Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

S

susekl

Okej, hypotetisk fråga. Om man tänker sig en häst som går ute varje dag minst 5-6 timmar i stora kuperade hagar med hästkompisar skulle ni då tycka att man absolut måste rida och motionera den 7 dagar per vecka? Om ni inte tycker det hur många dagar skulle vara tillräckligt? 4-5 dagar per vecka? Motivera gärna. Självklart skulle den ha daglig tillsyn och bli ompysslad och ryktad varje dag. Tycker ni det är olika på olika raser?

Sv: Tycker ni hästen måste ridas varje dag?

Jag tycker att man ska rida så mycket man själv vill. Själv rider jag när jag vill. Är jag inte ridsugen en dag så hoppar jag över. Det är ju inget roligt om det blir ett måste. Mna kan ju även göra så mycket annat, longera, löslongera, löshoppa,köra (om hästen är inkörd). Sen beror det även på om man bara motions rider eller ej.

jag tycker för det första inte att någon häst ska ridas mer än 6 dagar i veckan. min häst o den medryttarhäst jag har haft har alltid haft minst en vilodag. om förhållandena dessutom är som du beskriver (och man inte t.ex. hårdtränar till en tävling :smirk: ) så skulle jag kunna tänka mig att rida 4-5 dagar i veckan, kanske ta en promenad de övriga dagarna (förutom vilodagen då jag bara skulle pyssla)
tycker inte det skiljer nåt mellan raser, men mellan användningsområde till hästen (som sagt, om man rider i skogen kanske inte är jämförbart med en häst som ska tävla om ett tag etc.) om ni förstår mitt luddiga uttryckssätt...

det viktigaste är ändå att rida med sunt förnuft. har hästen stått 1-2 kanske 3 dagar så bör nästa ridtur vara lugn och sansad, inte att man ger sig ut och galopperar som en "dåre" i skogen...
(vet av egen erfarenhet att vissa gör det, eftersom hästen måste vara pigg när den fått vila...)

Jag tycker att det är bra om hästen får en eller två dagar i veckan som den bara får gå i hagen ta det lugnt eller skrittas ut på en lugn tur.Så har jag i alla fall gjort på dom hästar jag har ridit och det bara funkat jättebra...:D

Mina hästar går ute 14-15 h/dag vintertid och dygnet om sommartid, jag rider inte varje dag. Kör med "varannan dag metoden"

Nej, hästen måste absolut inte ridas 7 dagar/vecka.
Jag låter även min vila 1 dag/veckan innan tävling också.
Annars, när jag inte laddar för tävling, rider jag kanske 4 dagar på bana/i manege och låter honom vila nån dag o så skritt ut i skogen.

Jag rider min varje dag men det är för att han blir helt för pigg annars men annars kan jag tycka att 4-6dagar räcker som det har gjort med mina andra hästar. Man behöver ju inte rida för att de ska få röra på sig.
Sen får man ju lägga upp träningen efter sitt mål med ridningen och hur du vill konditionen ska vara på din häst. Hästen ska ju också utan att få överskottsenergi eller bli understimulerad klara av att ha dessa vilodagar i veckan.

Nä, det tycker jag inte, speciellt inte om de går i en rolig hage och i flock. Går de i liten grushage skulle jag säga att de tär viktigare. För hur kul är det att gå i en liten fyrkant utan att ha nåt att göra hela dagen :crazy:

susekl skrev:
Okej, hypotetisk fråga. Om man tänker sig en häst som går ute varje dag minst 5-6 timmar i stora kuperade hagar med hästkompisar skulle ni då tycka att man absolut måste rida och motionera den 7 dagar per vecka? Om ni inte tycker det hur många dagar skulle vara tillräckligt? 4-5 dagar per vecka? Motivera gärna. Självklart skulle den ha daglig tillsyn och bli ompysslad och ryktad varje dag. Tycker ni det är olika på olika raser?

Beror ju helt på vad det är för häst vi talar om, vad den har för bakgrund och kondition. 5-6 timmar i hage är lite - om vi pratar en häst i full kondition skulle jag inte gärna ställa av den många dagar i veckan om det innebar att den stod stilla uppstallad resten av dygnet. är du däremot ute och aktiverar den utöver ridning, ja då är det en annan sak.
minst 5 dagar/vecka anser jag att en "normal" häst som tränas/tävlas normalt går/har behov av, för att hålla konditon och kvalitet.

kanske inte hör hit,, men jag tycker att hästar ska vara i hagen fler timmar än så..

om man rider 7 dagar eller 5 dagar beror väl på hästen som individ, inte ras..

känn efter själv hur din häst reagerar på mer/mindre vilodagar..

Pållen får oftast en ledig dag, men som inte alltid innebär att alltid gå i hagen, utan jag kanske skrittar ut en halvtimma eller tar en promenad med honom:)

Han är en så pass utvecklad ridhäst, eller hur man ska säga, att han lätt och gärna kan gå två pass om dagen!
Jag rider aldrig mindre än fyra dagar i veckan, oftast 5-7 dagar i veckan med varierad ridning.:D

Han går i stor plan/kuperad hage ca 12 timmar om dagen nu på vintern.

missade faktiskt antalet timmar i hagen :crazy:
såg det nu när andra svarat också.. tycker med att det är lite för lite tid i hagen. när jag hade egen häst gick hästarna vintertid ute ca 9-16 och ajg tyckte det var på tok fö rlite! eg. vill jag ha ut hästarna runt 7-halv 8 och gärna ute tills efter att det blivit mörkt... jag menar, det är inte så mycket svårare att ta in en häst bara för att det är mörkt ute, det finns ju pannlampor.. :crazy:

det berodde mycket på att min häst blev så tjock i benen iofs, men ändå, en häst som får vara ute tror jag är en glad häst!

Nej varje dag är ingen nödvändighet enligt mig...

4-5 gånger i vecka är väl ok för de flesta hästar. Precis som hos människor så måste även hästen ha vila mellan arbete för att på bästa sätt återhämta och tillgodogöra sig träningen.

har aldrig ridit min häst 6-7 dagar i veckan. tror vi ridit ungefär 4-5 dagar/vecka. Resterande dagar har han bara gått i stor hage med sin lilla flock. Vintertid 15 timmar/dygn i hagen och sommartid dygnet runt.

Det beror helt på hur hästen är, vissa hästar mår bra av att hålla igång varenda dag.

Håller med Lazio.
Beror helt på hästen, vet en 22 åring som får kolik om hon inte arbetas varje dag, och en het musklad häst tycker jag att man kan rida varje dag och en 30min skritt i skogen kan fungera som vilodag. Men det beror helt på häst och ryttare!

kör också efter varannan dags metoden...men ibland när hästen vilar den andra dagen kan det bli tömkörning eller löslongering...för det ser jag mest som underhållande arbete...men försöker hålla mig till varannan dag iaf...jag låter min häst ha iaf MINST 1 dags vila men oftast blir det 2-3

Det är nog olika från häst till häst.
Utevistelse 5-6 timmar per dag tycker inte jag är särskilt mycket. Skulle jag ha det så skulle jag nog vilja att de på något annat sätt motionerades varje dag. Sedan beror det på vad man menar med att ridas. Jag kan gärna ta ut mina hästar på en skritt tur och räknar detta som så gott som vila för hästen.
Jag har ingen planerad vilodag för mina hästar, för det vet jag att dom får ändå när det behövs pga att man inte alltid hinner rida dom.

Nej, det tycker jag inte... tror att man får anpassa ridningen till individen. En del hästar behöver ju längre tid på sig att varva ner och smälta nya intryck som de fått, medans vissa kanske rent av mår dåligt av att stå 2 dagar i sträck.

Sen tycker jag att man kan aktivera hästen på andra sätt också, t.ex. promenader, longering, löshoppning, köra o.s.v. så att hästen får så mycket omväxling som möjligt, det viktigaste är väl att man hittar ett system som fungerar för både en själv och hästen och att man når sina mål med träningen.

Sen, som många andra redan poängterat, så tycker jag att det var väldigt lite tid i hagen!
Mina hästar är ute ca 15 timmar under vintern och dygnet runt på sommaren och det passar i alla fall dom alldeles utmärkt... sen är det väl olika där också, men rent spontant tyckte jag att det lät lite.

Det gör man väl som man vill med.
Mina går ute dygnet runt och rids i mån av intresse och tid.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama