK för mej hur du håller tyglarna, jag sover på nätterna i alla fall! ;)

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
389
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 556
Senast: Svartkatt
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur