Tyda sifrorna i foderst.programmet?

J

Jisa

Har använt ett foderstatsprogram på internet och undrar nu över balansen mellan behovet och det tilldelade.

När får hästen för mkt protein?
Har testat olika varianter och får fram 18, 24, 14 och 15 %.
Vilket är bäst?

Har läst i Fodrings ABC och där står det om en kvot på 1,2:8 eller 1,8:1
Hur får man fram kvoten?
I foderstatsprogrammet jag använde mig av står det t.ex.
Ca/P behov: 1,5 tilldelat: 1,6

Sv: Tyda sifrorna i foderst.programmet?

Har använt ett foderstatsprogram på internet och undrar nu över balansen mellan behovet och det tilldelade.

När får hästen för mkt protein?
Har testat olika varianter och får fram 18, 24, 14 och 15 %.
Vilket är bäst?

Har läst i Fodrings ABC och där står det om en kvot på 1,2:8 eller 1,8:1
Hur får man fram kvoten?
I foderstatsprogrammet jag använde mig av står det t.ex.
Ca/P behov: 1,5 tilldelat: 1,6

hi**o ca**us program?

För mycket protein får hästen när kvoten blir för hög i förhållande till energin. Om du har energi på 8,9 så tar du det gånger 6 så får du proteinvärdet (som det minst bör vara). Eller ta smrp delat med energin så ska det bli 6 eller strax över. Beroende på om du har analys på ditt hö eller inte.
Kvoten på Ca/P (Kalcium/Forfor) får du genom att dela CA med P.
På hi**ocam**s foderstatsprogram står det väl utförlligt hur man räknar och vad allt är.

För mycket protein får hästen när kvoten blir för hög i förhållande till energin. Om du har energi på 8,9 så tar du det gånger 6 så får du proteinvärdet (som det minst bör vara). .

Så den "bästa" foderstaten är alltså den som har ett proteinvärde med en kvot närmast energin? (om man bara ser till proteinet, foderstaten kan ju vara sämre på andra sätt om du förstår vad jag menar)

Sticker in liten fråga...

Om man då har 87 i smbrp och 10,4 MJ då är alltså proteinet högt i förhållande till energin? Har just köpt detta till mina unghästar och hoppas på att det är ett bra värde. (ensilage, 67%ts)

En sak till...är detta proteinvärde för högt för dräktiga ston och ridhästar? Funderar om jag ska ge dem samma ensilage?

Tycker det är ett bra hö till avel..sen hur dina andra äldre hästar behöver får du ju se på dom.Men du ska inte behöva ge dom äldre mer än bara hö.

Det har en kvot på 8,3 (vilket räknas som högt och bra för stuterier/uppfödning)
Sen beror det ju lite på ditt Ca/P-kvot som bör ligga på 1,2-1,5.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 279
Senast: isafore
·
Äldre Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått...
Svar
19
· Visningar
15 052
Senast: Shenzi
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 558
Senast: Vingra
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30