Tvn som barnvakt

Jamtland

Trådstartare
Alltså... Egentligen tycker både jag och min omgivning att det är helt okej att ta tvn till hjälp som barnvakt, men jag vill ändå veta vad ni tycker.

På morgonen så vaknar Stina vid sextiden, äter frukost och sen sätter hon sig framför tvn ca en timme. Hon har fyra olika filmer som hon sjöälv får välja mellan, just nu så är favoriten Babar. (Tack gode gud att hon itne är så tokig i Teletubbies längre...:crazy:)

Efter den timmen så brukar hon vanligtvis itne få se något mer på film den dagen. Är hon sjuk eller jag har en dlig dag (har fibro) så kan det bi mer. Sambon och jag tittar på tv ibland under eftermiddagarna/kvällarna, med då är det "vuxenprogram" och Stina är inte särskilt intresserad annat än av reklamen.

Av någon anledning så tycker jag att det känns som "mycket" att min tvååring tittar på tv en timme om dagen, är det så? Hur mycket ser era barn på tv? Är det fördummande att titta på Teletubbies och liknanade barnprogram? Eller spelar det ingen roll vilken dynga barnen tittar på? Hon är än så länge lite för liten för att se typ "Fem myror är fler än fyra elefanter" och andra "lärorika" program, hon tycker itne de är intressanta.

(Anledningen att jag låter henne se på film fast jag egentligen inte gillar det är dels för att hon gillar det och dels för att jag får en stund på morgonen som jag antingen kan sitta för mig själv och äta frukost eller om Emma är vaken så kan jag ägna mig helhjärtat åt henne en stund.)

Jenny
 
Sv: Tvn som barnvakt

Utan att trampa dig eller någon annan på tårna, så tycker jag väl inte att 1 timma är mycket/dygn som tv-tittande,
därimot kan jag tycka att ANLEDNINGEN till att titta på tv känns för MIG (min åsikt) lite fel, oh HUR ni tittar på tv...

Jag skulle nog vilja försöka ändra på rutinerna lite, vet inte hur ni har det, men kanske till att börja med försöka få henne att sova lite längre om ni ändå är hemma, sedan kanske äta frukost i lugn och ro TILLSAMMANS, därefter kanske "leka" lite tillsammans, eller få henne att pillra /leka lite själv med något en stund, eller gå ut tillsammans istället för att vara inne framför tv:n.
Sedan kan man ju TILLSAMMANS se på barnprogrammen på kvällen, de är ju ofta lite pedagogik i också till skilnad från en film. Visst hon är bara 2 år, men de förstår mer än man tror. Och sitter man tillsammans kan man ju förklara lite under tiden, man kan ju styra bort dem från filmerna lite om man vill. Undantag finns ju alltid, det är ju de som ska bekräfta regeln, som tex vid sjukdom, men de borde ju inte vara så ofta?

Tid för dig själv kan du ju ha när hon sover middag, eller på kvällen tex.? När ni vuxna tittar på tv kankse hon borde sova?

Menar inte att trampa dig eller någon annan på tårna, men du frågade och det här var min åsikt. Åren som de är små går fort, ta vara på den tillsammans!!
 
Sv: Tvn som barnvakt

Jag kan heller inte tycka att det är mycket med en timme per dag.

Min son, 18 månader, ser ytterst sällan på tv, men det beror på att vi har tv:n på ovanvåningen och vi är himla sällan där upp på dagarna.

Han kanske se på tv ½-1 timme per vecka. När han väl tittar så ser vi ibland på Bollibompa eller något djurprogram som vi kan prata om. Det finns så mycket annat han kan göra på dagarna när jag vill pyssla om hans lillebror att tv:n inte är något alternativ.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Vaknar kl 6 :crazy:

Tvååringar ska helst inte titta på TV. i så fall på utvalda program som är lugnare för hjärnan. Upprepningar, lugnt tempo, inte så rörigt i bilden.

Teletubbies är lika "snällt" för barn som det är elakt mot föräldrar :idea:

Eskil är snart tre och ser ofta på bolibompa men inte ensam.

TV:n som barnvakt är väldigt effektivt när man ransonerar hårt till vardags.

Vi kan absolut gå emot våra principer och sätta på en film på helgen för att få lite sovmorgon :angel:

Något som funkar liknande fast mysigare annars är CD-berättelser. Självklart är det bättre att läsa själv för barnen :p men det är suveränt när man bara inte har tid eller åker bil tex.

Eskil ääääääääälskar "karies och baktus" (finns på en av "kul i bilen"-skivorna och Alfons Åberg.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Jag måste istället säga att jag är avundsjuk på er med så små barn som är intresserade av tv överhuvudtaget, hade behövt den sortens paus med förste sonen med det dröjde till 3-3½ innan han började se på tecknat och lillbror strax 2 år är inte alls intresserad ens när storebror tittar.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Vi har det likadant. Vaknar de tidigt får de titta på tv en stund, dock inte vad som helst utan barnvänligt. Den lilla kollar nog gärna på våldsammare program, men storebror är som en polis och styr om kanalvalet till lämpligare program. Vaknar ofta till ett skrik om att "VI FÅR INTE TITTA PÅ DET HÄR".

På vardageftermiddagarna när jag sovit efter att ha jobbat natt och fixar stallet går de ibland in själva, men då brukar de rita eller bygga med lego. Än är de lydiga, så om jag säger att de inte får titta på tv så gör de inte det:love:. Antar att det kommer gå över inom kort...
 
Sv: Tvn som barnvakt

Jag tycker att ni verkar ha en lagom inställning till tv-tittande, iaf överensstämmer det med hur jag resonerar själv. Barnen lär sig faktiskt en del av tv också :)
 
Sv: Tvn som barnvakt

Vår son blir 2 i december och skulle aldrig stå ut en timme framför TV:n. Han är ändå inte något extremt aktivt barn eller så, snarare rätt lugn faktiskt. Han har varit nästan helt ointresserad av TV tills nyligen då vi fick låna Byggare Bob-videos av vänner. De älskar han men orkar kanske 1-2 episoder vilket jag tycker räcker. Jag skulle inte känna mig bekväm i att han tittade en hel timme i sträck. Tycker det låter som lång tid. Jag hade gärna skippat TV ett tag till för vår son men vi är ju två föräldrar och dessutom har han sett BB hos morföräldrar med glädje (som hemma, 1-2 episoderoch varje är ju bara några minuter).

Däremot blir jag GLAD när vi kan läsa bok efter bok för honom och han bara vill ha mer. Tycker det är sundare sysselsättning på alla sätt och vis än TV.

Men jag förstår dig, det är skönt med egentid ibland och jag vill inte döma dig, utgår bara från mig själv.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Svärmor var och passade barnens kusin, snart 2 år, härom veckan. Jag pratade med henne på telefon i ett annat ärende och frågade hur det gick. -Tja, TV:n är igång så jag ser inte mycket av henne, svarade hon.

Personligen kan jag inte tycka det är gulligt, bara beklämande!

Även om vi ser på TV när barnen är vakna så tittar de sällan/aldrig. Med undantag för i somras när det var Allsång på Skansen. Då satt framförallt sonen i mitt knä och vi gungade i takt till musiken och sjöng med! :love:

Det är möjligt att vi någon gång kommer att tycka att det är skönt att de kan sitta framför TV:n en stund. Men det är inget jag längtar eller strävar efter.

/Timsetim
 
Sv: Tvn som barnvakt

Våra små 2-åringar sover så länge på morgonen att det inte finns någon tid för dvd-tittande innan dagis. På helgerna kan de få kolla en kortis innan frukost. Däremot får de se på dvd en stund på kvällen medan de dricker välling. Då sitter vi med dem och pratar om filmen. De ser aldrig på vanlig tv utan endast dvd.
Jag tror inte på tecknad film till så små barn utan väljer spelfilm. Favoriten är förstås Pippi, de har också börjat gilla Emil.
5 myror är roligt korta stunder.
Jag försökte en gång med Nalle Puh men det gick inte, Madicken duger inte heller.
Häromdagen introducerade vi ett avsnitt av Lotta på Bråkmakargatan som de tyckte var bra (själv har jag dock svårt för den argsinta och sura ungen:crazy:).

Jag tycker tv är bra men i korta stunder och med en vuxen som bollar vad som händer. Och när det gäller Pippi, vad man får och inte får göra:D
 
Sv: Tvn som barnvakt

Vad jag minns var nog inte min son så intresserad av tv:n i 2 års åldern. Det har mera kommit senare (närmar sig 5). Han vet precis vart alla barnkanaler ligger.

Jag själv är en riktig tv människa, älskar såpor och följer alla möjliga serier. Använder tv:n som sällskap och måste väl erkänna att den står på mest hela tiden!

Tycker inte att jag är en sämre mamma för det, vi leker både ute och inne, spelar spel och umgås. Det finns tid för det ändå!
Eftrersom tv:n hela tiden "finns där" så är den inte överdrivet intressant så han "måste" inte titta hela dagarna.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Teletubbies är suveränt! Precis vad ett litet barn ska se, upprepningar och upprepningar, perfekt (för alla utom föräldrarna)
Ska man hålla mamma på bra humör så är väl en timmes morgon-tv inget att få dåligt samvete över.
Herregud resten av dagen är ju kvar till utelek och innelek m.m.
Huvudsaken är ju att barnen lär sig att leka.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Almas (18mån) intresse för Tv´n är väldigt måttligt. När hon är i rummet och vi tittar på tv så slänger hon ett öga på den ibland, men leker mest med annat. Hon har för mkt spännande att göra för att sitta och titta på den där lådan :smirk:

Vi brukar titta på halva "Fem myror är fler än fyra elefanter" på söndagarna och det älskar hon. Efter hälften måste hon dock ut och springa igen :D Ibland kan hon se på pingu också om det råkar komma när tv´n är på.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Som cd-saga eller kasset saga i bilen kan jag annars rekomendera sagorna om morfar prosten. Helt underbara även för föräldrar att lyssna på. Margareta Krook läser med en otrolig inlevelse. Kan fortfarande sätta på den i bilen ibland när jag är ute och åker med mina tonåringar:D Både dom och jag skrattar fortfarande högt och alla antons upptåg.
 
Sv: Tvn som barnvakt

Sonen har ALLTID älskat tv, från bebistiden redan, och man har alltid fått bryta bort honom från tv:n...
Han har nog fått se mer än vad barn ska få se känns det som... :crazy:
Men som sagt, på morgonen är det VÄLDIGT skönt att kunna ta på en film.... (eller nu är det playhouse disney eller Barnkanalen som gäller)(ja pokemon också då förståss... går väl på nån kanal på helgen, sonen har FULL koll)...
Dottern däremot vill verkligen inte se mer än högst 5 minuter på tv, sen grejjar hon med något annat...

Har inte läst alla inlägg, men jag tycker att man ska gå efter sin egen magkänsla!
Vad som funkar i den egna familjen.
Vi spenderar mycket tid tillsammans ändå i våran familj med andra saker, våra barn är ute och leker och leker även själva eller tillsammans med andra saker.
Ibland kan det dåliga samvetet krypa på och då kompenserar man med att vara ute mycket :p.
Sonen har, trots en hel del tv-tittande, inte brist på fantasi, han har lärt sig massor av de programmen han har fått sett, han leker bra själv och med andra osv osv, så jag tror inte att han tagit någon större skada av att ha sett en hel del på tv...
:D
 
Sv: Tvn som barnvakt

Tack för era åsikter, jag setr dock att jag måste rätta lite i mitt första inlägg.

Inser när jag läser om det att det verkar som om Stina ser aktivt på tv i en timme varje dag, så är dock inte fallet. Tvn är IGÅNG en timme på morgonen, Stina tittar då aktivt i ca 10-15 minuter, sen leker hon själv i tvrummet med tvn i bakgrunden. Ofta kommer hon in till mig i köket och "diskuterar" det hon tittar på. ä'ven under dagen pratar vi om vad figurerna på tvn gjort. (jag har sett alla filmer flera gånger och kan de nästan lika bra som henne:smirk:...)

Efter tvtiden så går vi ut i stallet och pysslar eller så åker hon på dagis. De dagar hon är på dagis så ser hon på tv mellan hon ätit frukost och tills det är dags att åka (tiden varierar mellan ingenting- en timme.)

Jenny
 
Sv: Tvn som barnvakt

Av princip tycker jag inte det är bra att ha tv'n som barnvakt, men jag gör det ändå.... Man hade många principer innan man fick barn... :D

Fast här blir det mest film, Pippi är het. Och Sara är helt fascinerad av Fem myror trots att hon kanske är lite liten för det (2 år precis som Stina).
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Hej älskling, Menar inte att störa dig men tänkte att jag kunde regga mig här på detta forumet så kan du läsa det jag skriver om vårat...
28 29 30
Svar
583
· Visningar
43 255
Senast: LenaH
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 712
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 142
Senast: Malacki
·
Småbarn Två förskolebarn och två olika förskolor. Behandlar dessa barn på olika sätt eller tycker olika. Barnen( tre års tjejer): Otroligt...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 879
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp