Tycer det är fel!!!

M

Medea_1

Tycker det är så fel att en ryttare "utan ett namn" som rider en godkänd hingst inte får några poäng!!! varför är det så??? Får det vara så när man tävlar??? Ska inte alla dömmas lika eller är det bara jag som tycker det??? :bump:

Sv: Tycer det är fel!!!

jag förstår inte riktigt vad du menar... menar du att de skulle fått höga poäng bara för att hästen var en godkänd hingst eller??? du menar förmodligen inte så, men det låter så.... ;)

Nej jag hänger inte heller med hur du menar?
Men är det som jag tolkar det, du menar att om en ryttare "med namn" rider en godkänd hingst får högre poäng än en ryttare "utan namn" rider samma?
Så tolkade jag det iaf..

Ja det är lättare att få bra poäng om man har ett namn på en godkänd hingst!

jag har aldrig märkt det, men alla ska bedömmas lika i vilket fall..
Sen så kan det ju faktiskt vara så att ryttaren "med namn" är mycket bättre på att rida?
Inte alltid men det kan faktiskt vara så!

Självklart ska alla dömas lika, vare sig de sitter på en ett sto, en valack eller en godkänd hingst.

Men det är kanske så att "ryttaren med namn" rider bättre än "ryttaren utan namn"?

Immer

Immer skrev:
Men det är kanske så att "ryttaren med namn" rider bättre än "ryttaren utan namn"?
:bow: Det är ju inte för inte som ryttaren med ett namn har ett namn.

Håller med. Och dessutom får en ryttare med namn bättre poäng oavsett vad de sitter på för häst, har väl inget att göra med att det är en godkänd hingst??

Vad jag menar är att om två ryttare en "me namn" och en "utan namn" rider samma häst den "utan namn" rider hästen bättre än den "med namn"! Så får den "med namn" ändå bättre poäng bara för den är känd! Det är alltså lättare att få bra poäng med namn

.......eller om hästen har rätt härstamning eller nåt annat lika oviktigt! Precis som det ska vara i dressyrens underbara värld..... :p

Jaa, det är väl lite av ett känt och oundvikligt faktum i dressyren ibland, men vad har det med den godkända hingsten att göra? Det var det jag inte fick ihop.

Ryttaren som hunnit skaffa sig ett namn har förmodligen högvis med rutin och vet när och hur man korrigerar utan att det märks och exakt vad som är max just för stunden.

Orutinerade ryttare har kanske inte detaljanalyserat bedömningsgrupperna och insett att "om jag tar ut max där missar jag för mycket på nästa grupp och förlorar mer än jag vinner på den första". Det är tex inte de rutinerade ryttarna som klämmer sporren i hästen i halten mitt framför domaren, oberoende av vad hästen gjort eller tänker göra... Det händer att man blir förvånad när man summerar siffrorna, det är inte alltid den som till synes red bäst som vinner! Missade ryttaren verkligen så mycket???

Domaren ser saker som åskådaren inte ser.

fattar nog inte rikigt.
jag har "inget namn" men rider på en Gk hingst. Ibland får jag bra poäng och ibland inte. beror ju på hur ritten blev. Ibland stämde allting och då vinner vi och ibland rider hästen och jag "två olika program" och då får vi inte lika bra betalt.
Har inga erfarenheter av något annat. Har tävlat "mot namn" och blivit högre placerade.
Vad är problemet?

Jaa håller med...det beror ju på hur ritten faktiskt blev. Och de "med namn" har ju inte fått ett namn av någon annan anledning än att de är duktiga? Jag rider på en ridskoleponny utan stam, har slagit folk med namn och/eller godkända hingstar. Har ingenting med saken att göra.

Precis! De va det jag försökte få fram, om än på ett krångligt vis!
För det är ju som sagt var RITTEN som belönas, inte vem det är som rider..
Och om en ryttare är så duktig att den har "gjort sig ett namn" då är det väl "klart" att den rider bra med? Jag vet då ingen "med namn" som rider dåligt? Däremot vet man dom "utan namn" som rider riktigt bra :D

(oops, inte riktat till dig [PathOfClovers] hoppas du förstod det! ;) )

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama