L

Lindaslycka

att använda hö ige så nu har jag ingen analys och jag har inte råd att göra någon heller just nu så ... nu tänkte jag fråga om man oftast behöver tillsätta mer protein till de flesta höer.

Min dam är väldigt hungrig svårfödd på sommaren blir hon jättefin i hullet när hon käkat gräs i 2 månader så vill jag ha henne hela tiden nu. Men hon börjar tunna ur hon får 9 kg hö
6 dl havre 1dl miner blå 20 ml b-vita

Hon börjar falla ur på rumpan korset börjar slutta och halsen blir smallare och hon börjar få vinthundsstuk på kroppen.

Jag måste göra nått nu. Hoppas på analys till nästa månad eller strax efter det.

Ska jag tillsätta krafftprotein , hur mycket. eller e det dumt. Hon behöver no ganska mycket prot eftersom hon kan gå på världens bästa bete och inte bli fet.

Hjälp
 
Sv: Tvungen

nu blir du halshuggen snart, ingen analys :eek: :crazy:

överlag verkar det som om de flesta fått dåligt protein värde i sitt hö. därför får många gå ner till minimigivan i hö, dvs ca 1.5 gånger kilo kroppsvikt för hö.

Jag hade gett luzern, man kan oxå ge soja och som du nämner kraftprotein.

Med risk för att själv bli halshuggen, titta vad andra fått för värden och räkna ut ett medelvärde och använd det som ett riktvärde tills du gjort din analys... Sen får du använda ögonen...
 
Sv: Tvungen

varför måste man gå ner till minimigivan då ?
Vad jag visste så är minimigivan 1.2 kg per 100 kg häst.

Så jag borde kunn age lite protein då utan att det skadar ..Tittar man på hur hon börjar bli i kroppen så måste jag ge mer av nåt. Men det känns ju onödigt att bara ösa på hö om det ändå fattas en massa prot
 
Sv: Tvungen

Falla ur på rumpan och korset tyder på proteinbrist, vinthundstuk tyder på grovfoderbrist. Slå två flugor i en smäll och ge lucernhack så får du både protein och grovfoder!!!!
 
Sv: Tvungen

för att du riskerar att energigivan blir för hög eftersom du måste öka kraftfodret så mycket, som oxå innehåller mycket energi.

Håller med djurjouren, kör på lusern ett bra foder som faktiskt är ett grovfoder..

Angående minimigiva hö, så är den allt från 1-1,5 kg per 100 kg häst, beror på vem du frågar :)
 
Sv: Tvungen

Gav det förra året ...m,en det räckte inte... Har precis ökat på ett kg hö så jag får se om det funkar med det.

Det är inte så att hon har blitt vinthuntsformad NU skrev lite otydligt .. jag 'är rädd att hon ska bli så igen jag har gett henne säkert 17 kg hösilage hela vintern för att göda henne Nu vill jag ju inte att hon ska bli så igen. Hon blev superfin i sommras tilloch med utfylld på rumpen så därför tänkte jag om det kanske är så att hon har ett ganska stort behov att prot. jag tror mest att det är protein bristen som behöver fyllas ut.

Är det inte bättre att isåfall lägga på yterligare ett kg hö och bara ge rent protein från krafft.

??
 
Sv: Tvungen

så du tycker att jag kan ge prot trots att jag inte har nån analys?
 
Sv: Tvungen

ankans skrev:
för att du riskerar att energigivan blir för hög eftersom du måste öka kraftfodret så mycket, som oxå innehåller mycket energi.

Håller med djurjouren, kör på lusern ett bra foder som faktiskt är ett grovfoder..

Angående minimigiva hö, så är den allt från 1-1,5 kg per 100 kg häst, beror på vem du frågar :)


Men det beror väl på vilket krafft foder jag ökar med. Jag skulle försöka att inte ta ett foder med så mycket energi i .. isåfall..istället för att ge för lite hö.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 443
Senast: skuggi
·
C
Foder & Strö Har nu försökt förstå hur man ska beräkna en så bra foderstat som möjligt men jag förstår ingenting! Jag är helt hopplös när det gäller...
Svar
5
· Visningar
916
A
Foder & Strö Har en åring med vad jag tror är foderknölar (har lagt in en tråd tidigare men inte fått svar...). De är som små ärtor under huden och...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Armani08
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 660
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp