Sv: Tygblöjor någon?
Vi har tygblöjor till vår 6veckors flicka. Eller rättare sagt, vi varierar rätt friskt mellan tygisar och engångs. På natten är det engångs som gäller eftersom man behöver byta oftare med tygblöjor för att vara säker på att slippa läckage. Jag byter helst efter 2, kanske 3 timmar när hon har tygblöja.
I början var det svårt att få på byxorna rätt, med en del onödigt läckage som följd, men nu har vi lärt oss och det läcker rätt sällan, iaf inte så att kläderna blir blöta.
Vi har rispapper som inlägg för att få bort lite bajs. Jag hoppades att det skulle bli bättre när de blir större och bajsar mindre lättflytande men du tyckte tvärtom, Silverkedjan? Det är mest bajset som läcker tycker jag.
Ska vi bort och kommer behöva byta blöja borta så blir det engångs oxå, eftersom jag inte vill släpa med en använd tygblöja hem.
Vi har köpt formsydda bomullsblöjor med tillhörande blöjbyxor. De som är i ull är alldeles för klumpiga för en nyfödd tycker jag, fast vi har rätt storlek. Bäst är nattbyxan.
Nu blev jag nyfiken på alla andra varianter som tydligen finns! Var kan man köpa dem?
Angående att köpa begagnade tygblöjor:
Vi har tillverkarna av våra blöjor i vår stad och har varit där och pratat med dem. De rekommenderade inte att köpa begagnat om de var mkt använda. Till fler än 2, kanske 3, barns blöjperioder ttyckte de inte att blöjorna räckte, därefter blev uppsugningsförmågan sämre, bla på grund av att tyget slits av det myckna tvättandet.