Tvingas ha hackamore ?

H

hovind

hejsan! jag är helt desperat på hjälp nu! min unghäst som är under inridning har börjat tjaffsa jättemycket med munnen och huvudet den senaste tiden. så igår tog vi ut tandläkare. hon raspade kindtänderna samt slipade bort en låsning i främre delen av munnen.

MEN, hon upptäckte också att han har ovanligt tjocka slemhinnor/tandkött framför de första kindtänderna så när bettet trycks bakåt så följer skinnet med in över kindtänderna och han nyper sig själv. jättesvårt att förklara med jag hoppas någon förstår vad jag menar i alla fall?

den här tandläkaren sa i alla fall till mig att min häst antagligen aldrig kommer kunna ridas på bett. hon föreslog att jag ska rida på hackamore. och jag har absolut inget emot att rida på det, men jag vill kunna använda vanligt bett ibland också. med tanke på att jag kanske vill tävla dressyr senare och där är hackamore förbjudet.

vad ska jag göra? det går inte att operera heller. är det någon som har vart med om något liknande eller har en häst med ovanligt mycket och tjocka slemhinnor?

och i så fall, vad ska jag testa för bett ? jag har bara testat vanligt tränsbett, tredelat samt ett tredelat äppelbett. han har gått bäst på äppelbettet iaf.

ska jag testa ett nova bett kanske ? eller ett rakt bett ? och i så fall, metall eller gummibett ?

SNÄLLA HJÄLP MIG! jag är tacksam för alla svar!

Mvh / Mandy.

Sv: Tvingas ha hackamore ?

Visade tandläkaren dig det så att du såg att det verkligen skedde?
Är det en bra och utbildad hästtandläkare?

Jag har nämligen hört veterinärer säga det om ett par hästar som inte haft problem. Och det har i de flesta fall sagts inte stämma av lite kunnigare tandläkare.

Är det så att det verkligen stämmer så hjälper nog tyvärr inte Novabett eller annat. Iom att det är dressyr du vill tävla går det ju inte med stång heller. Den sitter ju annars längre ned.

Dubbelkolla om det där verkligen stämmer om du inte själv fick se det.
Ofta förklarar man huvudruskningar, tandgnissel etc med tandproblem när det egentligen är ett ridproblem.

Lycka till iaf!

ja, jag fick själv känna på tandköttet. dock är hon veterinär och inte bara tandläkare. så jag vet inte hur bra hennes kunskaper är.

vi har bara suttit på honom max tio ggr satt något "ridproblem" är det knappast. :)

tack för tipsen!

Är hon bara tandläkare eller är hon vetrinär och tandläkare?
Om hon är utbildad och duktig så är det nog så att du får rida hästen på ett bettlöst alternativ (det finns så många fler än hackamore) men hade jag minsta tvekan om kunskaperna så skulle jag göra en second opinion. En annan hästtandläkare kanske har en annan åsikt... Ändå finns ju risken att bett inte kan användas och då får du nog lägga tävlingsplanerna på hyllan tyvärr.

Varför skulle det inte kunna inte kunna vara ett ridproblem bara för att du enbart suttit på honom max tio gånger?

Först och främst tycker jag inte att hackamore är någon bra lösning. Ett hackamore är ju ett hävstångs"bett" och det tycker jag inte att man ska använda på en unghäst.
Kolla efter andra bettlösa alternativ istället:)

Vad gäller problemen i munnen så kan de ju faktiskt försvinna med tiden, det kan ju vara en tillväxtfas som gör att det har blivit lite konstigt i munnen just nu.

Jag hade i ditt fall ridit in hästen på ett bettlöst alternativ som liknar bettfunktionen, dvs ett alternativ som gör att du kan ge ställande tygeltag vilket du inte kan med ett hackamore.

Prova ett sidepull istället så slipper hästen lära om sedan när du ska rida med bett.

När du sedan ska börja rida med bett, förslagsvis om något år när hästen är kollad i munnen igen så prova ett smalt rakt bett först och sedan med ett tredelat bridongbett som inte tar så stor plats i munnen.
Tänk på att det ska vara verkligen smalt, ett tjockt bett får svårare att få plats och problemen lär bli tydligare.
Kanske behöver du alltid rida i huvudsak på bettlösa alternativ men det är ingen nackdel för varken hästen eller ridningen.

Givetvis måste hästen ha bett när den tävlas men du kanske kan rida med bett bara någon gång i veckan och bettlöst i övrigt?! (Sedan kan vi alltid hålla tummarna för att bettlöst blir godkänt i tr, tänk vad många glada hästar vi skulle få;))

Gummibett ger ofta mer friktion så jag tror inte att det är lösningen för er utan prova gärna bett med eller av koppar eftersom det hjälper till att utsöndra saliv så att friktionen minskar.

Jag får helt enkelt bara instämma i dina inlägg idag :D Sicken tur att du verkar vara lite alertare än mig, så slipper jag sitta och fundera över formuleringar!

Du har redan fått en del tips.

Kan tillägga att kapson är helt utmärkt att rida i också :)
Helt klart mitt förstahandsval när det gäller bettlösa alternativ. Alltid en bra investering med en bra kapson som man ju kan använda till det mesta.

Mitt sto, nu 14 år, har samma "problem", jag har provat alla varianter av bett, hon är hemskt irriterad av alla. Var hos tandläkaren på Ultuna i höstas, då fick jag just den här förklaringen och även vid tanläkarundersökningen ulkade hon och hade sig hela tiden, trots sederingen, vilket ingen av de andra gjorde. Tandläkaren/veterinären föreslog att jag skulle kunna prova med bett igen efter några månader utan, och då prova med en " bettlyftare" , vilket jag inte brytt mej om. Jag rider i side pull och det går hur bra som helst, så jag har bestämt mej för att hon ska slippa bett.
/Etima

Ja, det är väl inte så mycket att göra om tandläkaren tror att det inte kommer att fungerar med bett. Fast egentligen borde ju inte bettet komma ända bak till tänderna alls. Ingen häst kan ju finna det bekvämt. Med ett kortare bett och bettet satt längre ner i munnen (längre sidstycken) och väldigt känslig mjuk hand så borde ju inte bettet komma ända upp dit. Om inte hästen har ovanligt höga mungipor med.

Om fallet är hopplöst så får vi väl i stället jobba på att ändra TR. :D

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 806
Senast: Bri
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 892
Senast: Lager
·
Träning Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
4 144
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar